Home graphic novel Het Achterhuis van Anne Frank

Het Achterhuis van Anne Frank

Zeventig jaar geleden werd Het Achterhuis voor het eerst gepubliceerd. Ter gelegenheid van dit jubileum verschijnt het verhaal van Anne Frank nu in stripvorm.

Het Achterhuis Anne FrankOp de ochtend van 4 augustus 1944 stopt een auto voor de Prinsengracht 263 in Amsterdam. Onder leiding van SS-Oberscharführer Silberbauer worden acht mensen gearresteerd. De bekendste zijn zonder twijfel de puber Anne Frank en haar zus Margot. Ruim een half jaar later sterven de meisjes tijdens een tyfusepidemie in concentratiekamp Bergen-Belsen, nadat ze Auschwitz hadden weten te overleven.

Een verschrikkelijk drama, zo massaal uitgevoerd door de nazi’s dat het gewoon niet te bevatten is. Toch heeft het een heel persoonlijk gezicht gekregen, dankzij het wereldberoemde dagboek van Anne, Kitty. Ze hield het trouw bij tijdens de gespannen onderduikperiode in het achterhuis. Alles vertrouwde ze toe aan haar intieme vriendin. Van frustraties over het eten, persoonlijke ongemakken en haar ontluikende seksualiteit. Met alle ongemakkelijke gevoelens die daarbij horen.

Regisseur Ari Folman en artdirector David Polonsky (Waltz with Bashir) hebben jarenlang intensief samengewerkt met het Anne Frank Fonds (Basel). De unieke mix van de typische tekenstijl met originele teksten levert een ontroerend, ingetogen én expressief boek op. De nadruk ligt op een groep mensen die onder lastige omstandigheden het beste van proberen te maken, maar helaas niet voor het geluk geboren zijn. De filmmakers weten in deze stripversie Anne Frank levensecht neer te zetten. De ellende is dat je daardoor, ondanks alle voorkennis, hoopt dat het dit keer wel goed afloopt.

Tekst: Anne Frank
Tekeningen: David Polonsky
Grafische scriptadaptie: Ari Folman