Home Nieuws De Strip Speeddates van juni 2025

De Strip Speeddates van juni 2025

Er komen tropische temperaturen aan. Om het hoofd koel te houden kun je alvast onderduiken met bijvoorbeeld een leuk stripboek. Maar of dat gaat helpen, met de nieuwe strips van deze maand? Het gaat er opvallend vaak verhit aan toe!

Door Martijn Douma, Bastiaan van Esch en Thijs Franssen


Beladen hemel

Scenario: Franck Bouysse
Tekeningen: Borris

Uitgeverij: Lauwert Uitgeverij
120 pagina’s / hardcover / € 32,95

Gustave en Abel zijn buren in een gehucht ergens in de Franse Cevennen. Ze leven een teruggetrokken bestaan, wisselen af en toe een woord en verlenen elkaar waar nodig een gunst. Beiden heren koesteren hun familiegeheimen en leven een ogenschijnlijk rustig plattelandsbestaan. Tot Gus op een dag schoten en geschreeuw hoort bij zijn buurman. De rustige verstandhouding slaat om en de spanning groeit tot ongekende hoogte.

Het verhaal, oorspronkelijk uitgebracht door Bouysse als roman, is een typische plattelandsthriller. Het verhaal neemt je direct in zijn greep en lees snel, grotendeels doordat er niet veel wordt gesproken. Het typeert de hardheid en eenzaamheid van het plattelandsleven. Borris tekeningen, sober, grauw, opgebouwd uit hoofdzakelijk grijstinten, sluiten hier naadloos op aan. Het beetje kleur dat wordt gebruikt is gekoppeld aan gevoelens. Gus’ herinneringen worden in verschillende stijlen getekend. Dit breekt het verhaal en zorgt voor gelaagde spanning. Lauwert levert met ‘Beladen Hemel’ weer een topstrip af. (TF) *****


Dwergen 24: ‘Akab van de zwervers’

Scenario: Nicolas Jarry
Tekeningen: Jean-Paul Bordier

Uitgeverij: Daedalus
64 pagina’s / softcover / € 12,25

Zeeslagen! In dit deel bevinden de zwervers uit deel 19 zich voornamelijk op zee. En rustig is het geen moment. De bende van Tadgar is op de vlucht voor piraten, zeemeerminnen en goblins.

Arran is verwoest en Tadgar, Lygdr, Akab, Damn en Walgrim kiezen het hazenpad. Het zwerversgezelschap heeft een kostbare orbe gestolen. De demonische necromancer wil deze uiteraard terug. Ze zijn bovendien op zoek naar een legendarische schat. Echter zijn zij niet de enigen…

In dit epos vol gewelddadige verhaallijnen vloeien liters bloed en vliegen koppen in de rondte. Het aardige scenario wordt gedragen door geweldige tekeningen, dat dan weer wel. Het kostte mij dit keer de nodige moeite om de focus erbij te houden. (BvE) ***½


De dames van de Pillar to Post 3: ‘Tess’

Scenario: Stefano Turconi
Tekeningen: Teresa Radice

Uitgeverij: HUM!
64 pagina’s / hardcover / € 19,95

Tess heeft nog maar één doel in haar leven: haar broer terugvinden in het verre Madras. Als kansarme wees strandt ze in Plymouth, waar ze gaat werken in het bordeel ‘Pilar to Post’. Ze weet zich al snel onmisbaar te maken, maar haar blik blijft gericht op haar doel. Alleen kapitein Yasser Allali kan haar bij haar broer brengen. Ze zet alles op alles hem te overtuigen.

Inmiddels alweer het derde deel van de spin-off van de veel geprezen graphic novel ‘De verboden haven‘. In het kielzog van dit verhaal stappen we nu in het leven van Tess. Teresa Radice geeft haar een flinke dosis charme en mysterie. Er zitten wederom leuke verwijzingen in naar voorgaande delen en naar wat komen gaat. Het tekenwerk van Turconi is ook weer van kwaliteit. Toch kan ik niet ontkennen dat mijn voorkeur uitgaat naar de meer schetsmatige zwart-wit tekeningen van ‘De verboden haven’. (TF) ****


Thorgal Saga 4: ‘Van ijs en vuur’

Tekst: Olivier Legrand en Jean-Blaise Djian
Tekeningen: David Étien
Inkleuring: Bruno Tatti
Uitgeverij: Le Lombard
94 pagina’s / softcover / € 14,99

Van de Fimbulvintr, de ijsvlam die de grote winter voor het einde der tijden op afstand moet houden, is niet veel meer over. De koningin van het IJsrijk vraagt Thorgal om haar dochter, de tovenares Vakva, te begeleiden naar het land van het eeuwige vuur: Muspelheim. Daar staat de vuurreus Surt namelijk te popelen om zijn troepen op Asgard los te laten zodra die winter er eenmaal is.

Thorgal is uiteraard de aangewezen persoon, omdat hij de bescherming van de goden lijkt te genieten. En omdat hij eerder in de Tussenwereld is geweest, en de Sleutelbewaarster aldaar kent. Ene Akko wil intussen een poging wagen om de ijskoningin van de troon te stoten.

De auteurs hebben zich goed ingelezen in de wereld van Thorgal, gezien de vele verwijzingen naar eerdere albums. Het scenario past daardoor ook naadloos in de reeks, al hebben de scenaristen voor zo’n verhaal twee keer zoveel pagina’s nodig dan bedenker Van Hamme. Tekenaar David Étien zet zowel de ijs- als de vuurwereld goed neer, zijn tekenwerk blijft beter worden. (MD) ****


De Zoon van de Arend: de integrale uitgave 3: ‘Onderweg’

Scenario en tekeningen: Michel Faure
Uitgeverij: Arboris
176 pagina’s / hardcover / € 34,95

Morvan reist met een bonte artiestentroep naar Wenen. Officieel voor een optreden, in werkelijkheid op geheime missie van Napoleon om generaal Murat op te sporen. Intriges, oude liefdes en verborgen motieven kleuren de tocht. Eenmaal in Wenen laaien oude vlammen op. Morvan vervolgt zijn reis naar Nederland om als getuige aanwezig te zijn bij het huwelijk van zijn vriend Patroontasje. Bij aankomst blijkt dat hij in groot gevaar verkeert.

De zoon van de Arend ontstond eind jaren ’80 en dat merk je. De strip neemt de tijd en heeft een laag tempo. Niet spectaculair, wel zorgvuldig. Uniformen kloppen, decors zijn passend gekozen. De vele bijfiguren zorgen voor wat ruis in het verhaal. Het bijgeleverde dossier is rijk, met achtergrondinformatie van zowel de tijd waarin het afspeelt als Michel Faure. De verhalen zijn niet heel toegankelijk voor een nieuw publiek, maar voor fans van de serie of wie houdt van nostalgie en historie. (TF) ***


Cor Morelli: ‘De man op de dia’

Scenario en tekeningen: Aloys Oosterwijk
Uitgeverij: Arboris
56 pagina’s inclusief dossier / softcover / € 11,95

Cor Morelli, de rechercheur die menig opmerkelijke moord oplost. Deze uitgave is uniek in de reeks. De titel laat al zien dat het een oud, nooit eerder gepubliceerd verhaal is. ‘De man op de dia’ is een in mijn ogen toch wel een gedateerde vertelling. De oude tekeningen en de inkleuring zijn onder handen genomen, zodat dit verhaal past binnen de andere verhalen in deze reeks.

Het verhaal start met een mislukte date tussen Morelli en Esther Echt. Hij besluit in zijn wijsheid om samen dia’s te gaan kijken bij een van zijn goede vrienden. Mevrouw Echt kan zich er niet op verheugen, want ze had toch echt wel iets anders verwacht van haar date. Als de laatste foto in beeld verschijnt verandert alles. De man op de dia… hoe komt die man op de foto terecht? Esther en Cor besluiten op onderzoek uit te gaan.

Dit verhaal wordt ondersteund door een kort en bondig dossier. Leuk als aanvulling en als achtergrond bij dit avontuur. Het tekenwerk en de inkleuring vind ik tegenvallen. Maar verder is het een prima strip. (BvE) ***


I.R.$ 25: ‘Dertig miljard dollar’

Scenario: Stephen Desberg
Tekeningen: Carlos Rafael Duarte

Inkleuring: Bérengère Marquebreucq
Uitgeverij: Le Lombard
48 pagina’s / softcover / € 9,99

Larry Max krijgt een onweerstaanbaar voorstel van een stervende miljardair. Beheer dertig miljard dollar en zet het in voor het welzijn van de mensheid. Maar Larry is niet de enige die is benaderd. Al snel belandt hij in een dodelijk machtsspel vol moord, manipulatie en onderdrukking. De inzet is enorm, de vijanden meedogenloos. Uiteindelijk moet hij vechten voor zijn leven.

Stephen Desberg levert een vlot verhaal waarbij Larry van de ene onthulling in de andere valt. Tussen de actie door krijgen we een kijkje in Larry’s gezinsleven. Dit geeft hem iets meer menselijke diepgang in vergelijking met voorgaande delen.

Carlos Rafael Duarte, de nieuwe tekenaar, levert degelijk vakwerk af. Strak met een fijne lijnvoering, in dienst van de serie. Zijn eigen inbreng blijft helaas wat op de achtergrond. De inkleuring van Marquebreucq zorgt voor visuele samenhang die past bij het bekende IR$-universum. De grootste verrassing is dat het dit keer om een one-shot gaat. Dat zegt wel genoeg. (TF) ***


NoBody seizoen 1, deel 4/4: ‘De spiraal van Dante’

Scenario, tekeningen en inkleuring: Christian De Metter
Uitgeverij: Lauwert
76 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 24,95

Het gesprek tussen Nobody en psychiater Beatriz nadert zijn eind. De gevangene vertelt hoe hij als politiedetective een samenwerking aangaat met oude vriend Henry, om de seriemoordenaar op te sporen. Beatriz blijft doorvragen, om de waarheid aan het licht te brengen. Het levert haar bloedstollende momenten op.

Een enerverend slot van het eerste vierluik van NoBody. Een intrigerend plot en goede dialogen maken dat je het verhaal ingezogen wordt. Als je de vier delen allemaal achter elkaar leest heb je een uitstekende thriller te pakken. De sfeervolle, schetsmatige tekeningen van Christian De Metter lenen zich bijzonder goed voor dit soort verhalen. (MD) ****


Saint-Elme 2: ‘De Toekomst van de familie’

Scenario: Serge Lehman
Tekeningen: Frederik Peeters

Uitgeverij: Lauwert Uitgeverij
80 pagina’s / hardcover / € 24,95

Dit vervolg dompelt ons opnieuw onder in het vervreemdende bergdorpje, waar normaliteit ver te zoeken is. Privédetective Sangaré bevindt zich in een benarde situatie na de explosieve climax van boek één. Hij ondergaat een gruwelijke marteling door toedoen van Derwisj, de jongeman die hij zocht voor zijn rijke moeder. Het blijkt een verslaafde psychopaat, die geen greintje schuld of geweten kent. Intussen begint collega Dombre met een zoektocht en beseft al snel dat ze midden in iets veel groters is beland.

In dit deel bouwt Lehman verder aan zijn intrigerende cast. De doordachte inkleuring van Peeters versterkt voortdurend de beklemmende sfeer. Ze nemen de lezer niet aan de hand, maar sleuren je mee in een verhaal met ontzettend veel sfeer, spanning en plot. Op de laatste pagina verschijnt dan eindelijk de man van de cover. Deze nieuwkomer komt duidelijk niet naar Saint-Elme voor een rustige retraite in de bergen. Wat ben ik blij dat alle delen nog dit jaar uitgebracht worden! (TF) *****


De Zazous 3/3: ‘Every Time We Say Goodbye’

Scenario: Salva Rubio
Tekeningen en inkleuring: Danide
Uitgeverij: Lauwert
56 pagina’s + 7 pagina’s dossier / hardcover / € 21,95

Het is 1943 en Frankie en andere Zazous zijn actief betrokken bij het verzet. Naarmate het einde van de Tweede Wereldoorlog nadert, wordt de situatie  steeds chaotischer en niet bepaald veiliger. Vlak na D-Day, in augustus 1944, nadert de ‘Nueve’ Parijs. Dat is een troep Republikeinse Spanjaarden die eerder in de Spaanse Burgeroorlog heeft gevochten tegen Franco. Frankie en Willa bieden zich de Nueve door Parijs te gidsen, maar ook dat is bijzonder gevaarlijk. Zullen de Zazous ooit weer onbekommerd kunnen dansen?

Ook hier weet scenarist Salva Rubio met interessante historische context te komen. Het grote aantal karakters maakt het wat onoverzichtelijk af en toe, helemaal in de chaos van de bevrijding. De tekeningen zijn pico bello in orde en swingen de pan uit. Danide heeft een stijlvolle lijnvoering. Talentje hoor! Goed slot van een amusant drieluik. **** (MD)


Keizerin Charlotte 4: ‘Zestig jaar eenzaamheid’

Scenario: Fabien Nury
Tekeningen: Matthieu Bonhomme
Inkleuring: Delphine Chedru
Uitgeverij:
Standaard Uitgeverij
84 pagina’s / hardcover / € 19,99

Het keizerrijk Mexico wordt ernstig bedreigd. Charlotte reist in 1866 naar Europa om namens haar man, keizer Maximiliaan, hulp te vragen. Maar Napoleon III en Paus Pius IX weigeren. Het gaat steeds slechter met haar: ze is niet alleen lichamelijk ziek, ook mentaal heeft ze problemen. Ze sluit zichzelf op in een hotelkamer, eet niet en wil niemand zien. Haar gedrag wordt steeds vreemder…

Een commissie van dokters die moeten vaststellen aan welke stoornissen de keizerin lijdt, ondervraagt het dienstmeisje Mathilde, de vrouw van de Mexicaanse ambassadeur en enkele anderen uit Charlotte’s directe omgeving. Na de roemruchte en heftige tijd in Mexico wordt het leven van de keizerin er uiteindelijk niet makkelijker op…

De focus in dit slot van het vierluik ligt volledig op keizerin Charlotte en haar teloorgang. Nury en Bonhomme weten goed in beeld te brengen hoe ze steeds meer verstrikt raakt in haar hersenspinsels en haar wereld steeds kleiner wordt. Daarmee is het een heftig en aangrijpend verhaal over een gecompliceerde vrouw. Bonhomme is een meester in het vangen van situaties, blikken en drama – de tekeningen en inkleuring zijn prachtig. (MD) *****