Home Nieuws De Strip Speeddates van mei 2025

De Strip Speeddates van mei 2025

Mooie stripboekies! Wie maakt ons los?! Oh wacht: wij verkopen geen stripboeken, we geven alleen onze mening… Ga liever naar een stripwinkel! Maar wel eerst even onze Strip Speeddates lezen hè.

Door Martijn Douma, Bastiaan van Esch en Thijs Franssen


Goede reis?

Scenario: Jack Manini
Tekeningen: Michel Chevereau

Uitgeverij: Daedalus
80 pagina’s / hardcover / € 24,95

5 april 1948 stijgt de Latécoère 631 op met aan boord veertig passagiers, elk met een eigen verhaal, maar verbonden door armoede en het verlangen te ontsnappen aan hun leven in Parijs. Wat begon als een droom eindigt in een raadsel.

Jack Manini speelt vakkundig met de tijd in zijn scenario. Eerst serveert hij de feiten en neemt je dan mee terug in de tijd. Dit werkt goed voor het opbouwen van de spanning. Helaas neemt die spanning af tegen het einde, doordat het verhaal wat ongeloofwaardig wordt. De energieke tekeningen van Chevereau zijn erg passend bij het verhaal. Zijn personages hebben expressie en karakter, en de sfeervolle details nemen je moeiteloos terug naar de jaren ’40.

Goede reis?’ begint als een veelbelovende politiek-maatschappelijke thriller met slimme historische verwijzingen. Het concept van het verhaal werkt goed, maar het einde haalt de boel wat uit balans, waardoor het album niet helemaal overtuigt zoals je zou hopen. (TF) ***½


Megalodon

Scenario: Christophe Bec
Tekeningen: Paolo Antiga

Uitgeverij: Daedalus
104 pagina’s / softcover / € 19,95

In ‘Megalodon’ duiken we in de oceanen van 21 miljoen jaar geleden. We volgen een megalodon die vastberaden is zijn plek als leider in zijn leefgebied terug te winnen. Het gevaar ligt niet alleen op de loer bij zijn soortgenoten. Ook reuzenwalvissen, livyatans en andere oertijdmonsters maken van elke jacht een zenuwslopende strijd op leven en dood.

Christophe Bec kiest voor een vertelstijl die doet denken aan een natuurdocumentaire, met voice-overachtige tekstblokken die de gedachten van de megalodon verwoorden. Hierdoor is er weinig tekst en veel beeld. Antiga weet in zijn tekenwerk bijzonder goed de grootsheid van de oceaan en de dieren te vangen, met gevoel voor detail. Het is erg knap dat tientallen beelden van dezelfde haai geen moment vervelen. Toch had iets meer achtergrondinformatie niet misstaan. Het stimuleert wel om zelf op ontdekking te gaan. Een kwaliteit van een stripboek die ik wel kan waarderen. (TF) ***½


De avonturen van Professor Palmboom: Integraal

Scenario en tekeningen: Dick Briel
Dossier: Rob van Eijck en Rob van der Nol

Uitgeverij: Uitgeverij L
256 pagina’s / hardcover / € 39,95

Het werk van Dick Briel over Professor Palmboom is onlangs uitgegeven in een integrale bundel. Alle korte en lange verhalen zijn hierin opgenomen en voorzien van een zeventig (!) pagina’s tellend dossier. Alleen dat is al de moeite waard om dit boek aan te schaffen. Ik was niet bekend met zijn werk, maar alle naslag, schetsen, covers van het stripblad Eppo en de uiteenlopende stijlen die Briel hanteerde zijn uitermate inhoudelijk. Veel integrale uitvoeringen zijn interessant, maar deze heeft wel een plusje bij mij.

Het beperkte aantal gepubliceerde verhalen over de professor en zijn kompaan is getekend in de klare lijn. Ik hou ervan. Je kunt vanwege de stijl al snel de link leggen met Kuifje, maar de sfeer is compleet anders. Het is knap wanneer je in een compleet en bovendien origineel verhaal vlot en spannend weet te tekenen en te vertellen. De korte episodes konden mijn aandacht uitstekend vasthouden en de langere avonturen zitten ook goed in elkaar.

Professor Palmboom komt telkens op het juiste moment, en, hoe je het wil noemen, de verkeerde plek terecht. Wat mij vooral opviel is dat de verhalen, die zijn geschreven en getekend tussen 1978 en 1999, zich nog uitstekend lenen in deze huidige tijd. Geen moment vind ik de tekeningen of de avonturen gedateerd. De avonturen van Professor Palmboom bieden voor vele uren heerlijk vermaak. (BvE) ****


Imperia 1: ‘De Compagnie van de Schaduw’

Scenario: Nicolas Jarry
Tekeningen: Miguel Ángel Ruiz

Uitgeverij: Daedalus
64 pagina’s / softcover / € 11,95

‘De Compagnie van de Schaduw’ speelt zich af in Draal, een rijk universum vol politieke intriges, religieuze conflicten en magische krachten. We volgen de huurling Tulas en een kind met haar broertje, dat de reïncarnatie zou zijn van keizer Keffe. Hij vertegenwoordigt de hoop op vrede, maar is ook het doelwit van meedogenloze vijanden.

Het scenario van Nicolas Jarry begint met een hoop moeilijke namen en behoorlijk wat achtergrondinformatie. Het verhaal heeft sterke momenten, maar bevat ook een aantal bijzondere plotwendingen. De sterke cover wekt hoge verwachtingen, die deels uitkomen. Miguel Angel Ruiz’ tekeningen zijn sfeervol en duister, maar niet altijd even scherp, net als de vertaling. Gelukkig zorgt Powell’s inkleuring voor de nodige samenhang.

Daedalus brengt met Imperia een nieuwe fantasyreeks op de markt, opgebouwd uit vijf onafhankelijke one-shots, die elk een ander rijk in de wereld van Draal verkennen. Dit is een veelbelovende start. (TF) ***


Imperia 2: ‘De Compagnie van de Grijze Wolven’

Scenario: Nicolas Jarry
Tekeningen: Vax

Uitgeverij: Daedalus
56 pagina’s / softcover / € 11,95

In dit tweede deel volgen we Tanycia. Als kind van een aëldr’aar, een duister wezen, groeit ze op in de schaduw van angst en uitsluiting. Na haar moeders dood wordt ze opgevangen door de compagnie van de grijze wolven. Tijdens een ogenschijnlijk simpele missie ontdekt ze dat haar afkomst meer betekent dan ze dacht. Haar ware krachten komen aan het licht en veranderen alles.

Deel twee van Imperia verrast positief. Minder verbonden met deel 1 dan verwacht, maar wél een verhaal dat beter loopt. De tekeningen, die deze keer door Vax zijn gemaakt, geven de wereld meer sfeer en dynamiek, terwijl Silvia Fabris met haar kleuren mooi speelt met licht en duisternis. Het verhaal is toegankelijker en zit strakker in elkaar. Hier en daar nog wat (vertaal)foutjes, maar als dit de lijn is voor de rest van de reeks, zitten we goed. (TF) ***½


Floris van Dondermonde 5: ‘Het labyrint der 999 spiegels’

Scenario, tekeningen en inkleuring: Remco Polman en Wilfred Ottenheijm
Uitgeverij: Uitgeverij L
48 pagina’s / softcover / € 10,95

De schone vrouwe Zwaanhilde verschijnt in een droom aan ridder Floris, de ridder zonder vrees die aan elke hand een of meerdere vrouwen heeft. Ze wordt door duistere krachten gevangen gehouden in een land ver weg en vraagt om hulp. Dat laat de dappere edelman zich geen twee keer zeggen: hij volgt haar aanwijzingen op en gaat te paard. Onderweg komt hij in bizarre en wonderlijke situaties terecht, en krijgt hij hulp van Bjorrick de nar. Komt hij op tijd bij de prinses?

Het eerste lange avontuur van Floris van Dondermonde! De auteurs strooien weer breeduit met absurde, droge en lompe grappen. Bovendien hebben ze elementen uit legendes zoals het Narrenschip en Koning Arthur gebruikt, en Bekende Nederlanders zoals een zekere voetbalfilosoof. En zie ik daar ook een Leukebroeder voorbij komen?

De tekeningen zijn dik in orde: de nadruk ligt vooral op de personages, dus achtergronden zijn spaarzaam uitgewerkt, tenzij het echt nodig is. Effectief dus. Dat Floris als enige blijft praten in Middelnederlands begint af en toe wat te irriteren. Maar watimmer… Hilarisch avontuur. (MD) ****


Vlucht door de Tijd 2: ‘Tijd voor confrontatie’

Scenario: Patrice Buendia & Frédéric Zumbiehl
Tekeningen: Olivier Jolivet

Uitgeverij: Dupuis
48 pagina’s / softcover / € 9,99

Dit stripboek opent met een luchtgevecht, waarin Duncan keuzes moet maken om de geschiedenis niet te verstoren. In deel één zagen we al hoe hij samen met Lucie vanuit 2023 terugreisde naar 1917. Duncan bedenkt een plan om met een nieuw type patrouillevliegtuig hoger te vliegen dan vijandelijke jagers en zo informatie te verzamelen. Ondertussen vertrouwt contraspionageofficier Charles hem en Lucie niet en doet hij er alles aan hun echte identiteit achterhalen.

Vlucht door de tijd 2 is een degelijk vervolg. Naast de oorlogsthematiek passeren ook thema’s als genderrollen en ongelijkheid, maar die blijven wat oppervlakkig. Het verhaal leest snel, maar voelt ook houterig door het gebrek aan diepgang en de vele denkwolkjes. Grafisch is het werk verzorgd, met realistische tekeningen en sfeervolle kleuren, maar weinig vernieuwend. Een degelijke en verzorgde strip die wel vermaakt, maar ondanks enkele interessante ideeën vooral veilig en braaf blijft.(TF) ***


Wyoming, 1863 1: ‘Vijf dagen om te sterven’

Scenario: Jean-François Di Giorgio
Tekeningen: Fabrizio des Dorides
Inkleuring: Garluk
Uitgeverij: Tzooz
52 pagina’s / softcover / € 10,95

Een bende Mexicaanse paardendieven schuwt geweld en verkrachting niet in het Wyoming van 1863. De dochters van Emma Bridges blijft zo’n lot bespaard, maar ze worden met een reden ontvoerd. Emma overleeft ternauwernood en gaat uiteraard naar ze op zoek. Bill heeft zich verloofd met Virginia, de dochter van Algernon, een van de rijkste mannen van het land. De gladde kerel heeft nog een rekening te vereffenen in Wyoming. Maar ze zijn nog niet van de Mexicanen af op Algernons ranch.

Een meeslepend verhaal met veel actie en expliciet geweld, waarbij de hoofdpersonen nog niet helemaal uit de verf komen. Originele verhaalelementen zul je met een vergrootglas moeten zoeken: het is allemaal doorsnee western. De tekeningen daarentegen zijn spectaculair, in een filmische stijl en zeer fraai ingekleurd. Werkelijk prachtig! Vier sterren, vooral vanwege de tekeningen. (MD) ****


Omula en Rema 2: ‘Het Ontstaan van een Rijk’

Scenario: Yves Sente
Tekeningen: Jorge Miguel

Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
88 pagina’s / hardcover / € 21,99

Dit is het afsluitende deel van een tweeluik. Het is een nieuwe kijk op de mythe van Romulus en Remus, met twee vrouwen uit de toekomst: Omula en haar kloon Rema. Na een crash op aarde groeien ze op in het oude Latium. Ze hebben een moeilijke relatie vol jaloezie en strijd, die escaleert wanneer ze samen een stad mogen stichten.

Yves Sente combineert sciencefiction met Romeinse mythologie en herschrijft de stichting van Rome via twee vrouwelijke hoofdpersonen. Het verhaal mist door het tempo wat emotionele diepgang. Een aantal belangrijke gebeurtenissen worden met slechts enkele tekeningen afgedaan. Jorge Miguels tekeningen sluiten goed aan bij het verhaal en de drama. Een mooie mix van genres met een alternatieve kijk op bekende mythes. Deze nieuwe benadering vernieuwt een klassiek verhaal, maar is hierdoor ook wat voorspelbaar.(TF)***½


Het konvooi

Scenario: Eduard Torrents
Tekeningen: Denis Lapière
Dossier: Christelle Pissavy-Yvernault
Uitgeverij: Lauwert
124 pagina’s + 11 pagina’s dossier / hardcover / € 27,95

Montpellier, 1975. Wanneer Angelita te horen krijgt dat haar moeder in Barcelona is opgenomen in het ziekenhuis, reist ze met haar stiefvader René naar de Catalaanse hoofdstad.

Onderweg vertelt ze hem hoe ze in 1939 met haar ouders in een konvooi van Spanje naar Frankrijk is gevlucht. Geen warme ontvangst daar, maar de mannen werden van de vrouwen gescheiden en ze werden onder barre omstandigheden in vluchtelingenkampen ondergebracht. Eenmaal bij het ziekenhuis aangekomen meldt zich een man die beweert haar vader te zijn. Maar hij stierf in concentratiekamp Mauthausen. Wat is hier aan de hand?

Een indringend beeld van een stukje Europese geschiedenis dat in het Nederlandstalige gedeelte maar weinig bekendheid geniet, in de vorm van een familiedrama. Wat indruk op me maakte was dat de omstandigheden in de kampen lijken op die in Lampedusa… De geschiedenis herhaalt zich, dat is een feit. Maar dat willen we niet altijd onder ogen komen.

De tekeningen zijn in een realistische, vrij grove, maar statische stijl. In het begin van het boek zijn ze soms ronduit lomp en lelijk, mede dankzij de inkleuring. Maar naarmate je verder leest worden ze beter. Om het helemaal af te maken bevat dit album een dossier over de Spaanse Burgeroorlog. (MD) ****