Home graphic novel Bowie: overtuigende stripbiografie over de beginjaren van een icoon

Bowie: overtuigende stripbiografie over de beginjaren van een icoon

De iconische en veelzijdige artiest David Bowie maakte furore met zijn personage Ziggy Stardust. Hij scoorde in de jaren 1970 de ene na de andere wereldhit. Hij had een mime-act, acteerde in films en op het toneel. Zijn optredens waren stuk voor stuk memorabel, zowel muzikaal als qua kleding. In deze graphic novel wordt zijn doorbraak in beeld gebracht – en hoe!

Het is ongetwijfeld Bowie’s veelzijdige, creatieve, kunstzinnige talent geweest, in combinatie met zijn charisma en mysterieuze androgyne uitstraling, wat maakte dat hij uitgroeide tot een veelgeprezen wereldster. Dat was niet van meet af aan het geval, zoals we in het begin van het boek lezen. Na in een aantal bands te hebben gespeeld neemt hij, samen met enkele bevriende muzikanten, zijn eerste soloalbum op. Anno 1967 wordt het geen succes. Maar bij de pakken neer zitten is er niet bij: Bowie gaat gewoon door met muziek maken, acteren en de styling van zijn optredens. Op privégebied komen vrouwen en gaan ze ook weer net zo makkelijk.

Space Oddity en doorbraak
De dingen lijken op hun plek te vallen wanneer zijn liedje ‘Space Oddity’ wordt gedraaid tijdens de maanlanding, op 20 juli 1969. Dit levert David veel tv-optredens op en meer bekendheid. Zijn producer Tony Visconti en diens vriendin Liz Hartly besluiten het grote landhuis Haddon Hall te betrekken. Bowie en zijn vriendin Angie Barnett – waar hij een maand later mee trouwt – trekken er ook bij in. De plek wordt een zoete inval voor de bandleden en andere vrienden. Bijna commune-achtig, een broeinest van creativiteit.

Ziggy Stardust
Een promotietoer in de Verenigde Staten begin 1971 leidt tot veel nieuwe ideeën. Qua muziek, maar ook qua performance. Zo is hij nogal ondersteboven van Iggy Pop, die met The Stooges een explosieve show neerzet. Eind 1971 bedenkt Bowie het buitenaardse wezen Ziggy Stardust, dat de Aarde wil redden maar sterft aan rock and roll. Voor de gelegenheid hernoemt hij zijn begeleidingsband naar ‘The Spiders From Mars’. De podiumpresentatie wordt glam – veel glitters dus. Wat volgt is een triomftocht: alles wat de zanger aanraakt lijkt in goud te veranderen. Hij wordt ongekend populair. We zien Bowie tijdens tournees, albumopnames en zijn transformatie in telkens weer nieuwe personages, zoals Aladdin Sane en The White Duke.

Beroemdheden en weetjes
De pagina’s van dit boek barsten haast uit hun voegen van alles wat de auteurs willen vertellen. Je kunt merken dat ze er met veel plezier en passie aan gewerkt hebben. Er komt een stoet aan beroemdheden voorbij: mensen waar David door geïnspireerd werd en mensen die hij ontmoette die vervolgens zelf naam en faam maakten. Denk aan Freddy Mercury, Elton John, Iggy Pop, Lou Reed, Andy Warhol en de leden van Monty Python. Logisch misschien, gezien het leven in de bruisende muziekstad Londen en zijn trips naar Los Angeles en New York, maar ook behoorlijk fascinerend. Bovendien komen er veel leuke en interessante wetenswaardigheden aan bod. Zoals het feit dat Bowie in een reclamefilmpje voor ijslolly’s speelde, dat geregisseerd werd door een jonge Ridley Scott. En dat acteur Christopher Lee, de horrorlegende die later ook acteerde in The Lord of the Rings en Star Wars, dolgraag muziek met Bowie wilde maken.

De persoon Bowie
Dat de auteurs er veel in hebben willen stoppen valt natuurlijk te prijzen. Bowiefans en popfans zullen smullen van de herkenning van de gebeurtenissen, de artiesten en van de fraaie platen. De hoeveelheid informatie die in het boek is verwerkt is wel ten koste gegaan van het verhaal. Een goede verhaallijn zit er dan ook niet echt in. Bovendien leer je David Bowie als persoon niet echt kennen. Een voorbeeld hiervan is dat zijn seksuele voorkeuren en escapades altijd onderwerp van gesprek zijn geweest. In dit boek is dat onderwerp beperkt tot zijn citaat uit 1972: “I am gay and I always have been”, gevolgd door wat hij door de jaren heen zelf nog over dat citaat heeft gezegd.

Met verve op papier
De tekeningen van Michael Allred zijn een lust voor het oog. Ze zijn grotendeels gebaseerd op de werkelijkheid, met veel oog voor detail, en met verve aan het papier toevertrouwd. Vooral de platen waarop Allred zijn fantasie de vrije loop laat zijn geweldig. Een aantal van zijn tekeningen van historische momenten zijn dusdanig accuraat dat je met behulp van Google de foto’s waarop ze gebaseerd zijn terug kunt vinden. Ook de inkleuring is erg goed gedaan: glitterkostuums en schaduwen springen er bovenuit.

Prachtig uitgegeven
Het boek begint met een voorwoord van Neil Gaiman en wordt afgesloten met een nawoord van Allred over zijn passie voor David Bowie en een dankwoord van de beide scenaristen. Gevolgd door 2 pagina’s layoutschetsen en een aantal tekeningen met betrekking tot Bowie’s leven na 1973. Prachtig uitgegeven ook, door Silvester Strips: de kleuren komen op het gebruikte gladde papier goed tot hun recht en de stofomslag, op glossy papier, geeft de graphic novel nog meer cachet.

Mike Allred en Steve Horton
Mike Allred (Oregon, VS, 1969) is vooral bekend als bedenker en tekenaar van de comics over de atypische superheld Madman. Ook tekende hij, op scenario van Neil Gaiman, het verhaal “World’s End” in de Sandman-reeks. Hij staat bekend om zijn retro tekenstijl. Daarnaast heeft hij diverse afleveringen getekend van een flink aantal comicreeksen, waaronder Silver Surfer, Superman and Batman, Spider-Man, Catwoman, Daredevil, Wolverine and the X-Men en Fables. Co-scenarist Steve Horton (1977) schreef voor DC Comics en schreef de reeksen Satellite Falling en Amala’s Blade.

De graphic novel ‘Bowie – Stardust, Rayguns, & Moonage Daydreams’ geeft een mooi maar intensief beeld van de doorbraak van David Bowie naar wereldwijde roem, het tot uiting komen van zijn creativiteit en verbeeldingskracht, het tijdsbeeld en de mensen om hem heen. De geweldige tekeningen maken dat dit een mooie aanvulling vormt op andere biografieën. Voor de Bowie-fan, de geïnteresseerde popliefhebber en mensen die muziek een warm hart toedragen is het smullen geblazen.

Scenario: Steve Horton, Michael Allred
Tekeningen: Michael Allred
Inkleuring: Laura Allred