Home Nieuws Contrapaso 1: boeiend onderzoek in het Madrid van Franco

Contrapaso 1: boeiend onderzoek in het Madrid van Franco

Wanneer het ontzielde lichaam van een vrouw uit de rivier wordt opgevist, stort de zeer ervaren journalist Emilio Sanz zich op de zaak. Hij wordt bijgestaan door de jonge Léon Lenoir. De zoektocht naar de identiteit van de vrouw zet ze op een bijzonder spoor, in het Madrid van 1956.

Door Martijn Douma

Nu verzorgt Sanz al decennia lang de rubriek ‘faits divers‘ voor de krant La Capital: de plek waar alle nieuwtjes terechtkomen die niet elders ingedeeld kunnen worden. Opmerkelijke dingen, tragische gebeurtenissen, misdaadverslaggeving, noem maar op. Probeer dat maar eens te doen, binnen de grenzen die de dictatuur van Franco aan de persvrijheid heeft opgelegd. Dezelfde Franco die mensen om het minst of geringste laat executeren.

Oude rot
Hij krijgt versterking van Léon Lenoir, een leerling-journalist die de afgelopen jaren in Frankrijk heeft doorgebracht en weer is teruggekeerd naar zijn geboorteplaats Madrid. De samenwerking begint zeer stroef: ze zitten niet bepaald op elkaar te wachten. De oude rot in het vak heeft geen groentje nodig. Het groentje heeft ambitie en zit niet op diens norsigheid te wachten.

Moord
Wanneer het ontzielde lichaam van een vrouw uit de rivier wordt opgevist, gaat het duo op zoek naar de waarheid. Terwijl ze allebei weten dat het, ongeacht wat er met haar gebeurd is, nooit in de krant zal komen te staan. Dergelijk nieuws past namelijk niet in het straatje van het regime. Deze moord zou in het straatje kunnen passen van de seriemoordenaar waar Sanz al 17 jaar naar op zoek is.

Lobotomie
Uit de lijkschouwing blijkt dat de vrouw jarenlang verslaafd aan morfine was. Opvallend genoeg heeft ze ook een lobotomie ondergaan, een hersenoperatie. Het weinige dat er aan sporen over haar identiteit te vinden is wijst in de richting van een kraamkliniek, een psychiatrische kliniek en een vrouwengevangenis op Málaga. Drie bevriende artsen, werkzaam in de klinieken, zouden meer moeten weten.

Daglicht
Journalisten Sanz en Lenoir zullen hun afkeer van elkaar opzij moeten zetten om deze zaak op te lossen. Terwijl ze zich buiten het zicht van de politiestaat om moeten zien te bewegen. De hulp van Paloma Ríos, een nicht van Léon die als illustratrice voor La Capital werkt, blijkt ook zeer welkom te zijn. Niet dat zij op haar neef zit te wachten… Er blijkt het nodige aan de hand te zijn, dat het daglicht niet kan verdragen.

Detective
Wat een intrigerend verhaal is dit… Ik ben er even goed voor gaan zitten, want het album bevat 150 pagina’s. Teresa Valero, die zowel het verhaal als de tekeningen heeft verzorgd, neemt je mee in een detectiveverhaal vol politieke elementen. Ze laat zien hoe er destijds met de pers werd omgegaan en met tegenstanders van het regime van dictator Franco, zoals de Falangisten en communisten. Hoe het dagelijks leven van de bevolking beïnvloed werd en er angst heerste.

Contrapunt
Het scenario steekt sterk in elkaar, is meeslepend en verveelt geen moment. Er komt een keur aan interessante types voorbij en de achtergronden van de hoofdpersonen zijn keurig in het verhaal verweven. De toon van dit album is trouwens niet alleen zwaarmoedig, er zitten ook genoeg luchtige scènes in. Contrapaso betekent in de muziektheorie overigens contrapunt: het verband tussen twee of meer onafhankelijke stemmen.

Zeer verdienstelijk
Voor Teresa Valero (Madrid, 1969), die al een aantal scenario’s op haar naam heeft staan, is dit het eerste album dat ze ook tekende. En dat heeft ze zeer verdienstelijk gedaan! Veel expressie op de gezichten, een vlotte lijnvoering en een bij de sfeer passende inkleuring. Wanneer je bekend staat als goede scenariste en dan ook nog eens zo blijkt te kunnen tekenen: bravo! Ik heb werkelijk genoten van dit stripboek. En er komt nog een vervolg ook!

Valero schreef samen met Juan Díaz Canalès (Blacksad) het scenario voor het recent verschenen tweeluik Gentlemind (Uitgeverij Hum), getekend door Antinio Lapone. Van haar hand is ook het scenario voor het drieluik Tovenarij (Dargaud), dat door Juanjo Guarnido (Blacksad) is getekend.

 

Contrapaso 1: ‘De kinderen van de anderen’
Scenario, tekeningen en inkleuring: Teresa Valero
Uitgeverij: Lauwert
Vertaling: James Vandermeersch
146 pagina’s + 6 pagina’s dossier / hardcover / € 32,95