Home Recensies Het verval 1: post-apocalyptisch drama moet nog warmdraaien

Het verval 1: post-apocalyptisch drama moet nog warmdraaien

In de nabije toekomst wordt de wereld geteisterd door hitte en waterschaarste. Er ontstaat een economische crisis. Bovendien duikt er een zeer gevaarlijk griepvirus op waarbij vaccineren van levensbelang is. Wanneer Liam zijn vrouw verliest aan het virus moet hij met zijn kinderen zien te overleven, terwijl de wereld om hem heen steeds chaotischer wordt.

Door Martijn Douma

Echt vrolijk begint dit verhaal, dat zich afspeelt in Bern, Zwitserland, niet: Liam is ontslagen. Zijn vrouw draait overuren in het ziekenhuis, dat vanwege de pandemie het aantal besmette mensen niet aankan. Wanneer zij na een nachtdienst niet thuiskomt krijgt hij te horen dat ze besmet is geraakt. Hij wil haar ophalen uit het ziekenhuis, maar eenmaal daar gearriveerd blijkt hij al te laat ze zijn.

Chaos
Nu ging het al niet goed met het land, maar door de pandemie neemt de chaos snel toe. Het leger is her en der aanwezig, delen van de stad worden afgezet. Supermarkten zijn leeg en de straten worden steeds onveiliger. De overheid heeft geen grip meer op de ontstane situatie. De dagelijkse zoektocht naar eten wordt steeds moeilijker voor Liam: hij belandt in levensbedreigende situaties. Toch zal hij zijn zoontje Max en tienerdochter Sophie moeten voeden. De grote vraag is dan ook: hoe blijf je overeind in een wereld in verval?

Herfstachtig en realistisch
De tekeningen van Jared Muralt (Bern, 1982), die het verhaal ook schreef, zijn behoorlijk realistisch. Wanneer je houdt van post-apocalyptische films komen de beelden je ongetwijfeld bekend voor. Denk aan uitgestorven straten bezaaid met rotzooi. Het door Muralt gebruikte kleurenpalet bestaat vooral uit herfstachtige kleuren: passend bij een maatschappij in verval. Het scenario is geschreven voordat er sprake was van COVID-19, wat maakt dat sommige dingen herkenbaar en realistisch overkomen, maar andere juist weer niet. Zo zou je bij een dusdanig ernstig virus op zijn minst mondkapjes en afstand houden verwachten, maar daarvan is geen sprake. Toch valt dat de auteur niet aan te rekenen: dat had hij niet echt kunnen weten toen hij het schreef.

Gevaar op de loer
Dit verhaal heeft een feeling vergelijkbaar met die van The Walking Dead, maar dan zonder zombies. Ruw en ruig. Overal ligt gevaar op de loer. Het is een interessant uitgangspunt dat mogelijkheden te over biedt. Dat het zich in Bern afspeelt en niet in de Verenigde Staten maakt het des te interessanter. De verschillende scènes worden vrij lang uitgesponnen. Dat is goed voor de sfeer en voor het leren kennen van de hoofdpersonen. Met name Liam komt daardoor heel menselijk over: hij is aangeslagen als gevolg van zijn ontslag, valt in een donker gat door de dood van zijn vrouw, maar krabbelt op om voor zijn kinderen te kunnen zorgen. Dochter Sophia blijkt over een flinke portie pit te beschikken en wekt daarmee sympathie.

Potentie
Naarmate ik verder las betrapte ik mezelf er wel op dat ik aan het afwachten was totdat er iets zou gebeuren. Het verhaal kabbelt gestaag voort zonder dat ik op het puntje van mijn stoel kwam te zitten. Maar de potentie is overduidelijk aanwezig: dit is een mooie introductie in een akelig realistisch ogende post-apocalyptische wereld. Het duister ligt op de loer om de mens terug te werpen in barbarij. Het verhaal is nog maar net begonnen, we zijn verwachtingsvol gestemd.

Het verval – boek 1
Scenario, tekeningen en inkleuring: Jared Muralt
Vertaling: Joris van Laak
Grafische verzorging: Patrice van der Linden
Uitgeverij: Silvester Strips
Hardcover: 64 pagina’s / € 19,95
Collector’s Edition: 80 pagina’s / € 49,95

 Haal dit album bij je favoriete boekwinkel of bestel direct online: