VOORBEELD STRIPBOEK ANALYSE
Algemene gegevens
Tussen vier muren 2 is het tweede deel over het leven van de Franse topcrimineel Jean-Claude Pautot.
Feitelijke gegevens
Het is een biografisch stripboek met veel tekeningen die ondersteund worden door korte teksten. De schrijver en tekenaar is de Fransman Laurent Astier. In Nederland is het boek in december 2020 uitgegeven en speelt zich af in meerdere Europese landen, maar voornamelijk in Frankrijk, Spanje, Zwitserland en Duitsland.
Taalanalyse
De strip is prettig geschreven zonder al te veel moeilijke woorden te gebruiken. Je komt soms een vreemd woord tegen. Het stripboek is een vertaling uit het Frans en de vertaler is een Belg. In het verhaal staan bij de sommige tekeningen bepaalde klanknabootsingen. Een mooi voorbeeld is het slaan met een hamer op een bijtel (kaw, kaw, kaw, kaw). Een tekening verder slaat de jonge hoofdrolspeler met de hamer op zijn hand (ahh, hunn). Er wordt geprobeerd om het verbijten van de pijn duidelijk te maken. Het rinkelen van een telefoon (drinnn) en het huilen van een baby (ouiiiinnn) zijn andere taaleigenaardigheden die opvallen in het verhaal. Ik vind dit uitstekende toevoegingen, want het spreekt enorm tot de verbeelding. De stijl en het niveau is uitstekend geschikt voor lezers vanaf een jaar of 15.
Beeldanalyse
Het hoofdpersonage is de Franse topcrimineel Jean-Claude Pautot. Hij heeft in zijn leven meer jaren tussen vier muren gezeten van de gevangenis, dan dat hij vrijheid gekend heeft. De boef heeft veel meegemaakt in zijn leven en vooral in zijn kinderjaren moest hij al vechten om zijn hoofd boven water te houden. De kleine Jean-Claude wordt al afgebeeld als een boefje. Hij heeft een norse, gefrustreerde uitkijk en straalt weinig sympathie uit. Naarmate de jaren verstrijken, des te meer zijn gezicht tekent.
De moraal van het verhaal is dat je verantwoordelijk bent voor de keuzes die je maakt. Bij verkeerde keuzes werk je jezelf in de nesten en zal je de rest van je leven over je schouder moeten kijken, om potentieel gevaar te kunnen uitschakelen. De strip is een prachtig voorbeeld van hoe de rechtstaat functioneert. Voor criminelen is geen onbeperkte vrijheid. Vroeg of laat loop je in de val. Hoe groots Pautot zichzelf ook vindt, Interpol is altijd naar hem op zoek, omdat hij zichzelf telkens weer in de nesten werkt.
De rollenpatronen in dit stripboek zijn vrij traditioneel. De mannen zijn stoere, grote jongens en de vrouwen zijn vaak het slachtoffer en blijven achter met de puinhopen. Zo hoeft bijvoorbeeld de vrouw niet te rekenen op enige medewerking van Jean-Claude bij de opvoeding op het moment dat een vriend zijn hulp nodig heeft. Hij ziet zijn kind in jaren niet meer terug. Daarentegen zijn de vrouwen zeer krachtig in hun rol en geven zij duidelijk hun grenzen aan.
Welke maatschappelijke klassen spelen een rol in het verhaal? De maatschappelijke klasse van Jean-Claude is de arme voorstedelijke Fransman die door hard werken het hoofd nauwelijks boven water kan houden. De thuissituaties zijn niet rooskleurig en vaak worden deze huishoudens geteisterd door drankproblemen en geldzorgen. Ontvluchten aan dit leven is prioriteit nummer 1 voor Jean-Claude Pautot.
Verhaalanalyse
Omdat het een biografisch stripboek is, mag je veronderstellen dat het veel realistische kenmerken bevat. Dit is ook het geval. Een prachtig beeldverhaal waarin meerdere fases uit het leven van de crimineel getoond worden. Het is een ernstig en spannend verhaal, maar er is ook ruimte voor humor. In een aantal gevallen is het echte mannen humor en dat maakt dit boek uitermate geschikt voor de (jonge) mannelijke lezer. *****