Home Nieuws De Strip Speeddates van oktober 2024

De Strip Speeddates van oktober 2024

De aanloop naar de feestdagen is begonnen! In stripland betekent dit dat er de komende weken bakken vol met nieuwe stripboeken in de schappen zullen belanden. Deze editie van de Strip Speeddates zit dan ook tjok- en tjokvol met mooie nieuwe albums!

Door Martijn Douma, Bastiaan van Esch, Liselot Wolters en Thijs Franssen


Moeder Amerika 4: ‘Revoluties doven uit in de herfst’

Scenario: Kris
Tekeningen en inkleuring: Maël
Uitgeverij: Daedalus
64 pagina’s / hardcover / € 24,95

Ter dood veroordeeld vanwege een terroristische aanslag, wordt Max in 1934 op de elektrische stoel gezet. Maar de executie blijkt schijn. Hij wordt door de FBI gedwongen als spion naar Nazi-Duitsland af te reizen. Tina, veroordeeld tot een lange celstraf, schenkt in de gevangenis het leven aan een dochter: Mina. En Julien, op vrije voeten, is weer aan het werk als fotoverslaggever.

Jaren later keert Mina terug naar Chicago, waar alles begon, om de knopen uit haar verleden te ontwarren. Wat is er precies gebeurd voorafgaand aan de aanslag waarvoor haar moeder in de gevangenis belandde en Max werd geëlektrocuteerd? En wie heeft haar vader, Julien, vermoord?

Ook in het laatste deel van deze serie moet je soms je best doen om het verhaal te kunnen blijven volgen, omdat je voortdurend heen en weer schuift in de tijd. Maar de prachtige, met waterverf ingekleurde tekeningen maken veel goed. (LW) ****


De avonturen van Urbain Pujol 1: ‘Rumoer bij Taxi Paname’

Scenario: Jean-Paul Tibéri
Tekeningen: Alain Julié
Inkleuring: Claire Dumas

Uitgeverij: Arboris
56 pagina’s / hardcover / € 21,95

Urbain Pujol is taxichauffeur in Parijs. Een dame met een Slavisch accent vergeet een vulpen van topkwaliteit mee te nemen na haar rit in de taxi.

Urbain is integer en wil de pen de volgende dag afgeven op het adres waar hij de dame afgezet heeft. Maar vanaf daar ontstaat er een intens avontuur in en rond Parijs. Wilde achtervolgingen, spionage en de Koude Oorlog zijn de ingrediënten van deze op de jaren 1960 gebaseerde strip.

Een uiterst vermakelijk begin van een nieuwe stripreeks, bedoeld voor iedereen die terugverlangt naar dit genre uit de vervlogen jaren 1960. Het tekenwerk doet ook denken aan deze periode en ik denk dat er nog veel leuks op ons te wachten staat. (BvE) ****


Tot de lente

Scenario, tekeningen en inkleuring: Charles Masson
Uitgeverij: Lauwert
88 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 24,95

Marie is van jongs af aan sterk en onafhankelijk geweest. Of eigengereid, zo je wil. Ze bepaalt zelf wel hoe ze haar leven invult. Zonder man en kinderen in ieder geval, want die heeft ze niet nodig. Ze houdt van kinderen, maar niet wanneer ze opgroeien. En dus wordt ze basisschoollerares van ‘zondertanden’. Wanneer ze in de 70 is, vertelt KNO-arts C. Ovide haar dat ze keelkanker heeft. Na de nodige aansporing ondergaat ze het behandeltraject, maar niet van harte.

De auteur is arts en heeft dit boek gebaseerd op een van zijn patiënten. Het begin, met de twintigjarige Marie, trekt je het verhaal in. Wanneer het perspectief switcht naar dat van de arts wordt het afstandelijker en gaat een deel van de impact verloren, omdat hij Marie’s leven beschrijft vanuit de derde persoon. Het gaat ten koste van de gevoelige momenten. Jammer! Qua tekeningen zijn de invalshoeken en de houdingen van de karakters goed gekozen, het voegt er een dosis realisme aan toe. Al valt er, als je op de details let, nog wel een en ander op aan te merken. Een mooi, klein verhaal over het leven van een vrouw die zich niet liet kisten. (MD) ****


De Kennedy Files 4: ‘Mythe in de maak’

Scenario en Tekeningen: Erik Varekamp en Mick Peet
Uitgeverij: Scratch Books
96 pagina’s / softcover / € 17,50

Dit is het laatste deel van de biografische reeks over de Kennedy-clan. Als zijn oudste zoon om het leven komt bij een geheime missie tijdens de Tweede Wereldoorlog, zet Joe Sr. alles op alles om zijn tweede zoon, Jack (John F.), tot kandidaat te maken voor het Amerikaanse presidentschap. Joe Sr. maakt daarbij handig gebruik van zijn vele connecties en deinst er niet voor terug om vuil spel te spelen.

Jack, die ernstig verzwakt is teruggekeerd uit de strijd tegen de Japanners, wordt in krantenartikelen tot oorlogsheld verheven. Een hoge militaire onderscheiding moet zijn heldenstatus bevestigen. De weg naar het hoogste politieke ambt van Amerika is ingeslagen.

De sterk gestileerde tekeningen, met vette lijnen en krachtige kleuren, brengen het slot van deze intrigerende familiegeschiedenis op artistieke wijze tot leven. Voor wie van politiek en geschiedenis houdt is dit een heerlijke serie! (LW) ****


Apache Junction 5: ‘Desert trail’

Scenario en tekeningen: Peter Nuyten
Uitgeverij: Arboris
56 pagina’s (exclusief dossier) / softcover / € 12,95

Hommeles op Mexicaans grondgebied. De manschappen van de Amerikaanse kapitein Harris dreigen in een hinderlaag te lopen van Geronimo.

De Apache-vrouwen onder leiding van Nes-chila zijn ook betrokken bij de hinderlaag, maar de geplande valstrik heeft niet het gehoopte effect. Nes-chila weet ternauwernood uit de canyon te ontsnappen met slechts een paar van haar vrouwelijke metgezellen.

De tekenstijl doet mij denken aan het werk van Antonio Hernández Palacios in Mac Coy, eveneens een western. Nuyten zet met zijn lijnenspel de nachtelijke taferelen goed neer op het papier, maar toch weet deze reeks mij niet te pakken. De vele dialogen en het onnodige platte taalgebruik leiden te veel af. (BvE) ***


Altamont

Scenario: Herik Hanna
Tekeningen: Charlie Adlard
Uitgeverij: Lauwert
130 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 32,95

In 1969 is een vriendengroep onderweg naar het Altamont Free Concert in Californië. Ze hebben allemaal het nodige meegemaakt, onder andere in Vietnam, en hopen een tweede Woodstock te beleven. Op de Altamont racebaan genieten ze van de nodige verdovende middelen, en bands als Santana en Crosby, Stills, Nash & Young. Samen met 300.000 anderen. Maar dan slaat de sfeer om en wordt het een grote nachtmerrie.

De tekeningen en inkleuring van Adlard zijn stemmig en donker. Arceringen in de vorm van stippen lopen door alle tekeningen heen, een knipoog naar Roy Lichtenstein wellicht. Dat er bands aan het optreden waren is nauwelijks te merken, terwijl dat toch is waar het festival om draaide. De eerste helft van het verhaal is sterk: de vrienden zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben allen een achtergrond en de dialogen zijn prima. Vanaf de aankomst op het festival wordt het onoverzichtelijk. Er was natuurlijk chaos op het festival, maar prettig leest het niet. Bovendien veel Vlaams taalgebruik. Ik ben niet helemaal overtuigd. ***½


Een oceaan vol liefde

Tekeningen: Grégory Panaccione
Scenario: Wilfrid Lupano
Uitgeverij: Lauwert
224 pagina’s / Hardcover/ € 34,95

Het verhaal volgt een simpele, maar liefdevolle Bretonse visser en zijn vastberaden vrouw. Wanneer de visser tijdens zijn dagelijkse werk op zee verdwijnt, begint een absurde en epische reis. Zijn vrouw laat zich niet tegenhouden en onderneemt een wonderlijke zoektocht die haar door verschillende culturen en onverwachte situaties leidt. Wat begint als een alledaagse dag, verandert al snel in een verhaal vol piraten, stormen en ontploffende olievaten.

‘Een Oceaan Vol Liefde’ is een ontroerende en humoristische strip die zonder één woord een prachtig verhaal vertelt. Dat er geen dialoog in voorkomt zit geen enkele keer in de weg. Het zet kracht bij aan de expressieve tekeningen van Panaccione. De humor in het boek is subtiel, soms absurd, en altijd effectief, terwijl het verhaal tegelijkertijd een melancholische ondertoon heeft. Van slapstickmomenten met zeemeeuwen tot ontroerende scènes van eenzaamheid. Een absolute aanrader voor wie op zoek is naar een visueel indrukwekkend verhaal. (TF) ****


Frontlinies 10: ‘De laatste gevechten (1945)’

Scenario: Jean-Pierre Pécau
Tekeningen: Benoît Dellac
Inkleuring: Jean-Paul Fernandez
Uitgeverij: Daedalues
62 pagina’s / softcover / € 10,95

Negen vrienden van verschillende nationaliteiten bezegelen tijdens de Olympische Spelen in 1936 hun vriendschap met het lied ‘Lili Marleen’. Frontlinies volgt de verschillende vrienden tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In dit laatste deel loopt de oorlog op zijn einde. De Duitsers, met onder hen Joachim, voeren een wanhoopsoffensief uit in de Ardennen. Ze schieten daarbij RAF-piloot Tim uit de lucht. Hij overleeft de crash, maar is zwaargewond. In een schuur kan hij niet anders dan zijn lot afwachten.

In Berlijn probeert Magda haar leven te redden door zich als communist bekend te maken aan de Russen. De Duitsers zijn echter nog niet helemaal verslagen. Wat zullen ze met haar doen als ze haar verraad ontdekken? Na de ondergang van Nazi-Duitsland ontmoet Cheryl Marlene Dietrich, die nog één keer ‘Lili Marleen’ zingt.

Ondanks de kwaliteit van de tekeningen kan het verhaal me door het gebrek aan samenhang niet echt overtuigen. (LW) ***


“Classic” Tanguy en Laverdure 4: ‘De piloot die te veel wist’

Scenario: Patrice Buendia en Hubert Cunin
Tekeningen: Matthieu Durand

Uitgeverij: Arboris
48 pagina’s / softcover / € 11,95

In het tweede en afsluitende deel over het in Zwitserland afspelende avontuur gaan de vliegers weer voorop in de strijd.

Wat blijkt is dat Tanguy en Laverdure op het hoogtepunt van de Koude Oorlog verstrikt raken in een spionagespel op hoog niveau. De Zwitserse regering wil overstappen op nieuwe jagers en de Mirage III maakt een goede kans, maar sabotage, politieke invloed en de liefde zorgen voor de nodige tegenwerking om de waarheid boven water te krijgen.

De avonturen van Tanguy en Laverdure zitten altijd goed in elkaar. Het tekenwerk is in orde en past bij de “Classic” lijn die met deze reeks ingezet is. Bovendien is het verhaal geloofwaardig en vermakelijk. (BvE) ****


Peter Pan van Kensington

Naar The Little White Bird van James Matthew Barrie
Scenario en tekeningen: José-Luis Munuera
Inkleuring: Sedyas
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
96 pagina’s / hardcover / € 21,99

Maimie Mannering maakt de fout om in Kensington Gardens te zijn na sluitingstijd. De feeën en dieren zijn er dan de baas en ze moet vrezen voor haar leven. Om terug te kunnen naar haar ouders moet ze voor de feeënkoningin een voorwerp opsporen.

Peter Pan, die geen kind en geen vogel is maar een ‘tussen-de-twee-in’, ontfermt zich over haar en beschermt het meisje tegen de schaduwen en andere wezens.

Peter Pan van Kensington is een mooi sprookje met een duister tintje, waarin volwassen mensen eng zijn en feeën en pratende vogels de norm. Munuera heeft op sublieme wijze de dromerige sfeer van het Londen van rond 1900 weten te vatten in deze bewerking van The Little White Bird van James M. Barrie. Diepere lagen zijn ook aanwezig, zoals de feeën die een weerspiegeling van de mensenwereld vormen, net als verwijzingen naar Peter and Wendy. De tekeningen steken dusdanig goed in elkaar dat je het als tekenfilm voor je ogen ziet afspelen. Prachtboek! (MD) *****


Legende 6: ‘Het geheim van de Lamiae’

Scenario en tekeningen: Yves Swolfs
Inkleuring: Jocelyne Charrance
Uitgeverij: Daedalus
48 pagina’s / softcover / € 10,95

Nadat hij zijn troon enkele maanden geleden heeft heroverd, merkt Tristan dat hij niet gemaakt is om een hofhouding te commanderen. Hij verlaat het kasteel en kiest voor een leven dichter bij de natuur waarin hij opgegroeid is. Maar in zijn dromen wordt hij achtervolgd door Lamiae, schepsels die zijn ziel proberen te betoveren in zijn slaap. Een buitengewone queeste volgt. Met hulp van een mysterieuze vrouw moet hij erachter zien te komen welke geheimen verborgen zijn in het kasteel waar hij naartoe geleid wordt.

In dit deel van de legende over het leven van ridder Tristan reizen we mee in zijn dromen. Het is een vreemd, sprookjesachtig verhaal. Daar moet je wel van houden om dit album te kunnen waarderen. De tekenstijl is gedetailleerd en kleurrijk, wat zeker in dit verhaal bijdraagt aan het toverachtig karakter. Er is een prominente rol voor de kleur zwart, waarmee sterke contrasten ontstaan tussen licht en schaduw. Ik heb het met plezier gelezen. (LW) ***


Op zoek naar glorie 1: ‘Hazenpad’

Scenario: Philippe Eudeline
Tekeningen: Pascal Davoz

Uitgeverij: Arboris
56 pagina’s / softcover / € 11,95

Het is koud in de Russische besneeuwde wereld. De manschappen van Napoleon lijden enorme verliezen. En de terugreis naar Frankrijk is ingezet.

De jonge trommelaar van het Grande Armée, die de bijnaam ‘Hazenpad’ gekregen heeft, wordt door de bossen achtervolgd door twee soldaten. Hij is achterop geraakt omdat hij een waardevolle tas was vergeten. Twee gewelddadige soldaten zijn uit op de inhoud van die tas. Een roedel wolven verslindt de soldaten en de trommelaar ontsnapt ternauwernood aan de dood. Weet hij weer aan te sluiten bij zijn eenheid?

Op basis van de cover zal ik dit stripboek nooit kopen. De keuze voor de goedkope gouden letters vind ik onbegrijpelijk. Aan het tekenwerk moet ik wennen. Het spel met dieptewerking vind ik vaak niet overtuigen. Het verhaal is echter wel onderhoudend en blijft hangen. (BvE) ***


Vlucht door de tijd 1: ‘De pioniers’

Scenario: Patrice Buendia en Frédéric Zumbiehl
Tekenaar: Olivier Jolivet
Inkleuring: Nicolas Caniaux
Uitgeverij: Dupuis
48 pagina’s / softcover / € 9,95

Miami, Florida. Onderzoekster Lucie ‘de gravin’ Delosnier heeft een manier uitgevonden om vliegtuigen vele malen sneller te kunnen laten vliegen. Ze test de uitvinding met piloot Duncan Ainsworth, maar hun straaljager belandt in Frankrijk, in 1917. Door stom toeval vlakbij Lucie’s voorouders. Het duo moet onopvallend een manier zien te vinden om terug te keren naar het heden.

Het plot is behoorlijk ongeloofwaardig, toch is het verhaal best amusant. Vooral de dynamiek tussen de beide hoofdpersonen, en de manier waarop ze proberen te integreren in Lucie’s chique adellijke familie. De realistische tekeningen zijn dik in orde, de nodige fraaie vlieg- en voertuigen passeren de revue, al hadden de kleuren wel een tikkeltje minder verzadigd mogen zijn. (MD) ***


Texas Kid, mijn broer 

Scenario en tekeningen: Igor Kordey
(gebaseerd op een verhaal van Darko Macan)

Uitgeverij: Silvester Strips
224 pagina’s / hardcover / € 39,95

“Het is niet makkelijk om een stripheld te vermoorden”. Dit is de ondertitel van dit vrij bizarre verhaal. Het gaat over een vader en een zoon. Tomislav Brandt, de vader, heeft een pittige start van zijn leven gekend en is bekend met oorlog en geweld.

Na deze periode heeft hij een stripheld bedacht en uitgewerkt. De naam? Texas Kid. Decennia later proeft Tomislav’s zoon aan hetzelfde beroep van striptekenaar, maar hij kan niet tippen aan het talent van zijn vader. En dan zal zijn leven volledig veranderen, want Texas Kid staat in levenden lijve voor zijn neus…

De tekenstijl is in mijn ogen bijzonder smaakgevoelig. Kordey hanteert uiteenlopende stijlen en dat is knap uitgevoerd. Flashbacks zijn bijna realistisch, andere verhaallijnen zijn harder van toon. De enige kleur die gebruikt wordt is rood en dat doet altijd iets met tekeningen. Persoonlijk werd ik er niet warm van, maar ik begrijp wel dat mensen hiermee weglopen. (BvE) ***


Medea 3: ‘De barbaarse echtgenote’

Scenario: Blandine Le Callet
Tekeningen: Nancy Peña
Inkleuring: Sophie Dumas en Céline Badaroux-Denizon
Uitgeverij: Lauwert
64 pagina’s / hardcover / € 22,95

Medea verlaat Kolchis, samen met Iason en de bemanning van de Argo. Ze worden achtervolgd door de Kolchiden, die het Gulden Vlies terug eisen. Medea besluit met Iason te trouwen en mee te gaan naar zijn conservatieve thuisland Iolkos. Hij vraagt haar om haar kennis en vaardigheden te verbergen en zich onderdanig op te stellen, totdat hij de troon in handen heeft. Maar dat blijkt een hele klus.

Het verhaal wordt steeds spannender en fascinerender. De auteurs willen een realistischer beeld van de verhalen uit de Griekse mythologie vormen en ze slagen daar goed in. Mede door de nodige psychologische thema’s erin te verweven, zoals de sterke onafhankelijke Medea die in een onderdanige rol wordt gedwongen. De tekeningen zijn nog steeds verfijnd en van goed niveau. Ik kijk uit naar het slot van dit geweldige vierluik! (MD) ****


Cody 1: ‘Pikes Peak’

Scenario en tekeningen: John Heijink
Uitgeverij: Arboris
48 pagina’s / softcover / € 11,95

Silvia Brood, een uit Nederland afkomstige vrouw, heeft de lange reis naar Amerika ondernomen om haar broer op te zoeken.

Maar kort voor haar komst naar het dorp blijkt hij vermoord te zijn. Ze had al een onrustige treinreis achter de rug, want ze was slachtoffer van een roofoverval door de The Coyote Cassidy Gang. En deze roof krijgt nog een behoorlijk staartje…

Wat ik van het tekenwerk moet vinden is tweeledig. Enerzijds zitten er prachtige tekeningen tussen, anderzijds is het enorm statisch en zitten er fouten in. Het licht komt van links en aan de rechterkant is de persoon overbelicht. Ook gaat Heijink creatief om met de vlakverdeling. Of dat nou zo’n goede keuze is valt te betwijfelen. Verder heeft John zich te sterk laten inspireren door de karakteristieke koppen van Clint Eastwood en Dafoe. Het verhaal blijft ook wat te veel hangen in pang, pang, pang! (BvE) **


Een Corsicaans verhaal

Scenario: Dodo
Tekeningen: Glen Chapron
Inkleuring: Sarah Murat en Glen Chapron
Uitgeverij: Lauwert
134 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 32,95

Wanneer twintiger Catherine in 1982 haar zomervakantie doorbrengt bij haar grootouders op Corsica, loopt ze toevallig Antoine tegen het lijf. Hij blijkt haar 10 jaar oudere halfbroer te zijn, waarvan ze het bestaan niet wist. Al pratend met Antoine en andere familieleden komt ze er met de nodige moeite achter dat haar moeder eerder getrouwd is geweest en een heel ander leven heeft geleid dan tegenwoordig. Maar ook haar halfbroer verzwijgt dingen. Wat is nu de waarheid?

Een intrigerend verhaal over een ingewikkelde en ook pijnlijke familiegeschiedenis, en hoe Corsicanen dingen verzwijgen ter bescherming van anderen. Omerta is de term die daarbij hoort. De sprekende tekeningen zijn toegankelijk en realistisch, wanneer het in het heden speelt zijn ze geïnkt, herinneringen zijn met potlood getekend. Het veelvuldig Vlaams taalgebruik maakt dat ik niet volop kon genieten van het op zich mooie verhaal. (MD) ***½


24 uren van Le Mans 6: ‘1923-1930: de geboorte van een legende’

Scenario: Denis Bernard
Tekeningen: Christian Papazoglakis
Inkleuring: Tanja Cinna

Uitgeverij: Daedalus
48 pagina’s / softcover / € 10,95

Alles heeft een begin. De 24 uur van Le Mans kent een lange geschiedenis en begon al ruim 100 jaar geleden en wel op 26 mei 1923 om 16.00 uur. Vijf jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog is er een grote behoefte om alle ellende van zich af te racen. De Automobile Club de l’Ouest komt met het idee om de auto’s 24 uur lang non-stop tegen elkaar laten strijden om hun betrouwbaarheid en prestaties te testen.

Het luxueuze automerk Bentley heeft ook zijn geboorte gekend. Walter Owen Bentley, de jonge baas van het gelijknamige merk, doet mee aan de wedstrijd. Het lukt hem niet om als winnaar over de streep te komen of om überhaupt te finishen, maar hij is dan ook van plan terug te komen met zijn Bentley Boys. Dit keer om te winnen.

Het tekenwerk is bij deze reeks altijd goed voor mekaar. Het moet wel echt je interesse hebben om de aandacht vast te blijven houden. De doelgroep voor autosportliefhebbers is groot genoeg om menig fan te beroeren met deze strip. (BvE) ***


Een vrolijk man 1: ‘De monsterlijke stad’

Scenario: Régis Hautière
Tekeningen en inkleuring: David François
Uitgeverij: Lauwert
54 pagina’s / hardcover / € 21,95

Sasja Stasevitsj Bujak vertrekt vanwege de hongersnood die er in 1932 in Oekraïne heerst naar New York. Het is moeilijk om aan werk en onderdak te komen, maar hij mag in het huis van een excentrieke overleden dame verblijven, als hij voor haar honden zorgt. Daarnaast probeert hij werk te vinden in de bouw, maar dat is knap lastig. Wanneer ene Tonio hem een klusje als chauffeur aanbiedt, bevindt hij zich ineens in een clandestien wereldje.

De positieve, opgeruimde en ietwat naïeve houding van Sasja werkt aanstekelijk: je leeft van begin af aan met hem mee. De setting van het verhaal, in een bijna letterlijk de lucht in schietende Big Apple, waar de gevolgen van de recessie nog voelbaar zijn, is intrigerend. Helemaal met de honden en de maffia erbij. De tekeningen zijn sfeervol en dynamisch, met ietwat overdreven hoofden. Ze mogen er zijn. Fijn eerste deel van een tweeluik. (MD) ****


Storm 34: ‘De jagers van Umatopee’

Scenario: Rob van Bavel
Tekeningen: Romano Molenaar

Uitgeverij: Uitgeverij L
48 pagina’s / softcover / € 9,95

Na de enorme explosie waarbij het onderzoeksschip De Archivaris verloren ging zijn Roodhaar en Nomad zonder Storm verder getrokken. Ze belanden op een van de smerigste plekken van Pandarve, Ondranides. Deze planeet staat bekend als de Afvalplaneet. En hier doen ze een bijzondere ontdekking. Storm is nergens te bekennen en hij zou daar wel moeten zijn…

Het avontuur verplaatst zich naar het andere uiterste. De atol Umatopee. Er is totaal geen sprake van enige vorm van tolerantie tussen alle aanwezige soorten. Daar blijkt Storm verzeild in een gevecht tussen Sharns, een soort vliegende superhaaien, en Khaciata’s. Na de strijd ontdekken zij een paar kinderen in een kist. Daarna is elke stap een gevecht tegen de tijd.

Over een geloofwaardig verhaal gaan we het niet hebben. Storm is eigenlijk altijd van een uitstekend niveau. De tekeningen zijn niet zo goed als die van de grote meester Don Lawrence zelf, maar het blijft een genot. Het verhaal is eveneens vermakelijk en de reeks is nog lang niet ten einde. (BvE) ****


De Rode Ridder hommage album: ‘De mol’

Scenario: Ronald Grossey
Tekeningen en inkleuring: Thomas Du Caju
Uitgeverij: Standaard
40 pagina’s / softcover / € 7,99

Rode Ridder Johan en zijn schildknaap Koen worden door de graaf van Vlaanderen gedwongen om diens neef en nicht, Wouter en Johanna, naar Parijs te brengen om een boodschap over te brengen aan de koning. Onderweg voegt ene Hekla zich bij de reizigers.

Eenmaal bij de Franse koning Philippe beland blijkt deze een onaangename verrassing in petto te hebben, waardoor er snel gehandeld moet worden. Maar er bevindt zich een verrader in de groep van de Rode Ridder.

De Rode Ridder maakt onderweg het nodige mee, met veel actie, intrige en een vleugje humor. Alsof de auteurs drie stripboeken in een hebben willen stoppen, met een verrassend maar onbevredigend eind. De tekeningen zijn bij vlagen prachtig, laat Du Caju maar mensen tekenen. (MD) ***


De meester inquisiteurs 12: ‘Obscurantisme’

Scenario: Sylvain Cordurié
Tekeningen: Andrea Cuneo
Inkleuring: Digikore Studios
Uitgeverij: Daedalues
76 pagina’s / softcover / € 11,95

Het land Oscitanië vormt het toneel voor deze middeleeuwse fantasy-reeks, waarin meester-inquisiteurs de orde moeten handhaven en de misdaad bestrijden.

De inquisitie heeft de kennis en het middel om magische kracht te schenken aan ‘gewone’ mensen. Tijdens een inwijdingsceremonie neemt de Duistere Orde de belangrijkste rechter gevangen om door hem toegang te krijgen tot die kennis. De meester-inquisiteurs zullen hun krachten moeten verenigen om te voorkomen dat hun tegenstanders de macht in Oscitanië overnemen.

Je moet een beetje fan zijn van dit genre om het te kunnen waarderen. Maar voor de liefhebber van actie en avontuur in een fantasy-setting is deze serie beslist de moeite waard. Het scenario in dit deel vind ik weinig verrassend, ondanks mijn gebrek aan voorkennis. De tekeningen zijn zeker niet slecht, maar missen soms wat finesse. Het kleurgebruik is prima in orde. (LW) ***


Bloedkoninginnen 30: Kahina – De Berberkoningin 2

Scenario: Simon Treins
Tekeningen: Dragan Paunovic
Inkleuring: Scarlett
Uitgeverij: Daedalues
56 pagina’s / hardcover / € 21,95

De serie bloedkoninginnen is gewijd aan machtige vrouwen uit de geschiedenis. In dit tweede deel van het tweeluik over Berberkoningin Dihya, die de bijnaam ‘Kahina’ (profetes in het Berbers) draagt, moet zij opnieuw de strijd aanbinden met de Arabieren. Deze slag zal het lot beslissen van Noord-Afrika.

Ondanks haar verontrustende toekomstvisioenen trekt de rode koningin met opgeheven hoofd ten strijde. Vastbesloten haar grondgebied tot de laatste adem te verdedigen. Maar niet zonder de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen om het voorbestaan van haar lijn te garanderen.

De gedetailleerde tekeningen in dit album zijn indrukwekkend, net als het sfeervolle kleurgebruik. De extreme close-ups en uitgestrekte landschappen, de wisselende standpunten van waaruit de tekeningen zijn gemaakt en de variatie in vormgeving van de pagina’s maken het helemaal af. Ze slepen je mee tot in het beslissende gevecht, dat even heldhaftig als gruwelijk is. (LW) ****½