Er bestaan heel veel stripverhalen met minstens zoveel stripfiguren. Er komen wekelijks nieuwe stripboeken uit van bekende reeksen of met compleet nieuwe verhalen.
Wij van Striptip! schrijven recensies over graphic novels en stripboeken van allerlei uitgeverijen uit Nederland en België. De focus ligt op de kwaliteit van de illustraties, de verhaallijn en wij geven ons uiteindelijke oordeel.
Doelgroep: vmbo 3/4
Categorie: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid
Uitwerking: praktische opdracht
Leerdoelen: stripverhalen inhoudelijk beoordelen, verschillende kijk- en leesstrategieën toepassen, de relatie tussen tekst en beeld benoemen en toepassen.
De opdracht
In deze opdracht neem jij onze rol over en ga je een stripverhaal analyseren van een stripboek naar keuze. Je gaat kijken naar zowel beeld als tekst. Je analyse werk je uit in een Word-bestand. Wij hebben als voorbeeld een strip geanalyseerd. Je kunt je ook laten inspireren door de vele recensies op deze website en ontdekken hoeveel moois er beschikbaar is!
Analyseer een strip naar keuze. Kies een strip met een verhaal. Werk de onderstaande aandachtspunten uit in een Word-document.
Algemene gegevens
Uit welke reeks komt het stripverhaal? Wat is de titel van dit stripverhaal?
Feitelijke gegevens
Wat voor een soort strip is het? Alleen maar tekeningen? Tekeningen met weinig tekst?
Tekeningen en veel tekst?
Wie is de schrijver?
Wie is de tekenaar?
Wanneer is dit verhaal uitgegeven?
Waar speelt het verhaal zich af?
Taalanalyse
Staan er moeilijke of vreemde woorden in?
Vaak kun je in strips bijzondere woorden tegenkomen die eigenlijk
geen woorden zijn maar klanknabootsingen. Welke heb jij aangetroffen in de strip en wat moesten die woorden aangeven?
Welke andere taaleigenaardigheden heb jij in de strip aangetroffen?
Bespreek het taalgebruik. Wat is jou daaraan opgevallen (beeldrijk, kinderachtig, te geleerd, beperkt, enz.)
Beeldanalyse
Geef een beschrijving van de voornaamste figuren. Wie zijn ze en wat is hun karakter?
Let hierbij bv op het uiterlijk, beroep, rol in het verhaal, dieren als personen voorgesteld, enz.) Zit in het verhaal een moraal (een zogenaamde levensboodschap)? Beschrijf deze.
Is er in dit verhaal sprake van spot en of kritiek op de (menselijke) maatschappij?
Hoe zie je dat in het verhaal terug?
Is er sprake van een rollenpatroon? Hebben jongens en meisjes (mannen en vrouwen) elk herkenbare rollen? Welke? Zijn meisjes/vrouwen minder belangrijk dan of ondergeschikt aan mannelijke figuren?
Welke maatschappelijke klassen spelen een rol in het verhaal? Worden bepaalde klassen positiever voorgesteld dan andere? Is er een bepaalde klasse die overheerst in het verhaal?
Verhaalanalyse
Zitten er in het verhaal ook realistische / herkenbare elementen?
Is het verhaal pure fantasie of is het een realistisch verhaal?
Is het verhaal humoristisch?
Welk soort humor tref je aan?
Afronding:
Werk bovenstaande analyse uit in een Word-document. Let op je basisvaardigheden zoals een goede spelling, zinsopbouw en interpunctie. Zoek de cover van het door jou gekozen stripverhaal op, plaats die op de voorkant van je analyse en lever je analyse in via de door jouw docent aangegeven route.
Stuur ons een bericht als je deze les in pdf wenst te ontvangen.
Deze opdracht is een samenwerking tussen Jan Ferdinand Hooikammer en Bastiaan van Esch, docenten Nederlands van het Nuborgh College Oostenlicht en de redactie van Striptip!