Londen, 1939. Het is midden in de nacht en de regen wordt uiteraard met bakken tegelijk over Buckingham Palace uitgestort. Een donkere gedaante haast zich door het noodweer voor een zaak van het grootste staatsbelang.
Hij smeekt niemand minder dan de uitgebluste, in Londen in ballingschap wonende dokter Sigmund Freud om met hem mee te komen. Een zonderlinge figuur is zojuist met zijn luchtballon op het dak van het paleis geland. Met een nog vreemder verhaal…
Na wat protesterend gerochel en geklaag laat de oude Freud zich overhalen. Hij treft een heer op leeftijd. Een aristocratisch uiterlijk, ietwat verward, tamelijk charmant, en vooral niet te peilen. Is het de spion waar de paleiswacht hem voor houdt? Werkt hij voor Adolf Hitler? En vooral: komt hij echt van de maan, zoals hij glashard beweert? Aan de wereldberoemde psycholoog de eer om dat uit te vogelen. Spreekt hij de waarheid, of fantastische leugens?
Na het opsteken van een goede sigaar ontspint zich een wonderlijke geschiedenis. De naam van de mysterieuze patiënt is Von Münchhausen. Hij wordt, zo memoreert hij, vals beschuldigt van de viervoudige moord op zijn familie, en moet de Duitse keizer overtuigen van zijn gelijk. Alleen dan kan hem gratie worden verleend. Freud, nog niet eerder zo geïntrigeerd door een gesprekspartner, laat hem zijn zegje doen.
Zodoende nemen tekenaar Bernd Kissel en scenarist Flix ons mee in een werkelijk schitterende remake van Raspe’s klassieker De wonderlijke avonturen van Baron von Münchhausen. Het tekenwerk is uitgevoerd met potlood, en van ongekend niveau. Een bekende graadmeter zijn de handen. Die zijn in detail en foutloos getekend. De pagina’s zijn daarna niet ingekleurd, maar met veel gevoel ‘ingegrijsd’ door Marvin Clifford. Het verhaal zit tsjokvol, is knap uitgebalanceerd en luchtig. Freud: ‘U trok zich omhoog aan uw eigen haar? Hoe is dat mogelijk??’ Münchhausen (pakt zijn paardenstaart vast): ‘gewoon, zo, en dan trekken’.
We kijken zo mee met de overbekende avonturen van de zeventiende-eeuwse Baron, in een verfijnd nieuw jasje. De speelruimte van de graphic novel wordt door het Duitse duo optimaal benut – we zien de twee mannen in hun Chesterfield, midden in een kunstig uitgewerkte havenscène. We vliegen mee met de kanonskogel en gaan samen naar de maan… Een op het eerste gezicht rare combinatie van karakters ontwikkelt zich tot een volwassen kunstwerk dat je beleefd moet hebben, als je je klassiekers wilt kennen.
Flix en Bernd Kissel, Münchhausen en Freud. De waarheid over het liegen, vertaling: Sigge Stegeman, Soul Food Comics, 192 pagina’s (€ 19,95)
Deze recensie is ook gepubliceerd in De Boekenkrant
[bol_product_links block_id=”bol_5a7a0ef98f0a7_selected-products” products=”9200000083745556″ name=”munchhausen en freud” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]