Home Nieuws Verhoeven Brigade: spanning in Parijs!

Verhoeven Brigade: spanning in Parijs!

Politiecommandant Camille Verhoeven en zijn Parijse team proberen in een race tegen de klok een bommenlegger tegen te houden. Vervolgens krijgen ze te maken met een seriemoordenaar die het op Verhoeven zelf gemunt heeft. Twee heerlijke thrillers!

Camille Verhoeven, kort van stuk, groot van karakter, heeft een sterke reputatie opgebouwd als politiecommandant. Zijn team van drie rechercheurs en hij wordt de ‘Verhoeven brigade’ genoemd. Die status heeft er ook voor gezorgd dat Verhoeven een landelijk bekend persoon is geworden. Elke misdaadjournalist houdt hem in de gaten, hopend op een primeur.

De gelauwerde auteur Pierre Lemaître (Parijs, 1951) schreef tussen 2006 en 2012 vier thrillers over Verhoeven en zijn team. Pascal Bertho (Guérande, 1964), die je kunt kennen van Kérioth (2 delen, 2002), Endurance (2010) en Zeven piraten (2008), heeft ze getransformeerd tot stripscenario’s. Yannick Corboz (Annecy, 1975) heeft die vervolgens getekend. Hij is ook de tekenaar van Moordenaar op maat, de vierdelige reeks die recent bij Silvester Strips is verschenen.

Deel 1: Rosie
Wanneer er in Parijs op klaarlichte dag een bom ontploft vlakbij het bureau van Verhoeven is iedereen in rep en roer. Gelukkig vallen er slechts twee lichtgewonden. De dader, John Garnier (“Excuseer, ’t is Jean”), heeft de ontploffing zelf gefilmd vanaf een terrasje en de beelden naar diverse media gestuurd. Hij wordt snel opgepakt en bekent meteen. Daarbij maakt hij bekend dat hij nog zes bommen verstopt heeft: elke dag zal er een afgaan. Om slachtoffers te voorkomen eist hij vrijlating van zijn moeder Rosie, twee vliegtickets naar Australië en 5 miljoen euro.

Voordat Verhoeven en consorten gedwongen worden aan de gestelde eisen te voldoen proberen ze eerst zelf de bommen op te sporen. Ook wordt Rosie ondervraagd. Het bevreemdt Verhoeven dat Jean dit allemaal doet om zijn moeder uit de gevangenis te krijgen: die zit namelijk een jarenlange celstraf uit omdat ze Jean’s verloofde, de liefde van zijn leven, heeft vermoord… Terwijl de tijd tot de volgende explosie snel wegtikt is het aan de Verhoeven Brigade om de zaak op te lossen.

Deel 2: Irene
In het tweede album, ‘Irene’, worden de aan stukken gesneden lijken van twee prostituees ontdekt. De kamer waarin ze gevonden worden is zo ingericht dat het een-op-een een kopie is uit het boek The Black Dahlia van James Ellroy. De handtekening die de dader heeft achtergelaten blijkt overeen te komen met meerdere oude moordzaken, die bij nader inzien ook rechtstreeks aan boeken ontleend blijken te zijn. Er is een seriemoordenaar actief…

Verhoeven zet zijn brigade daarom niet alleen in op het vinden van aanwijzingen en getuigen, maar verplicht ze ook alle bekende politieromans te lezen. Wanneer de dader brieven naar Verhoeven’s huisadres stuurt wordt het allemaal wel heel persoonlijk voor de commandant. De moordenaar blijkt veel te weten over het verleden van Verhoeven. Daar komt nog eens bij dat er vanuit het politiebureau informatie aan de pers gelekt wordt en dat Camille’s vrouw hoogzwanger in het ziekenhuis ligt…

Fijne personages
Wat een fijne set personages kent deze reeks! Camille Verhoeven is me het karakter wel: hij gaat op eigenzinnige wijze te werk en wil nog wel eens uit zijn slof schieten. Zijn geringe lengte (1 meter 45) wordt gecompenseerd door zijn intelligentie en temperament. Het heeft hem ook niet weerhouden om een pittige, aantrekkelijke vrouw aan de haak te slaan. We krijgen ook wat mee van zijn psychische beslommeringen: hij heeft een trauma aan zijn jeugd overgehouden en dat speelt hem regelmatig door het hoofd. Dergelijke dingen geven karakters meer diepte en maken ze menselijker – absoluut een pluspunt.

Typisch Frans
Naast de charismatische Verhoeven bestaat de brigade uit drie kleurrijke, heel verschillende, types die gedurende de verhalen onderling een bepaalde dynamiek ontwikkelen. Verhoevens commissaris, Jean, is me er ook eentje, prachtig figuur. Opvallend is dat de karakters qua gedrag en uiterlijk eigenlijk ook wel typisch Frans overkomen.

Insteek
In ‘Rosie’ staat de vraag centraal wat Jean bezield heeft om de bommen te plaatsen. Hij wordt op bijzondere wijze geportretteerd, Verhoeven probeert hem te doorgronden. En dat is niet makkelijk. In ‘Irene’ gaat het om het leggen van verbanden tussen de verschillende zaken, om de seriemoordenaar te kunnen pakken. Het feit dat die het op Verhoeven zelf heeft voorzien voegt een extra dimensie toe. Twee albums met een verschillende insteek. Dat pakt heel goed uit: ik heb beide albums in een ruk uitgelezen. Vooral bij het tweede deel liep de spanning dusdanig op dat het verhaal nog een tijdje door mijn gedachten bleef spoken. Heerlijke eerste helft van een vierluik!

Losse, sfeervolle lijnvoering
Bij dit soort thrillers wordt vaak gekozen voor een donkere, bedrukte sfeer. Daarvan is hier geen sprake: de fraaie tekeningen van Corboz, die qua tekenstijl duidelijk een stap heeft gezet ten opzichte van Moordenaar op maat, tonen een kraakhelder Parijs. Oké, op enkele gruwelijke scènes na dan. De Fransman hanteert een losse lijnvoering en weet daarmee gezichtsuitdrukkingen treffend weer te geven. De inkleuring, door Sebastien Bouët en Fabien Blanchot, oogt aquarelachtig en weet de sfeer te versterken.

En mocht je het je afvragen: de naam Verhoeven komt niet uit de koker van de vertaler, maar is daadwerkelijk de naam van de hoofdpersoon in deze van oorsprong Franse reeks.

Verhoeven Brigade 1: ‘Rosie’
Scenario: Pascal Bertho, naar het boek van Pierre Lemaître