De gebroeders Rubinstein zijn jaren geleden bij een huisbrand hun ouders verloren. Oorzaak: antisemitisch geweld. In 1936 bivakkeren de jongens in Amerika, maar ook daar is de haat alomtegenwoordig. En de oorlog op het Europese continent moet nog beginnen…
Door Bastiaan van Esch
Salomon werkt als succesvol scenarist voor de filmindustrie en Mozes studeert aan Harvard. Maar ondanks hun successen krijgen de mannen ook in het land van de onbegrensde mogelijkheden te maken met Jodenhaat.
Flashbacks
De verhaallijnen worden afgewisseld met uitgebreide flashbacks uit hun tijd uit de VS en op summiere wijze worden de ervaringen van Mozes in het concentratiekamp verteld. Hoe beknopt deze beschrijvingen ook zijn, minder intens zijn ze allerminst. Zonder boe of bah ben je getuige van een aantal liquidaties. Mozes krijgt vervolgens de onmogelijke taak om de lijken op te ruimen.
Harvard
Ondertussen krijgt Salomon na de première de opdracht om terug te keren naar zijn vaderland om daar de film te promoten. Het gevaar dreigt dat hij, ondanks zijn pseudoniem, ontdekt wordt als jood. Op Harvard probeert Mozes de rechten van de joodse gemeenschap te verbeteren, maar hij stuit op onnoembaar veel weerstand.
In alle lagen
Op een gegeven moment krijgt Mozes op de universiteit dermate veel tegenwerking dat het gierend uit de klauwen loopt. Hij wordt door het bestuur geschorst als student. Met als reden dat hij vanwege zijn joodse afkomst teveel onrust veroorzaakt. Zijn tijd op Harvard zit erop.
Bagatelliseren kun je afleren
De gebeurtenissen uit deze strip, met talloze voorbeelden van antisemitisme, is akelig actueel. Zonder bijzonder politiek te worden, is het een feit dat het antisemitisme een vlucht neemt in onze maatschappij. Het bagatelliseren van deze vorm van rassenhaat is onacceptabel. Ik ben van mening dat Luc Brunswig met het scenario een aantal snaren bijzonder goed weet te raken.
Dik in orde
Over het tekenwerk van Étienne Le Roux en Loïc Chevallier heb ik mij al vaker lovend uitgelaten. Vooral het filmische perspectief vind ik sterk uitgevoerd. Ja, op de eerste pagina’s kijk je ook naar een film, maar het is knap hoe de beweging in de tekeningen gerealiseerd is. Er zit echt dynamiek in het verhaal.
Aanhoor me!?
Los van de lovende opmerkingen heb ik wel een flink kritiekpunt voor wat betreft de vertaling. Ik vind dat hier behoorlijke fouten zijn gemaakt. Of het aan de vertaling ligt kan ik niet hardmaken, maar opmerkingen zoals “Ga niet, Rebecca! Aanhoor me!” en “Je hebt (bent) ons dus niet vergeten”? kloppen gewoon niet. Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Het werkt voor mij dermate storend, dat het een hele ster kost in de beoordeling van dit verder uitstekende verhaal.
De gebroeders Rubinstein 4. De zonen van Zion
Scenario: Luc Brunswig
Tekeningen: Étienne Le Roux en Loïc Chevallier
Inkleuring: Elvire De Cock
Vertaling: Frank Vanzeer
Uitgeverij: Daedalus
72 pagina’s / hardcover / €24,50