Gevechtspiloten waren de grote helden tijdens WOII. De aandacht ging altijd uit naar blanke vliegeniers en zij kregen de credits. Tuskegee Ghost is een getraumatiseerde zwarte piloot en worstelt in de naoorlogse jaren met PTSS.
Door Bastiaan van Esch
Alabama was een van de zuidelijke staten in de V.S. waar racisme gewoongoed was. Ook in 1941 was de rassenscheiding in het leger de regel. Zwarte mensen konden niks, laat staan piloot worden. Maar daar komt verandering in, want de 332nd Fighter Group en de 477th Bombardment Group worden opgericht. Dit zijn eenheden speciaal voor zwarte militairen.
Grasveld
De vliegbasis waar geoefend moet worden is nog niet gereed en er moet geoefend worden op het grasveld voor de universiteit. Het materieel rammelt aan alle kanten en van veiligheid is allerminst sprake. Maar de bewijsdrang stijgt boven alles uit en de piloten werken uiteindelijk tientallen missies af tijdens de oorlog en zijn zeer succesvol.
Kruitvat
De oprichting en de behaalde resultaten hebben enorm bijgedragen aan de burgerrechten voor zwarte Amerikanen. Maar tussen 1942 en 1969 lijkt er weinig veranderd te zijn. De haat is er nog steeds. Van gelijkwaardigheid is allerminst sprake. Discriminatie ligt altijd op de loer en de woede bij de blanke bevolking werkt als een kruitvat. Later word ik piloot!
Als piloot in opleiding heeft Mark weinig aan zijn vader gehad. Geen binding, geen echt contact. De strip begint met een scene uit 1950 tussen vader en zoon. Mark zal die dag nooit vergeten. In de auto onderweg naar zijn ouders vertelt hij hierover aan zijn vriendin. Marks vader haat vliegen en hij verbiedt zijn grote liefde om hierover tijdens het weekend te beginnen.
Vernietigend effect op gezin
Het zal niet heel verrassend zijn dat tijdens het weekend de bom barst en bekend wordt welke ambities en dromen Mark heeft. Dit heeft een dermate groot effect op zijn vader dat hij zijn zoon en schoondochter in spe nooit meer onder ogen wil komen.Nachtmerries
De flashbacks, de discriminatie en het gevecht om te bewijzen dat zwarte mensen gelijkwaardig zijn aan witte, superieure Amerikanen voeren de boventoon. Maar vooral de eenzame strijd tegen PTSS ligt als een donkere wolk over het verhaal heen.
Uitmuntend tekenwerk
De tekeningen zijn gemaakt door Olivier Dauger. Hij heeft alles digitaal gecreëerd en dat vind ik indrukwekkend uitgevoerd. Dauger is bekend van Hélène Boucher, Hemel in Puin, Hemel in Strijd en Rode Zone. Ik kan deze tekenstijl enorm waarderen.
Wachten op deel 2
Het scenario wordt verzorgd door Benjamin von Eckartsberg. Hij is ook de scenarist van van Gung Ho. Het eerste deel heb ik, vanwege het goede en uitgebalanceerde verhaal in combinatie met de tekeningen, verslonden. Is het ’top 5-materiaal’? Ik waag het te betwijfelen, maar het tweede deel komt deze maand uit (februari ’24), maar kan voor mij niet snel genoeg volgen. Daarna kan ik beoordelen of dit tweeluik hoog zal eindigen in mijn lijstje voor 2024.
Tuskegee Ghost 1.
Scenario: Benjamin von Eckartsberg
Tekeningen: Olivier Dauger
Uitgeverij: Silvester Strips
56 pagina’s / hardcover / €19,95