Home Recensies Het einde van de roofridder

Het einde van de roofridder

Het einde van de roofridder header

Dit album opent met een opa die met zijn kleinkinderen de oude Schepenzaal van het Stedelijk Museum van Kampen bezoekt. Hij vertelt ze de geschiedenis van de heren van Voorst. Het moerasgebied tussen Zwolle en Kampen werd rond het jaar 950 ingepolderd, waarna de bisschop een beheerder aanstelde. Deze moet ervoor zorgen dat het nieuwe land bebouwd werd en dat er geld verdiend werd. Deze beheerdersfunctie (‘voorst’, een verbastering van ‘forestarius’) ging vervolgens over van vader op zoon. Op den duur werd Voorst als familienaam gehanteerd.

Het einde van de roofridder coverDe roofridders slaan toe

De situatie ontstond dat de heren van Voorst voor hun eigen gewin gingen. Dit door, onder andere, woekerleningen te verstrekken en tol te heffen aan passanten. Wie zijn verplichtingen aan de heren niet na kon komen werd gevangen gezet en kwam pas vrij na betaling van losgeld. Met de opbrengsten van deze praktijken werd vervolgens door deze roofridders een stenen kasteel gebouwd van waaruit de ‘zaken’ nog beter (en veiliger) gerund konden worden.

De bisschop was er klaar mee en maakte in samenwerking met de steden Zwolle, Kampen en Deventer het kasteel met de grond gelijk. De heren van Voorst begonnen doodleuk opnieuw en bouwden een nog groter en sterker kasteel. Als vergelding werd Zwolle ook nog eens tot twee keer toe in brand gestoken door Voorst, de tweede keer in 1361. Dit vormde voor de bisschop en de drie steden aanleiding om opnieuw ten strijde te trekken tegen de heren van Voorst.

Dan het verhaal zelf. Dorpsjongen Johan wordt op het landgoed van de heren Voorst gepakt terwijl hij aan het stropen is en wordt in de gevangenis van het kasteel gesmeten. Daar zit hij nog steeds wanneer de belegering van het kasteel begint.

Het einde van de roofridder pagina 27Interessante geschiedenis

Zoals uit deze samenvatting al kan worden opgemaakt is dit stripboek vooral vanuit historisch standpunt ingestoken. Het verhaal is gelardeerd met historische gebeurtenissen en feitjes. Dit biedt een interessante, toegankelijke blik op de geschiedenis van het kasteel van Voorst en de belegging ervan. Dialogen zijn er nauwelijks.

De verhaallijn van dorpsjongen Johan is aan de magere kant en lijkt vooral bedoeld om kinderen aan te spreken en tegelijkertijd te voorkomen dat het een geschiedenisles wordt. Ik zie dit album dan ook meer als een educatief stripboek dan als een aankoop bij de lokale stripboer: het kan prima worden gebruikt voor de geschiedenisles (vooral in de regio’s van Zwolle en Kampen). Daarom in het ‘eindcijfer’ geen beoordeling voor het scenario, maar wel voor educatie.

Tekentalent

Dan de tekeningen: Dmitry Yakhosvky hanteert een aquarel-achtige stijl die best goed uitpakt. De platen zijn niet geïnkt en dat maakt dat het geheel er bij vlagen onduidelijk en onaf uitziet. De potentie van deze tekenaar is wel degelijk zichtbaar, op zijn website staat een aantal fraaie olieverfschilderijen en aquarellen. Dit maakt mij des te meer benieuwd  naar hoe de tekeningen eruit zouden zien mèt inktlijnen. De opa waarmee het verhaal begint is overigens de burgemeester van Kampen, Bort Koelewijn, met twee van zijn kleinkinderen.

Het einde van de roofridder pagina 27

Lettertype

De keuze voor het gehanteerde, historisch ogende, lettertype vind ik niet geslaagd: dit komt druk over en leidt af van zowel tekst als tekeningen. Tenslotte nodigt de cover van het album niet uit het op te pakken: de tekening vind ik voor een voorkant niet gelukkig gekozen (niet scherp genoeg, donkere kleuren) en ook hier was een strakker lettertype meer op zijn plaats geweest.

Prima educatief boek

Samenvattend: een historische strip die op een interessante en toegankelijke manier de geschiedenis van het kasteel Voorst vertelt. Op deze manier is dit album prima geschikt als educatief middel. Vergeleken met reguliere stripboeken valt er echter nog meer dan genoeg te verbeteren.

Het einde van de roofridder pagina 3Tekeningen: Dmitry Yakhovsky
Tekst: Paul Reichenbach
Uitgever: Pear Productions
45 pagina’s / € 9,90 / hardcover / ISBN 9789078718284

[bol_product_links block_id=”bol_5b50597536861_selected-products” products=”9200000096960322″ name=”de laatste roofridder” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]