De kruidnoten waren al in de winkels gesignaleerd, maar nu hangt ook de kerstverlichting werkelijk overal. Op de burelen van Striptip! weten we wat dit betekent: een stortvloed aan nieuwe stripboeken!
Door Martijn Douma, Bastiaan van Esch en Thijs Franssen
We sluiten daarom oktober af met niet één maar twee edities van de Strip Speeddates. Want we willen het graag nog een beetje overzichtelijk houden. Houd onze socials de komende dagen dus maar goed in de gaten!
In deze editie recensies van de nieuwe delen van de reeksen Six, Undertaker, Dwergen, SuperGroom, Lefranc, Metro 2033 en Madeleine, verzetsstrijder en de nieuwe reeks Ghost Money. Verder komen de onehots ‘De koning der Belgen’ en ‘Het Serpent’ voorbij. En uiteraard mag de nieuwe Asterix niet ontbreken!
Ghost Money 1: ‘De dame uit Dubai’
Scenario: Thierry Smolderen
Tekening: Dominique Bertail
Uitgeverij: Arboris
64 pagina’s / softcover / € 11,95
Na 9/11 kelderden de beurzen. Kendrick is ervan overtuigd dat Al Qaeda daar grof geld aan verdiende. Zijn onderzoek leidt naar speculant Haddad, maar diens dood snijdt het spoor abrupt af. Twintig jaar later duikt Chamza op. Zij is erfgename van een immens fortuin en bevriend met Lindsey, die toevallig in haar turbulente leven verstrikt is geraakt. Met haar verschijnen komt de jacht op het verdwenen kapitaal weer op gang.
Het eerste deel van Ghost Money mixt spionage met geopolitieke fictie en een vleugje sciencefiction. Smolderen ontwijkt vakkundig de valkuil van politieke correctheid en geeft ons een solide en overtuigend scenario geworteld in het nieuws van het afgelopen decennium. Bertail ondersteunt dat met zeer grafische, digitaal ingekleurde beelden die perfect passen bij de sfeer, al lijkt de afwerking soms wat gehaast. Toch blijft het een intrigerende start van een ambitieuze reeks. (TF) ****
Six 3: ‘De eed van Gabaldón’
Scenario: Philippe Pelaez
Tekeningen en inkleuring: Javier Sánchez Casado
Uitgeverij: Dargaud
56 pagina’s / softcover / € 9,99
1860, Arizona. De ‘bende van zes‘ wordt bij de ingang van een verlaten goudmijn belaagd door kolonel Wilburg, de verminkte bad guy Morfran én de vader van de non Roxanne. Ze willen allemaal iemand anders in handen krijgen: de ontsnapte slaaf, de deserteur of de kid, maar de mijn is de spil in het verhaal. In 1598 zou de Spaanse kapitein Gabaldón er goud, geroofd van de Anasazi-stam, in hebben verborgen. Voordat hij stief zwoer hij de verrader te doden. Durf die mijn nu nog maar eens binnen te gaan…
Deze western is niet alleen behoorlijk goed geschreven, de tekeningen zijn ook nog eens geweldig. Er staat veel op het spel, waardoor de actie en onderlinge spanning haast over-the-top gaan. Een flashback naar 1598 maakt het verhaal net wat rijker. Six is wat mij betreft een ondergewaardeerde western. Dat blijkt wel uit het feit dat de laatste twee delen van dit vierluik niet in hardcover worden uitgegeven – een schop tegen het zere been van de HC-verzamelaar. (MD) ****
Dwergen 25: ‘Volgrir van het schild’
Scenario: Nicolas Jarry
Tekeningen: Nicolas Demare
Uitgeverij: Daedalus
72 pagina’s / softcover / € 12,95
Op een ochtend verspreidt zich een mist over het dal tot aan de vesting waar Volgrir opgeleid wordt tot een gevreesde ‘cognar’. Het is geen gewone mist, maar een nevel van een bovennatuurlijke soort. Als iedereen in de vesting verrast wordt door een aanval van gruwelijke monsters, moeten alle inwoners vechten en vluchten om te overleven.
Alleen een handje vol kinderen overleeft de aanval. Volgrir en de andere jonge dwergen staan voor een haast onmogelijke keuze: vluchten voor de mist of ten aanval trekken om het kwaad te stoppen.
Deze Dwergen-editie vind ik buitengewoon tof gemaakt. Het verhaal zit goed in elkaar, met indrukwekkende tekeningen die we gewend zijn van Nicolas Demare. Er zijn verhalen geweest die minder sterk in elkaar zaten, maar dit is gewoon uitstekend gedaan. Deze Dwergen wil je gewoon toevoegen aan je verzameling. (BvE) *****
Metro 2033 4: ‘Dans met de dood’
Tekening & scenario: Peter Nuyten
Uitgeverij: Arboris
64 pagina’s / softcover / € 12,95
Artjom lijkt eindelijk te slagen in zijn onmogelijke missie. Samen met zijn leger en een gegijzelde priester doorkruist hij de eindeloze metrotunnels, op zoek naar een oude raketinstallatie. Dit wapen zou weleens de sleutel kunnen zijn om de ‘zwarten’ voorgoed uit te roeien. Deze monsters teisteren al maanden de metro. Wanneer ze hun doel bereiken en de gevonden munitie in gereedheid brengen, wordt Artjom overvallen door een visioen en rijst de vraag of dit werkelijk de juiste keuze is.
‘Dans met de dood’ is geen sterk losstaand verhaal, maar echt een album uit een serie. Het tekenwerk met ingetogen kleuren is, zoals eerder gezegd, wennen en vraagt om een krachtig verhaal om overtuigend te zijn. Dat mist in dit deel. Als je de voorgaande delen niet kent mis je context, waardoor bepaalde gebeurtenissen onverwacht en onsamenhangend overkomen. Lees dus vooral de vorige delen en bijbehorende recensies om dit boek goed op waarde te schatten. (TF) ***
SuperGroom 3: ‘De GAIA-strategie’
Scenario: Fabien Vehlmann
Tekeningen: Yoann
Inkleuring: Fabien Alquier
Uitgeverij: Dupuis
86 pagina’s / softcover / € 9,95
De miljardair die bekend staat als ‘de Centaur’ wil de klimaatproblemen oplossen. Helaas begint ze zich ineens als een farao te gedragen… Ze lokt SuperGroom in de val en vriest hem in. Cryonisme dus, in gang gezet door Centaurs kunstmatige intelligentie GAIA. Zodoende belanden SuperGroom en zijn trouwe eekhoornhelper RedWing in het Brussel van de toekomst, waarin diverse groeperingen elkaar bevechten. De vraag is of de Belgische superheld het tij kan keren. En of hij überhaupt nog terug kan naar zijn eigen tijdperk…
Een actierijk verhaal met verwijzingen naar de klimaatproblematiek en losgeslagen miljardairs. Je krijgt een somber beeld van de nabije toekomst voorgeschoteld. Gelukkig brengt SuperGroom nog wat hoop met zich mee. Als je al je aannames en ideeën over Robbedoes en Kwabbernoot kunt laten varen en je het concept omarmt, is het zowaar een erg leuke strip! En geweldig getekend, in een moderne variant van de Dupuisstijl. (MD) ****
Madeleine, Verzetsstrijdster 2: ‘Het rode dekbed’
Scenario: J.D. Morvan en Madeleine Riffaud
Tekeningen: Dominique Bertail
Uitgeverij: Daedalus
136 pagina’s / softcover / € 23,95
Het langverwachte vervolg van het drieluik over Madeleine Riffaud. Op 6 november 2024 is zij overleden op 100-jarige leeftijd.
Het verhaal gaat over haar opmars binnen het Franse verzet in het Parijs van 1942 en later. Als iemand uit de organisatie wegvalt wordt de plek automatisch ingenomen door een ander. Een zin uit het Partizanenlied fungeerde als inspiratiebron: ‘Kameraad, als jij valt, komt een ander uit de schaduw in jouw plaats’. Madeleine voert binnen het verzet allerlei taken uit en bereidt acties voor. De constante dreiging van gevangenschap, marteling en ter dood veroordeling hangt telkens boven haar hoofd. Als dit door een samenloop van omstandigheden gebeurt, wordt de weg ernaar toe prachtig in beeld gebracht en verteld.
Het vele Vlaams is een minpuntje, maar de voornamelijk in blauw uitgevoerde aquareltekeningen zijn verbluffend! Het kostte mij een paar bladzijdes om weer in het verhaal te komen. De 136 pagina’s zijn voorbij gevlogen. Buitengewoon goed uitgevoerd. Het derde deel kan niet snel genoeg verschijnen! (BvE) ****
Undertaker 8: ‘De wereld volgens Oz’
Scenario: Xavier Dorison
Tekening: Ralph Meyer
Uitgeverij: Dargaud
64 pagina’s / softcover / € 9,95
Zuster Oz ontketent een nietsontziende kruistocht tegen een vrouw die een abortus wil ondergaan. Dokter Randolph Prairie, echtgenoot van Crow’s grote liefde, huisvest de vrouw en zal de ingreep uitvoeren. Hij wordt neergezet als moordenaar nog vóór hij iets heeft gedaan. Gedreven door blinde overtuiging en religieuze waan sleurt Oz de hele gemeenschap mee in haar heilige oorlog. Om de drie te beschermen ziet Jonas Crow geen andere uitweg dan de confrontatie aan te gaan.
Met het langverwachte einde van het tweeluik wordt ook het 10e jubileumjaar van de serie gevierd. En hoe! We starten bij de cliffhanger van het vorige deel en zitten vastgekluisterd tot de laatste bladzijde. Dorison levert een vlijmscherp scenario vol morele spanning en bijzonder actuele thema’s. Meyers tekeningen barsten van emotie. Vooral zijn uitbeelding van zuster Oz is fenomenaal. Haar onschuldige gezicht en betoverende glimlach trekken je aan, terwijl haar ware aard je laat walgen. Dit alles met de schitterende inkleuring van Caroline Delabie, maakt het ondenkbaar dat dit album de decemberlijstjes zal missen. (TF) *****
Het serpent
Scenario: Pierre Lemaitre
Tekeningen en inkleuring: Dominique Monféry
Uitgeverij: Standaard Uitgeverij
124 pagina’s / hardcover / € 25,99
Frankrijk, 1985. Mathilde is een zeventiger die dagelijks met haar dalmatiër Ludo aan de wandel gaat. Daarnaast mag ze graag, in opdracht, mensen van dichtbij overhoop knallen met een groot kaliber. Met haar opdrachtgever Henri heeft ze een complexe relatie die teruggaat tot de Tweede Wereldoorlog. Wanneer ze een foutje maakt komt inspecteur Vassiliev haar op het spoor. Henri is uiteraard ook niet tevreden en zal haar dat duidelijk laten weten.
Tjonge, zo’n brute oma heb ik nog niet eerder voorbij zien komen. Mathilde blijkt haast net zo koelbloedig te zijn als de Killer uit de gelijknamige stripreeks. De appeltjes die Mathilde te schillen heeft, zonder onderscheid des persoons te maken, leiden tot een beklemmende sfeer. Wat een eng karakter heeft deze vrouw… De tekeningen, waar het bloed regelmatig vanaf spat, zijn realistisch, dus wees gewaarschuwd! Een beklemmende, brute, bikkelharde thriller – ‘ouderwets’ goed. (MD) ****½
De Koning der Belgen
Scenario: Arnaud de la Croix
Tekening: Vicente Cifuentes
Uitgeverij: Le Lombard
80 pagina’s / hardcover / € 21,99
In juni 1815, na Napoleons nederlaag bij Waterloo, ontstond België als bufferstaat en werd in 1830 onafhankelijk. Het kreeg een constitutionele monarchie met Leopold van Saksen-Coburg-Gotha als eerste koning. Zes anderen zullen hem opvolgen, die elk de uitdagingen van hun tijd moeten aangaan.
Dit ambitieuze documentaire stripboek schetst de geschiedenis van de zeven Belgische koningen. Elk hoofdstuk focust op één vorst met afsluitend aanvullende informatie. Het leest vlot en heeft een hoog educatief gehalte. De tekeningen van Vicente Cifuentes zijn fotorealistisch en duidelijk geïnspireerd op documentaire bronnen. Zijn portretten, en dat zijn er nogal wat, zijn vaak erg ijzig en emotieloos.
Tekstueel zitten er een aantal behoorlijke missers in. De grootste betreft de levensjaren van koningin Elisabeth in de stamboom. Voor een werk dat duidelijk een didactische focus heeft is dit erg kwalijk. De grote vraag is wel of het Nederlandse publiek zit te wachten op een boek over de geschiedenis van het Belgisch koningshuis. (TF) ***
Lefranc 36: ‘De Regatta’
Scenario: Roger Seiter
Tekening: Régric
Uitgeverij: Casterman
48 pagina’s / softcover / 9,95
Guy Lefranc doet mee aan een zeilrace door de Bandazee. Wanneer een tyfoon toeslaat, lijdt de bemanning schipbreuk en spoelt aan op een eiland. Daar raken ze verstrikt in een web van macht en corruptie binnen het lokale sultanaat. De jonge sultan Sinar blijkt gevangen in een machtsspel van zijn regent Tasmin, die samenspant met buitenlandse investeerders. Lefranc besluit in te grijpen en de jonge heerser te beschermen tegen verraad en uitbuiting.
Roger Seiter bouwt zijn verhaal sterk op. De politieke spanning wordt goed neergezet. De race is boeiend. Helaas verliest het verhaal naar het einde toe aan kracht. De relatie met de jonge sultan Sinar oogt naïef, de staatsgreep wordt te eenvoudig uitgewerkt en de ontknoping stelt teleur. Régric blijft trouw aan de heldere, stijlvolle lijn van Jacques Martin, al sluipen er soms kleine fouten in proporties en gezichten. Visueel zit het wel goed, maar het verhaal weet ondanks het sterke begin niet te overtuigen. (TF) ***
Asterix 41: ‘Asterix in Lusitania’
Scenario: Fabcaro
Tekeningen: Didier Conrad
Inkleuring: Thierry Mébarki
Uitgeverij: Hachette
48 pagina’s / softcover / € 7,99
Asterix, Obelix en Idefix reizen naar Lusitania (Portugal), om Minzès te redden. Dat is een producent van de vissaus garum, die ter dood veroordeeld is omdat hij geprobeerd heeft Caesar te vergiftigen. Maar dat is een leugen: hij is erin geluisd door gouverneur Bonus en de gladde Amoralès. Eenmaal in de havenstad Olisipo (Lissabon) aangekomen, moeten de Gallische helden behoedzaam te werk gaan om de onschuld van Minzès te bewijzen.
Conrad en Fabcaro krijgen het voor elkaar om je in één keer te transporteren naar het heerlijke wereldje van Asterix. Er is goed nagedacht over het karakter en uiterlijk van de Lusitaniërs. Ze hebben een treffende uitspraak, passend in de Asterix-tradiçâo (traditie dus). Melancholie voert bij hen de boventoon, en ze zien er anders uit dan de Hispaniërs uit deel 15. Verder komen er oude bekenden voorbij en hedendaagse thema’s zoals rondreizende pensionado’s, het verdwijnen van ambachten en een knipoog naar de Amerikaanse oligarchen.
Je moet wel een enorme kniesoor zijn om veel kritiek op de tekeningen te hebben – die benaderen de stijl van Uderzo heel behoorlijk. Het verhaal kent raakvlakken met oude albums, wat niet gek is gezien de lengte van de reeks. Het enige wat er écht ontbreekt zijn hilarische grappen. Hardop lachen was er bij mij niet bij – toch wel een gemis. (MD) ****













