Home Recensies Boerke Bijbel 2 – Het Nieuwe Testament

Boerke Bijbel 2 – Het Nieuwe Testament

De originele bijbel is het best verkochte boek ter wereld en bestaat uit 66 afzonderlijke boeken. Een oud en een nieuw testament, voorzien van een rode draad. De uitgever van Boerke heeft daar zo zijn eigen visie en stijl voor gevonden. De Boerke Bijbel. In deze review bespreken we het nieuwe testament. Het tweede deel van de Boerke Bijbel, eveneens voorzien van een rood draadje.

Tekstloze humor
Een grappig verhaal vertellen zonder tekst is weggelegd voor een selecte groep striptekenaars. Als dit lukt op slechts één pagina, inclusief een kop en een staart, dan ben je tot grote dingen in staat.

Boerke is een onfortuinlijke grootheid in België. De hoogste tijd om hem ook in Nederland verder op de kaart te zetten. In het tweede verzamelalbum maakt Boerke op elke pagina zijn entree in een bijzondere verschijning. In het zicht van de haven legt hij het loodje óf druipt af. Op iedere volgende pagina ontwaakt Boerke in een nieuwe gedaante en lijkt alles hoopvol, maar keer op keer is niemand minder dan Boerke de loser van de dag.

Cynische boventoon
De humor is in de meeste gevallen van een pikant hoog cynisch niveau. Het is een soort humor waarbij ik bovengemiddeld vaak moet lachen. De humor die tekenaar Pieter De Poortere opdient valt echter lang niet bij iedereen in de smaak. Ik heb meerdere mensen een aantal pagina’s laten lezen, maar ik kreeg niet altijd het gewenste resultaat. Het was soms keihard lachen, vaker ontstond een ietwat ongemakkelijke situatie. Als je van zwarte humor houdt en leedvermaak voor jou ook een vorm van vertier is, dan krijg je met Boerke zilver in handen, mét een goud randje. Plezier gegarandeerd.

Boerke relativeert je dag
Omdat Boerke een universele loser is, valt een zware dag in het niet bij wat Boerke zich keer op keer op de hals haalt. Het is een heerlijk boek om ’s avonds even door te nemen. De een kijkt op tv naar inhoudsloze programma’s zoals Chateau Meiland of Showcolade, jij lacht om de humor van Boerke. Het is bij tijden genieten geblazen en het relativeert bovendien je dag.

Simplisme als kracht
De stijl van Pieter De Poortere is simplistisch en krachtig tegelijk. Boerke als stripfiguur gaat over lijken en dat moet niet te ingewikkeld zijn. De tekeningen zijn altijd herkenbaar, ook al verschijnt Boerke telkens in verschillende gedaantes. De inkleuring is tevens vrij basaal. De kracht van Boerke is dat hij zich telkens opnieuw blijft uitvinden en nooit op zal geven.

Het boek zelf is gedrukt op hoogwaardig papier en de kwaliteit van de omslag is indrukwekkend te noemen. Afgezien van de vlammende, maar schurende cover is de afwerking van een zeer hoog niveau en dát levert een halve ster extra op.

Boerke Bijbel #2
Scenario, tekeningen en inkleuring: Pieter De Poortere
Uitgeverij: Nanuq Cool Publishing