Tijdens de Blitz kruisen de wegen van de oude Isaac en de jonge Mary zich midden op straat. De luchtalarmen gaan af en het meisje is alleen en in paniek. De man ontfermt zich over Mary en het is zoeken naar een speld in een hooiberg om de moeder van het verdwaalde meisje terug te vinden.
Door Bastiaan van Esch
De Blitz is in september 1940 in volle gang. De Duitsers doen er met hun luchtaanvallen alles aan om de Britten klein te krijgen. Op straat is het vaak een grote chaos. Mary is een paar minuten geleden met de trein gearriveerd. Een lief poesje trekt haar aandacht en ze volgt hem. Weg van het station en van haar moeder en andere familieleden.
Schuldgevoel
Een paar straten verder loopt Isaac door de stad. De man op leeftijd is een (voormalig) tuinman in de wijk Kensington. Kortgeleden is hij zijn vrouw verloren bij een onverwachte, zware bominslag. Het schuldgevoel giert door zijn lijf en hij heeft nu niets meer om zijn bed voor uit te komen. Totdat Isaac ziet dat niemand zich ontfermt over het meisje met die rode baret. Zodra het sein ‘veilig’ gegeven is zal hij op zoek gaan naar haar moeder. Tot die tijd zal hij haar beschermen.
Twee werelden
Dit stripboek zoomt in op een paar persoonlijke werelden. Enerzijds een gebroken man op leeftijd en anderzijds de levenslustige kleine meid die schreeuwt om te leven. De jonge bloem is wanhopig op zoek naar haar moeder en tevens hangt ze aan Isaac omdat hij op dat moment haar enige houvast is. De ontmoeting tussen deze twee werelden is gestoeld op toeval en de wijze waarop de werelden samenvloeien is prachtig verbeeld en verwoord.
Zaadje
Tijdens de schuilmomenten in de metrogangen vertelt Isaac het verhaal van de boom met duizend kleuren. Het gaat over prins Jonas die met de boom praat. Het is een levensboom die uiteindelijk geen kleur en geen vruchten meer geeft. Jonas wil de boom beschermen, maar de leiding van het land wil de boom omkappen.
Cadeau
Om de boom te redden krijgt Jonas van een magiër een cadeau. Het is een klein houten doosje. In het doosje zit een enkel zaadje. Het zaad des levens. En bij dit zaadje zit een briefje waarop staat dat Jonas de kans krijgt om met dit zaadje de drie geheimen van het leven te kennen, om zo de boom te redden.
Rebecca
Mary luistert aandachtig naar de vertelkunsten van haar onbekende redder. Tegelijkertijd is ze mondig genoeg om het verhaal aan te laten passen, want ze vindt het stom dat de hoofdpersoon een jongen is. Ze doopt Jonas om tot prinses Rebecca. Ze kan zich zo beter identificeren met het hoofdpersonage en Isaac gaat hierin mee.
Belofte
De oorlog woedt voort en Isaac probeert dagelijks naar Scotland Yard te gaan om Mary aan te melden als vermist kind. Het enige wat hij weet is dat hij in de wijk Shoreditch moet zijn. Ondertussen blijft hij voor het meisje zorgen en neemt haar ook mee naar zijn gehavende huis. Daar kan zij tot rust komen. Als ze op een dag bij toeval de moeder en tante van Mary treffen neemt het verhaal een vlucht. Isaac belooft aan Mary dat ze contact houden, maar in verband met de veiligheid zal dat pas na het einde van de oorlog zijn.
Perspectief
Het leven in het kind heeft een zaadje geplant in het verloren gewaande bestaan van de oude man. Zij is het die hem op de been houdt. Mary is het die weer kleur geeft aan zijn leven. Hij weet weer wat het is om te genieten na een intens groot verlies.
Kleurgebruik en tekeningen
Dit beeldverhaal krijgt een enorme impuls door de keuze voor het kleurgebruik. De verhaallijnen over de oorlog zijn grijs en zandkleurig, met uitzondering van het vuur én de kleding van Mary. Het sprookje over prinses Rebecca is uiterst kleurrijk en fantasievol uitgewerkt. De tekeningen zijn van een grote schoonheid. Gezichten zijn rijk gedetailleerd en de emoties zijn voelbaar. De doffe blik in de ogen van Isaac in vergelijking met de sprankelende, maar wanhopige blik van Mary zijn veelzeggend.
Olivier Grenson
Olivier Grenson is een Belgische striptekenaar die al aardig wat boeken op zijn naam heeft staan. In 2019 won hij de ‘Stripprijs van de Noordzee’ op het stripfestival van Knokke-Heist. Zijn meest recente werk is Vermoorde onschuld, uitgegeven door Le Lombard. In 2013 tekende hij voor de collectie ‘Vrije vlucht’ de strip ‘Voor het ongeluk geboren’. Daarnaast verzorgde Grenson de tekeningen voor de reeks ‘Niklos Koda’, die liep van 1999 tot 2017 en 15 delen telde.
Eindoordeel
De verdeling van de werelden is een monument geworden. Het is een prachtige uitgave waarbij de tekeningen op het juiste papier zijn gedrukt. De matte afwerking zorgt ervoor dat het zachte papier de juiste uitwerking heeft op de indrukwekkende beelden. Het verhaal van Isaac en Mary maakt dat er altijd lessen te trekken zijn uit verlies en dat er altijd ruimte blijft bestaan voor nieuwe herinneringen, ondanks een verleden vol verlies. Dit boek staat alvast met potlood genoteerd voor mijn lijstje van beste boeken uit 2025.
De verdeling van de werelden
Scenario en tekeningen: Olivier Grenson
Uitgeverij: Lauwert Uitgeverij
244 pagina’s / hardcover / € 39,95