Home graphic novel Nationale Feestdag: onderhuids broeiende thriller

Nationale Feestdag: onderhuids broeiende thriller

Jimmy Girard is politieagent in een plattelandsdorpje. Wanneer kunstschilder Vincent en zijn dochter Lisa in het dorp aankomen raakt hij bij hun levens betrokken. De spanning loopt op want zowel Vincent als Jimmy zitten vol verdriet. Er ontstaat een explosieve situatie die veel levens zal raken.

Sinds de recente dood van zijn vader, waar hij zich schuldig om voelt, is Jimmy alleen nog maar bezig met zijn werk – de rest kan hem niet meer schelen. Hij studeert hard om hogerop te komen binnen het korps, zodat hij weg kan uit het dorp, waar de harde realiteit van de wereld niet goed binnengekomen lijkt te zijn. Hij is zo gefocust dat hij de avances van zijn collega Stephanie negeert: hij leeft voor zijn werk.

Betrapt
Tijdens een snelheidscontrole betrapt Girard Vincent Louyot op te hard rijden. De kunstschilder is met zijn dochter Parijs ontvlucht nadat zijn vrouw is omgekomen bij een terroristische aanslag op een warenhuis en zoekt rust. Na een incident met dochter Lisa besluit Jimmy een oogje in het zeil te houden bij de Louyots.

Vincent: “Ik zou ze allemaal willen afmaken. Het maalt elke dag door mijn hoofd… Het maakt me gek”

Wraak
Wanneer Girard bij toeval middenin de nacht Vincent ziet vertrekken per auto zet hij de achtervolging in. De kunstschilder blijkt op weg te zijn naar een van de voorsteden van Parijs om wraak te nemen voor de dood van zijn vrouw. Jimmy grijpt in, al brengt hem dat in een penibele situatie met vervelende gevolgen.

Voorbereidingen
De volgende dag is Jimmy gewoon weer aan het werk. Zoals te doen gebruikelijk is hij betrokken bij de voorbereidingen voor de nationale feestdag: de beveiliging van het dorp en de politie-inzet. De dorpelingen moeten immers op een veilige manier feest kunnen vieren. Niet onbelangrijk, gezien de recente aanslagen… De Franse titel van dit album is overigens Quatorze Juillet – dat vind ik duidelijker dan Nationale Feestdag.

Jimmy: “We hebben in het Midden-Oosten niet gedaan wat moest. En nu zitten wij met hun gedoe opgescheept”

Kern van menszijn
Bastien Vivès en Martin Quenehen hebben een verhaal geschreven waarbij ze bij tijd en wijle de kern van het menszijn weten te raken. De hoofdkarakters hebben diep menselijke trekken, er komen de  nodige emoties voorbij, zowel onderhuids als publiekelijk. Ongezouten meningen. Het doorgaans slaperige dorp kan niet om de gevolgen van de terroristische aanslagen in Frankrijk heen. Mensen zijn erdoor veranderd en er is telkens een zweem van dreiging.

Jimmy, agent en workaholic
De acties van Jimmy, in zijn rol als agent, doen je afvragen of de dingen die hij doet eigenlijk wel bij zijn job horen. Je ziet weliswaar wat hij doet en zegt, maar het blijft gissen naar het waarom van zijn acties. De auteurs zijn wel zo slim geweest om her en der genoeg brokjes aan achtergrondinformatie weg te geven, zodat je er een gooi naar kunt doen. Intrigerend: je weet niet of je aannames kloppen en je weet niet waar het verhaal naartoe gaat. Onderhuids speelt er veel. De grootste vraag is misschien wel: is Jimmy een held of niet? Daar zul je als lezer zelf achter moeten komen.

Geen streepje te veel
De tekeningen van Vivès, in grijstinten, zijn realistisch en in zijn herkenbare, minimalistische stijl. Er staat geen streepje te veel in. Regelmatig bevat een plaatje alleen een persoon, geen achtergrond, ook als het plaatje zo breed is als de pagina zelf. Een knappe manier om realistische beelden neer te zetten: het komt overtuigend over terwijl er ook veel aan de fantasie van de lezer wordt overgelaten.

Nationale Feestdag is een thriller waar zich onderhuids veel afspeelt, waar de spanning in de lucht hangt en waar sprake is van goed èn slecht, maar vooral van grijs.

Tekst: Martin Quenehen en Bastien Vivès
Tekeningen: Bastien Vivès