De Vlaamse Maurice en Mira vieren hun bruiloft in het bijzijn van vrienden en familie. Het gespreksonderwerp is de komst van de beruchte sluikstoker Bruno Declercq, vader van de bruidegom. Zal Bruno aanschuiven aan de feesttafel of blijft hij veilig onder de radar?
Door Liselot Wolters
1921, op het Vlaamse platteland wordt het huwelijk van Maurice en Mira gevierd. Aan de lange feesttafel gaat het gesprek maar over één onderwerp: zal Bruno, de vader van bruidegom Maurice, komen opdagen? Hij wordt al jaren gezocht voor ‘sluikstoken’, het illegaal stoken van graanjenever. Maar steeds wist hij de dans te ontspringen.
En jawel, de beruchte ‘Bruno Declercq’ komt op zijn dooie gemak het erf opwandelen, waar het feest in volle gang is. Met onder zijn armen twee grote kruiken graanjenever. Charmant als altijd, is hij binnen de kortste tijd het centrum van de aandacht.
De dans ontsprongen
Tien jaar eerder vallen speurders van Douane en Accijnzen een verlaten pand in Gent binnen. Er is een melding geweest van verdacht hoog gasgebruik. Ze hebben beet! Binnen treffen ze een illegale stokerij aan. Met grote moeite weten ze ‘Kleine Gustje’, een reus van een kerel, te arresteren. De niet al te snuggere stoker weet op tijd zijn baas te waarschuwen, en zo weet Bruno uit handen van de agenten te blijven.
Zwart geld
Terug naar de bruiloft, waar Bruno buiten het zicht van de feestgangers zijn zoon een enorme zak geld overhandigt. Maurice weet niet goed wat hij ervan moet denken. Mira probeert hem op te vrolijken door hem de toekomst, die er met zoveel geld een stuk rooskleuriger uitziet, voor te houden. Maar als blijkt dat zijn pa niet uit vrije wil naar de bruiloft is gekomen, is Maurice woest.
Varkensschuur
Ondertussen probeert zijn schoonvader Bruno te overtuigen het stoken weer op te pakken. Hij heeft een lege varkensschuur die wat hem betreft de ideale dekmantel is. Hij ziet het geld al binnenstromen… Declercq heeft echter geen interesse en staat op het punt, enigszins beneveld, naar huis te gaan. Maar dan wordt hij plotseling verrast door een paar oude bekenden… Zal het hem opnieuw lukken zijn hachje te redden? En tegen welke prijs?
Kleurrijke geschiedenis
Op basis van archiefmateriaal vertelt Michaël Olbrechts op creatieve wijze een stukje Belgische geschiedenis. Hij begon met het bestuderen van de politieverslagen en krantenartikelen van de zaak ‘Bruno Declercq’ en verdiepte zich in het duistere wereldje van de illegale jeneverproductie, die in België aan het eind van de 19de eeuw een hoge vlucht nam, onder meer door de torenhoge accijnzen op alcohol.
Olbrechts weet met zijn expressieve, kleurrijke illustraties heel goed een bepaalde sfeer te scheppen. Daarnaast is hij een goede verhalenverteller. Er is plaats voor humor en actie, maar ook voor rust. Op verschillende plekken laat hij tekst achterwege om alleen het beeld te laten spreken. Stoker verveelt geen moment!
Over de auteur:
Michaël Olbrechts (1987) studeerde af als historicus aan de KU Leuven voordat hij illustratie/beeldverhaal ging studeren aan St. Lukas Brussel. Zijn afstudeerproject werd de graphic novel ‘De allerlaatste tijger’ over zijn eigen familiegeschiedenis in Nederlands- Indië. Deze werd uitgegeven bij uitgeverij Oogachtend in 2014 en won de Silvester debuutprijs voor het beste stripdebuut 2013-2014 op de Stripdagen in Haarlem. Later volgden nog ‘Vierenveertig na Ronny’ (2016), ‘Het Reigersnest‘ (2019) en ‘Galapagos‘ (2023) bij diezelfde uitgeverij. Daarnaast illustreerde hij ook een tiental lees- en prentenboeken voor kinderen.
Stoker
Scenario en tekeningen: Michaël Olbrechts
Uitgeverij: Daedalus
96 pagina’s / hardcover / € 24,95