Scarlett O’Hara trouwt na afloop van de Amerikaanse Burgeroorlog met een rijke man en neemt de touwtjes stevig in handen. Maar charmeur Rhett Butler laat haar niet los…
Door Martijn Douma
Februari 1866. De burgeroorlog is afgelopen en in het zuiden van de VS, de verliezende kant, likt zijn wonden. Scarlett O’Hara arriveert weer in Atlanta, waar de stemming bedrukt is. Slaven zijn nu immers vrije mensen, en de meerderheid van de lokale bevolking kan daar moeilijk mee leven.
Saillant
In een mum van tijd weet Scarlett de rijke ondernemer Frank Kennedy over te halen met haar te trouwen. Saillant detail is dat Frank met Scarletts zusje Suellen verloofd is… Deze laatste zit ver weg op de katoenplantage van de familie en vormt zodoende geen bedreiging voor haar grote zus.
Schande!
De Southern Belle pakt door en neemt het heft in handen van Franks zagerij. Door zaken te doen met de Yankees, en door gevangenen en voormalige slaven in dienst te nemen, weet ze het bedrijfje winstgevend te maken. Dit tot grote schande van de inwoners van Atlanta overigens, die in het algemeen van mening zijn dat je geen zaken doet met de Republikeinen (Yankees). Dat is immers de vijand. Dat ze vervolgens haar getrouwde ‘love interest’ Ashley Wilkes vraagt om van de plantage naar Atlanta te komen om haar tweede zagerij te gaan leiden is vragen om moeilijkheden.
Aantrekken en afstoten
Rhett Butler duikt ook op in de stad en zoekt Scarlett uiteraard weer op. De charmeur is puissant rijk geworden door handel te voeren met zowel het Noorden als het Zuiden, en dat eerste wordt ook hem niet in dank afgenomen door de locals. De handelaar pendelt heen en weer tussen Atlanta en New Orleans, waar hij een zoontje blijkt te hebben. Het spel van aantrekken en afstoten tussen de eigengereide vrouw en de gladde man neemt grote proporties aan.
Hartje
Scarlett heeft nu alles wat haar hartje begeert: veel geld, een groot huis, ze heeft de touwtjes van haar leven volledig in handen. Kinderen heeft ze ook, maar daar lijkt ze maar weinig om te geven. Net als om haar reputatie, die in Atlanta overal betwist wordt. Deze situatie kan niet lang goed blijven gaan, en dat gaat het ook niet. Te beginnen met haar man Frank, die door Yankees wordt doodgeschoten omdat hij lid blijkt te zijn van de Ku Klux Klan… Vanaf dat moment stapelen de gebeurtenissen zich op. Zit er nog een happy end voor haar in? Met Rhett misschien?
Rollercoaster
Het is me de rollercoaster wel, dit verhaal. Dat zit hem vooral in de persoon Scarlett O’Hara, die enorm ambitieus, maar vooral egocentrisch is. Ze lijkt niet in te kunnen schatten wie er aan haar kant staat en wie niet. En ze maakt een emotioneel onvolwassen indruk. Haar karakter maakt overigens wel degelijk een ontwikkeling door in het verhaal. Waar ze bijvoorbeeld eerst nog wel empathie heeft voor de medewerkers van de zagerij blijkt daar later niks meer van terug te zien: ze is harder geworden.
Cynisch
Rhett Butler vormt een mooi tegenwicht: hij is nuchter, realistisch, cynisch zelfs. En hij bulkt van het zelfvertrouwen, waardoor hij al snel overwicht op iedereen heeft. Hij lijkt zich tot Scarlett aangetrokken te voelen, maar laat haar net zo makkelijk vallen als dat hij haar met genegenheid behandelt. Maar of hij slim genoeg is om de manipulatieve Scarlett te weerstaan? Het continue aantrekken en afstoten tussen de twee is een amusant schouwspel.
Intrigerend
Zoals ik in mijn recensie van deel 1 al schreef, vind ik de setting in het zuiden van de VS rond de burgeroorlog intrigerend. Dit tweede deel speelt zich vlak na afloop ervan af, en dat is misschien nog wel interessanter omdat het minder aan bod komt in films en dergelijke. Wat duidelijk wordt overgebracht is wat de impact van het verlies van de Geconfedereerden / Confederates heeft op de bevolking.
Verveelt niet
De tekeningen zijn uiteraard ook in dit deel zeer de moeite waard. Er wordt veel gesproken in deze strip, dus je ziet overwegend gezichten in beeld. Van dichtbij, maar ook van verder weg. En dat verveelt eigenlijk geen moment. Zoals gezegd: Pierre Alary heeft een kenmerkende en toegankelijke stijl, die lekker wegkijkt en fris is ingekleurd. De dialogen zijn overigens ook prima. Het is allemaal trouwens wel erg dramatisch wat er gebeurt – dit kun je als leeswaarschuwing beschouwen wanneer dat niet jouw smaak is.
Pierre Alary (Parijs, 1970) heeft met zijn verstripping van ‘Gone With The Wind’ een meeslepend stuk drama in twee delen afgeleverd. Emoties vieren hoogtij, en alle vormen van menselijk gedrag komen voorbij. Met de wel/niet romance tussen Scarlett O’Hara en Rhett Butler als hoogtepunt. Laat je meeslepen in dit zeer fijne tweeluik!
Gone With The Wind 2
Naar de roman van Margaret Mitchell
Scenario, tekeningen en inkleuring: Pierre Alary
Vertaling: James Vandermeersch
Lettering: Studio Peter de Raaf
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
154 pagina’s / hardcover / € 27,99