Home Recensies De Baron is kleurrijk feelgood spektakel

De Baron is kleurrijk feelgood spektakel

We kennen allemaal wel iemand die zijn belevenissen altijd in de overtreffende trap vertelt. Het kan gewoon niet zo gegaan zijn…  En toch komt ie er telkens mee weg. Waarom? Hij kan het zo mooi vertellen. Baron von Münchhausen is ook zo’n type, maar dan in het kwadraat. In het dorpscafé vertelde hij al zijn sterke verhalen, maar zijn vrouw is er klaar mee. In de kroeg komt ie niet meer. Totdat een marskramer het dorp in rijdt met een wel heel bijzonder boek…

De Duitse edelman Karl Friedrich Hieronymus Freiherr von Münchhausen leefde in de achttiende eeuw. Hij diende in het Russische leger en was heer in meester in grote veldslagen tegen het Turkse leger. Zijn beste wapen? Zijn verteltalent. Waar hij ook kwam, hij betoverde iedereen met zijn sterke verhalen. Zo sterk, dat een zeker iemand al die verhalen verwerkte in een boek. En zonder zijn medeweten werden alle verhalen gebundeld. En aan wie het maar horen wilde werden verhalen over vliegen op kanonskogels doorverteld. De vertelkunstenaar transformeerde in een mythisch figuur, maar bleek een ‘gewoon’ mens van vlees en bloed te zijn.

Mythisch figuur
We duiken terug in de tijd en stappen binnen in het leven van de baron. Inmiddels is de edelman een ware fulltime levensgenieter en de rol van pensionado past hem als een warme jas. Overdag bevindt hij zich in het bos en schiet op wat er voor de loop van zijn geweer verschijnt. De mensen hebben de marskramer zojuist verteld over hun baron, de man van dat ene boek. De verkoper is in de veronderstelling dat de baron slechts een mythisch figuur is, maar niets blijkt minder waar. Een ontmoeting tussen de marskramer en de baron moet plaatsvinden in het café. Maar de barones is de sterke verhalen beu en Karl Friedrich Hieronymus heeft zijn geliefde beloofd geen stap meer in de tapperij te zetten.

Eeuwigheidswaarde
Als een dorpsbewoner de baron opzoekt in het bos en de gebundelde verhalen aan hem laat zien, dan blijkt de vertelkunstenaar net zo verbaasd te zijn als ieder ander. Hij is zeer benieuwd naar het boek over zíjn leven. Een drukwerk dat bewaard moet worden voor de eeuwigheid! Tijdens het lezen verwondert hij zich over het feit dat hij verhalen heeft verteld die hij zichzelf niet meer voor de geest kan halen. Maar andere herinneringen komen boven drijven en het verhaal ontpopt zich in een kleurrijk landschap vol waanzinnig mooie illustraties. Een waar feelgood verhaal is geboren.

Fotografische landschapstekeningen
De tekeningen en de inkleuring zijn een genot voor het oog. In het glooiende Duitse landschap spat de diepte van de tekeningen af. De details zijn keurig uitgewerkt en laten de tekeningen eruit zien als een foto. Dat komt onder meer door de schaduwwerking, het perspectief en vooral het kleurgebruik.

Goede mix
De prenten van de stad en de huizen zijn gedetailleerd getekend, maar het is niet realistisch te noemen. De levensechte landschap, de secuur getekende huizen en de karikaturale tekeningen van de mensen zijn een opeenstapeling van goede keuzes. En zodra de baron een oud verhaal uit de hoge hoed tovert, verandert de tekenstijl. Je waant je op dat moment in zijn gedachten. Deze mix van stijlen is fris, opgewekt en spreekt enorm tot de verbeelding.

De Baron
Scenario, tekeningen en inkleuring: Jean-Luc Masbou
Vertaling: Dieter van Tilburgh