De Strip Speeddates van april, met een plethora aan nieuwe strips! Vanwege Bevrijdingsdag beginnen we met enkele puike oorlogsstrips. Daarnaast is de thriller goed vertegenwoordigd, is er een strip over vliegenier Charles Lindbergh en een nieuwe Wouden van Opaal. Enjoy!
Door Martijn Douma, Bastiaan van Esch en Thijs Franssen
Getekend door de Holocaust
Naar de reportage ‘Les Mémoires de la Shoah’ van Annick Cojean
Scenario: Théa Rojzman
Tekeningen: Tamia Baudoin
Uitgeverij: Vrije Vlucht
128 pagina’s / hardcover / € 29,99
‘Getekend door de Holocaust’ is een verslag in stripvorm van de zeer uitgebreide, gelauwerde reportage over de Holocaust die de Franse journaliste Annick Cojean in 1995 maakte. Aan de ene kant zien we wat ze zelf heeft gedaan en meegemaakt in dit werk. Aan de andere kant komt ook een aantal getuigen waarmee Cojean gesproken heeft aan het woord. Er wordt verbeeld wat ze aan de journaliste hebben verteld over hun levens tijdens WOII, en dat zijn zonder uitzondering indrukwekkende en hartverscheurende verhalen.
Daarmee is het niet louter een verstripping van Cojeans reportage. Voor de emotionele binding met het verhaal werken de getuigenissen van de overlevenden uitstekend. Nog interessanter wordt het wanneer de journaliste besluit ook kinderen van daders te interviewen. Met wisselend resultaat.
De tekeningen zijn in een realistische stijl, waarbij het geheugen in beeld wordt gebracht als een bos vol bomen. Daarnaast komt er meer symboliek voorbij. Het tekenwerk is op zich prima, al zijn de gezichten behoorlijk statisch. Dit stripboek heeft een net wat andere insteek ten aanzien van de Tweede Wereldoorlog dan veel ander werk en is daarom in zekere zin verfrissend. (MD) ****
GI Gay
Scenario: Didier Alcante
Tekeningen: Bernardo Muñoz
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
128 pagina’s / hardcover / € 29,99
December 1941: Na de aanval op Pearl Harbor neemt de jonge psychiater Alan Cole dienst in het Amerikaanse leger. Als militair arts moet hij rekruten keuren en homoseksuelen weren. Tijdens de keuring ontmoet hij Merle Gore, een zelfverzekerde spontane soldaat die zijn gevoelens niet verbergt. Wat volgt is een verboden liefde, vol spanning, angst en verlangen, tegen de achtergrond van een oorlog die niet alleen tegen Japan gevoerd wordt, maar ook tegen alles wat afwijkt van de norm.
‘G.I. Gay’ is een aangrijpende verhaal over liefde en de harde realiteit van discriminatie binnen het leger. Alcante’s scenario is zorgvuldig met zowel aandacht voor feiten als de gevoelens van personages. Het tekenwerk van Muñoz oogt misschien wat ouderwets, maar met de subtiele inkleuring past het goed bij de tijdsgeest van het verhaal.
Een indringend pleidooi voor homo-acceptatie binnen en buiten het leger, dat laat zien hoe ver we zijn gekomen en hoe belangrijk het is om door te gaan. (TF) ****
De Held van het Louvre 2: ‘Het zwijgspel’
Scenario: Élie Chouraqui
Tekeningen en inkleuring: Letizia Depedri
Uitgeverij: Lauwert Uitgeverij
64 pagina’s / hardcover / € 21,95
In 1940 ontvlucht Babi Maklouf, de nachtwaker van het Louvre, Parijs, samen met zijn gezin én een vrachtwagen vol kunstwerken. Hij moet voorkomen dat de waardevolle kunst in Duitse handen valt. Het wordt een moeilijke reis, waarbij Babi naar het ‘veilige’ Vichy-Frankrijk wil, dat bestuurd wordt door de Franse maarschalk Pétain. Maar Yvette, zijn oudste dochter, die hoogzwanger is, gaat ervandoor. Ze reist met haar zoontje terug naar Parijs, waar haar man is achtergebleven.
Genoeg spannende momenten in dit verhaal, waarbij de kunstwerken vooral op de achtergrond een rol spelen. De tekeningen spreken me wat minder aan, en dat komt ook door de inkleuring en foutjes her en der. Al is het talent van de tekenares wel degelijk zichtbaar. (MD) ***
De Zazous 2/3: ‘You Don’t Know What Love Is’
Scenario: Salva Rubio
Tekeningen en inkleuring: Danide
Uitgeverij: Lauwert
56 pagina’s + 7 pagina’s dossier / hardcover / € 21,95
In 1942 worden de dansende jongeren in Parijs, beter bekend als de ‘Zazous’ of ‘Petits Swings’, gezien als oproerkraaiers, wat ze ook wel zijn. Hun kledingstijl wordt verboden, net als hun dansfeesten. Er wordt als een tegenhanger een fascistische jongerenbeweging opgericht. Terwijl het geweld op straat toeneemt, gaan de Zazous door. Gelukkig blijken er ook nog goede Duitse soldaten te zijn.
Frankie beschouwt de Zazous steeds meer als familie. Er bloeit iets op tussen hem en de Joodse Paulette. Maar zij wordt samen met Franks zusje Lola gearresteerd en afgevoerd naar de beruchtste plek in Parijs.
Een verrassend perspectief op de Tweede Wereldoorlog in Parijs, gebaseerd op historische feiten en voorzien van het nodige tienerdrama. De tekeningen zijn fris, dynamisch en goed verzorgd. Jammer van de veel te drukke cover, die ongetwijfeld mensen zal afschrikken het album op te pakken en te openen. Dit is een puik swingend drieluik! (MD) ****
De wouden van Opaal 15: ‘De parabel van de wijze’
Scenario: Christophe Arleston
Tekeningen: Stefano Martino
Uitgeverij: Uitgeverij L
64 pagina’s / softcover / € 10,95
Het fantasygenre is met De wouden van Opaal in goede handen bij Martino en Arleston. In dit vijftiende album, het afsluitende van de 2e cyclus, komt de eindbaas in zicht. In dit verhaal gaat het over de wrede spinachtige Amperle. Zij stuurt in Opaal agressieve planten aan die de bewoners verslinden. Het bloed wordt gedronken en komt bij Amperle terecht.
Aan Rodombre, Luksand en Altaï de taak om dit spinwezen te stoppen. Luksand draagt een magische armband. Deze moet vernietigd worden zodat Amperle de band niet in haar bezit kan krijgen. Als de vernietiging niet lukt, moeten er andere wegen bewandeld worden. De eruptie van geweld zal niet lang op zich laten wachten.
De wouden van Opaal is een sterke reeks met dito karakters. Sterk uiteenlopend, maar allemaal met hun eigen goed uitgewerkte kenmerken en gaven. Het tekenwerk en met name de inkleuring ziet er uitstekend uit. Een hele dikke 5 sterren voor deze afsluiter. (BvE) *****
NoBody seizoen 1, deel 3/4: ‘Tussen hemel en hel’
Scenario, tekeningen en inkleuring: Christian De Metter
Uitgeverij: Lauwert
76 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 24,95
Nobody laat in een gesprek met psychiater Beatriz vallen dat hij akkoord ging om met haar te spreken omdat ze hem doet denken aan een vrouw genaamd Anne. Begin jaren ’80 deed Nobody samen met zijn collega Sarah Crawford namens de politie onderzoek naar een seriemoordenaar die het op kinderen had voorzien. Anne hielp mee met het onderzoek. Hij vertelt in detail hoe ze de seriemoordenaar op het spoor kwamen.
We komen meer te weten over het verleden van de moordenaar Nobody. Zijn vasthoudendheid en gut feeling in de zaak van de seriemoordenaar sieren hem. De personages in die zaak zijn divers en je krijgt de kans zelf te speculeren over de dader. De tekeningen: schetsmatig en realistisch, dat past goed bij het verhaal. Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat, want het einde lijkt nog lang niet in zicht! (MD) ****
Makkelijke prooien: ‘Hyena’s’
Scenario, tekeningen en inkleuring: Miguelanxo Prado
Uitgeverij: Lauwert
95 pagina’s / hardcover / € 27,95
In een kort tijdsbestek gaat een aantal mensen dood: op natuurlijke wijze, een fataal ongeluk, moord en zelfmoord. Ogenschijnlijk zijn deze zaken en mensen niet met elkaar verbonden. De gedreven politie-inspecteur Tabares en haar assistent Sotillo moeten al hun denkkracht inzetten om deze zaak, of zaken, op te lossen. Al krijgen ze tegenwerking, en loopt het onderling ook niet even lekker. Het spoor leidt ze naar een verzorgingshuis.
Ik ben onder de indruk van de manier waarop Prado gezichten tekent. Erg realistisch, met gevoel voor detail. En dat bijna zonder zwarte inktlijnen. Een genot voor het oog! Het onderzoek naar de dood van de verschillende mensen is op realistische wijze neergezet, mede met hulp van de kennis van een hoofdinspecteur. Daarmee behoorlijk overtuigend dus. Het plot is een tikkeltje aan de voorspelbare kant, maar ik heb me kostelijk vermaakt. (MD) ****½
Daemon 1: ‘De Maagden van Thessalië’
Scenario: Vincent Brugeas
Tekeningen: Ronan Toulhoat
Inkleuring: Yoann Guillo
Uitgeverij: Le Lombard
56 pagina’s / softcover / € 9,99
Daemon, zoon van oorlogsgod Ares en een sterveling, probeert de vloek van Zeus te breken. Om niet te verstenen tot marmer, moet hij de dankbaarheid van de gewone mens winnen. Geen makkelijke opgave voor een lompe halfgod die vooral goed is in dingen stukmaken. Samen met de dichter Eugenios en hond Diomedes trekt hij rond, op zoek naar heldendaden. Helaas loopt dat niet altijd goed af.
Daemon is een bruisende mix van klassieke mythologie en moderne vertelkunst. Het tekenwerk van Toulhoat is op zijn best in landschap en actiescènes. De portretten missen soms overtuiging in expressie. Guillo weet dit met zijn inkleuring ruimschoot te compenseren. Hoe hij het licht weet te vangen, is indrukwekkend. Brugeas houdt het tempo hoog, met vlotte afwisseling van actie en humor. Met Hondskop liet het trio al zien goed op elkaar te zijn ingespeeld en ook dit is een veelbelovende start van een nieuwe reeks. (TF) ****
Luchthelden 1: ‘Charles Lindbergh’
Scenario: Francis Bergèse
Tekeningen: Marcel Urdezo
Uitgeverij: Uitgeverij Arboris
64 pagina’s / softcover / € 12,95
Charles Lindbergh is de eerste piloot die de Atlantische Oceaan solo overstak met een vliegtuig. In dit stripverhaal wordt zijn leven in beeld gebracht en zie je hoe hij telkens zijn grenzen verlegde. Om dat te bereiken moest hij tegen de stroom in vliegen. Zijn vader had de toekomst van Lindbergh al uitgestippeld, maar hij stopte met zijn universitaire studie. Hij wilde piloot worden. Piloot! Daar kon je geen droog brood mee verdienen. Maar Charles heeft een doel en alles moet daarvoor wijken.
De ambitieuze piloot ervaarde veel turbulente tijden, ging regelmatig ongepland naar de grond, maar wist telkens op te krabbelen. Zijn talent en doorzettingsvermogen brachten hem en de luchtvaart enorm veel goeds.
De prachtige tekeningen van Marcel Uderzo (de jongere broer van Asterix-tekenaar Albert) geven dit stripverhaal de juiste sfeer. Het leest daarbij heerlijk weg en is bovendien voldoende onderhoudend. Het enige kritiekpuntje is de covertitel. Deze Word Art typografie kan niet en moet beter. (BvE) ****
Drie tinten zwart: ‘Iets kouds’
Scenario: Philippe Pelaez
Tekeningen en inkleuring: Hugues Labiano
Inkleuring: Jérôme Maffre
Uitgeverij: Lauwert
56 pagina’s + 7 pagina’s dossier / hardcover / € 22,95
Cleveland, Ohio, 1936. Ethan Hedgeway wordt opgepakt en ondervraagd door inspecteur Merylo. Hij was onderdeel van de bende van Frank Milano, die er tijdens de drooglegging tal van illegale praktijken op na hield. Maar Hedgeway bedonderde de maffioso, die vervolgens wraak nam. De politie brengt hem onder in een lokaal hotel, waar de nodige bijzondere gasten verblijven. Maar Milano is nog niet klaar met hem…
Een setting met weinig licht, een duister sfeertje en een voice-over die op onderkoelde wijze een filosofisch verhaal houdt over een lijk. In ik-vorm. In mijn hoofd begint een gedempte trompet traag te spelen, en ik moet de neiging onderdrukken om een glas sterke drank achterover te slaan.
Samen met de tekeningen, die realistisch en vooral zwart en donker blauw/grijs ingekleurd zijn, wordt een film noir-setting neergezet. Precies de bedoeling van de auteurs, en goed geslaagd. De hoofdpersoon is enigszins mysterieus en boeiend, de andere karakters variëren van stereotiep tot opvallend. Fijn sfeertje, fijne tekeningen, fijne strip! (MD) ****
Saint-Elme 1: ‘De verbrande koe’
Scenario: Serge Lehman
Tekeningen: Frederik Peeters
Uitgeverij: Lauwert Uitgeverij
80 pagina’s / hardcover / € 29,95
Rechercheur Franck Sangaré komt naar het afgelegen dorp Saint-Elme om een vermiste student te vinden. Het dorp wordt overschaduwd door vreemde gebeurtenissen. Samen met mevrouw Dombre start hij zijn zoektocht in herberg ‘De Verbrande Koe’ waar op dat moment een koe wordt geofferd. Al snel blijkt het mysterie groter, vreemder en veel grimmiger dan gedacht.
Na het succesalbum ‘De Kladdenman’ volgt nu Saint-Elme. Eén verhaal in vijf delen. Dit eerste deel is eigenlijk één grote inleiding, en wat voor één! Het ritme is strak, met veel afwisseling in bijzondere personages. Allen stuk voor stuk even sterk neergezet in zowel tekst als tekening. Peeters maakt in nachtscenes gebruik van felle, contrasterende kleuren blauw, rood, groen en paars die de mysterieuze sfeer versterken. Dit zorgt ervoor dat tekeningen, die soms bijna lijken op linosneden, zowel surrealistisch als herkenbaar aanvoelen.
Het eerste deel is veelbelovend. Het grijpt je meteen vast. Alles klopt: sfeer, toon, stijl, spanning, mystiek. Dit album maakt grote kans te belanden in mijn eindejaarslijst. (TF) *****
Habemus bastard 2/2: ‘Een hart onder de soutane’
Tekst: Jackie Schwartzmann en Sylvain Vallée
Tekeningen: Sylvain Vallée
Inkleuring: Elvire De Cock
Uitgeverij: Dargaud
82 pagina’s / hardcover / € 21,99
Het gaat crimineel Lucien steeds beter af om zich voor te doen als pastoor in een klein stadje. Hij weet de kerk zowaar steeds voller te krijgen. Hij ontfermt zich zelfs over het meisje Eva, dat aan haar lot overgelaten is. En over Renaud, de tienerzoon van zijn huishoudster. Alhoewel: deze laatste zet hij in voor de verkoop van drugs… Het gaat de verkeerde kant op wanneer Luciens oude baas hem op het spoor komt. Daarnaast duikt ook een bende zigeuners op, die nog een appeltje te schillen hebben. Het leidt tot een flinke climax!
Dit verhaal neemt een andere wending dan ik verwacht had, maar blijkt een heerlijke thriller. Dat Lucien zo lang met zijn gebrek aan Bijbelkennis wegkomt bij de parochianen is ronduit grappig. Zoals je bij dit onderwerp kunt verwachten ligt spottend gedrag op de loer, dus daar moet je tegen kunnen. De tekeningen zijn geweldig: fraaie decors en expressieve gezichten. Dit smaakt wel naar meer. (MD) *****