Home Recensies De Meimoorden van Eric Heuvel

De Meimoorden van Eric Heuvel

meimoorden Eric Heuvel

Rotterdam, mei 1940. De stad is een militaire bijenkorf, bevolkt door legeronderdelen die vaak niet van elkaars bestaan afweten. In de binnenstad, waar prostituees en illegale speelholen de sfeer bepalen, wordt een halfdronken taxichauffeur neergestoken. In zijn taxi vindt men een tas vol defensiegeheimen. Als zijn zoon, Maalbeek junior, op jacht gaat naar de moordenaar van zijn vader wordt hij al snel geconfronteerd met nog veel meer geweld.

Een spannend oorlogsverhaal ontvouwt zich. En niet eentje van het soort waarin grote veldslagen worden verteld, hooguit zijdelings, maar juist een klein drama, dat voor de betrokkenen verstrekkende gevolgen zal hebben. Vooral als blijkt dat niet iedereen is wie hij zegt te zijn. Eric Heuvel baseerde het scenario op het boek De Meimoorden van Jacques Post. Hij creëerde hoofdpersonen uit beide kampen. We zien Duitsers en Nederlanders van dichtbij, snappen beweegredenen, schuren langs rafelige randjes van een aantal dubieuze figuren.

De MeimoordenComplot
De vraag is natuurlijk: ontmaskert Maalbeek het complot waarin hij beland is? Kan hij de sleutelfiguren bij de kladden grijpen die dankzij het einde van de oorlog dachten de dans te zijn ontsprongen? Zij die de Stripglossy volgen hebben De Meimoorden ongetwijfeld gelezen, een enkeling daargelaten (hij laat hem in het plastic zitten, maar soit). In de nummers 5 tot en met 12 is de gehele strip al voorgepubliceerd. Maar zo’n fijn album in je gretige handen voelt toch net effe wat fijner. Eric Heuvel staat erom bekend dat hij gedegen research doet. Het resultaat mag er zijn: een boordevol stripverhaal over de Tweede Wereldoorlog. Een prima, in klare lijn getekend geschiedenisboek.

Tekeningen: Eric Heuvel
Scenario: Jacques Post
Uitgever: Uitgeverij Personalia
80 pagina’s / €11.99 (softcover) / €19.99 (hardcover)

Tekeningen
Scenario
Vorig artikelStripglossy 13: Attanasio
Volgend artikelSuske en Wiske – De Wrede Wensput
de-meimoorden-van-eric-heuvelRotterdam, mei 1940. De stad is een militaire bijenkorf, bevolkt door legeronderdelen die vaak niet van elkaars bestaan afweten. In de binnenstad, waar prostituees en illegale speelholen de sfeer bepalen, wordt een halfdronken taxichauffeur neergestoken.