“Mijn dagboek zal getuige zijn van één van de ophefmakendste expedities aller tijden” – Ned Malone
Door Martijn Douma
Het fonds van de Belgische uitgeverij van stripboeken Deadalus bevat overwegend (dark) fantasy. Bekende reeksen: Meester-Inquisiteurs, Elfen, Prometheus en Dwergen. Andere genres worden door Deadalus niet geschuwd wanneer deze aan haar kwaliteitseisen voldoen, zoals Het Narrenschip. En dat geldt (blijkbaar) ook voor het drietal albums getiteld “De verloren wereld”, een verstripping van de klassieke novelle van Sir Arthur Conan Doyle.
Een illuster reisgenootschap
Vanuit het perspectief van de journalist Ned Malone, die niet bepaald avontuurlijk ingesteld is, krijgen we een verslag van de expeditie, waar hij onderdeel van uitmaakt. Deze is opgezet door professor Challenger, die claimt in de jungle van Zuid Amerika een verborgen wereld te hebben ontdekt, waar prehistorische dieren zoals de pterodactylus nog vrijuit leven. Challenger heeft een andere, zeer conservatieve, wetenschapper, professor Summerlee, overgehaald om mee te gaan. Daarnaast zijn de andere leden van het gezelschap de schietgrage avonturier Lord John Roxton en Pablo, de Zuid-Amerikaanse gids en vertrouweling van Challenger.
Spanning in ’terra incognita’
Met de nodige tegenslagen weten de mannen aan het eind van het eerste album het onaangetaste, geheimzinnige gebied te bereiken. In het tweede album volgen de belevenissen in de ’terra incognita’ zelf en neemt de spanning toe: er hangt continu dreiging en ze zijn hun leven niet zeker. Zullen ze deze queeste wel overleven? Zullen hun bevindingen, zoals opgetekend door Malone, überhaupt ooit wereldkundig raken? Als dat maar goed gaat… Deel 2 eindigt dan ook met een cliffhanger.
Goede bewerking van klassieker
Het gelijknamige boek uit 1912 van Sir Arthur Conan Doyle waarop deze stripboeken gebaseerd zijn staat bekend als een van de klassiekers in de wereldliteratuur. Een scenarist moet het dan wel heel slecht doen om het scenario te verprutsen. Dat doet Christophe Bec dan ook zeker niet: hij toont aan dat deze bewerking goed aan hem besteed is; het verhaal is net zo meeslepend als het boek, de spanning loopt op naarmate het groepje mannen verder het Amazonegebied binnendringt. Het gevaar en de onderlinge spanningen nemen toe en dat merk je als lezer ook.
Fraai tekenwerk
Het tekenwerk – in een realistische, redelijk strakke stijl – ziet er goed en bij vlagen fantastisch uit. De cover van deel 1 is werkelijk schitterend. Er wordt in een aantal gevallen afgeweken van standaard kaders bij grote overzichtsplaten en dat ziet er fraai uit. Aan de andere kant: bij actiescènes en bewegende mensen/dieren zijn de tekeningen behoorlijk statisch, ook dat moet ook gezegd.
Puike bewerking van een klassieker
Bec, Faina en Salvatori leveren een puike bewerking van Conan Doyle’s klassieker af. We kijken uit naar het slot van dit drieluik!
Tekeningen: Fabrizio Faina en Mauro Salvatori
Inkleuring: Andrea Scoppetta
Tekst: Christophe Bec (naar het boek van Sir Arthur Conan Doyle)
Uitgever: Daedalus
Deel 1: 56 pagina’s, € 17,95, hardcover, ISBN 9789088108822
Deel 2: 48 pagina’s, € 17,95, hardcover, ISBN 9789088108839
[bol_product_links block_id=”bol_5b917864404bc_selected-products” products=”1001004005492789,9200000095709250,9200000095709431″ name=”De verloren wereld” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]