Het is kerstavond in Parijs, 2006. Fanny windt zich flink op: haar tweelingzus Tania komt eten, maar heeft hun moeder ook uitgenodigd. En daar zit Fanny nu niet bepaald op te wachten. Die nacht wordt haar vriend Thibault naar het politiebureau geroepen: Fanny heeft iets verschrikkelijks gedaan…
Door Martijn Douma
Normaal gesproken is Kerst vaak een mooie, gezellige tijd. Maar in dit geval zal Fanny de confrontatie met haar moeder moeten aangaan, terwijl Thibault aan het werk is. Ze ziet hem pas uren later weer, van achter de tralies. In de gevangenis vertelt ze aan haar advocaat over wat zich die avond heeft voorgedaan. Ook vertelt ze over de oorsprong van haar daad, die terugvoert tot haar jeugdjaren.
Geestelijke mishandeling
Het was geen gemakkelijke jeugd voor de tweelingzusjes: hun moeder Cecilia kleineerde en manipuleerde ze continu. Cecilia schreeuwde naar haar dochters en chanteerde ze emotioneel, bijvoorbeeld door te zeggen dat ze er misschien niet meer zou zijn wanneer de meisjes uit school kwamen. Daarom zocht de tweeling liefde en geborgenheid bij elkaar, want van hun moeder ontvingen ze die totaal niet. Ze probeerde haar dochters uit elkaar te drijven en tegen elkaar op te zetten. Bijvoorbeeld door Tania een mooie jas te geven, maar Fanny niet. Of door Fanny een lelijk, kort kapsel te bezorgen, maar Tania niet. Maar de tweeling liet zich niet uit elkaar drijven door de geestelijke mishandeling door hun moeder.
Een gelukkiger leven
De zomervakantie was elk jaar een uitstapje naar een gelukkiger leven: met oom Louis (hun moeders broer) en tante Pauline brachten ze twee maanden door in het kustplaatsje Le Touquet. Alles wat ze niet van hun moeder ontvingen, werd gecompenseerd door deze liefdevolle oom en tante. Louis en Pauline hadden oprechte aandacht voor de meisjes en voerden veel gesprekken met ze. In wezen voedden ze de tweeling, die ze ‘de feeën’ noemden, op. Maar elke zomer weer wachtte uiteindelijk de onherroepelijke terugkeer naar huis, terug naar hun moeder.
Getriggerd
Wanneer de meiden volwassen zijn is lang niet alles vergeven en vergeten. Een dergelijk trauma van een liefdeloos gezin draag je immers de rest van je leven met je mee. Wanneer de drie vrouwen op de bewuste Kerstavond weer bij elkaar zijn, voor het eerst in tijden, gedraagt Cecilia zich zoals ze altijd heeft gedaan. Maar dan raakt Fanny getriggerd en barst de bom…
Rondspoken
Je gunt elke kind een beschermde, liefdevolle jeugd. Wanneer je erbij stilstaat wat deze meisjes is aangedaan door deze egoïstische feeks van een moeder en je de ernst ervan tot je laat doordringen komt dat wel binnen. Debutante Sylvie Roge (Ukkel, 1969) heeft er een indrukwekkend en realistisch familiedrama van gemaakt. Het kan nog een tijdje in je gedachten blijven rondspoken – als je gevoelig bent voor dergelijke dramatiek tenminste.
Niet logisch
De gebeurtenis die uiteindelijk de trigger is tot Fanny’s uitbarsting komt op mij niet al te sterk over. Het is vermoedelijk bedoeld als de druppel die de emmer doet overlopen, maar wekt niet die indruk. En dus lijkt Fanny’s reactie niet bepaald logisch. Maar dat is dan ook de voornaamste kritiek op deze graphic novel.
Sierlijk en verfijnd
Tekenaar Olivier Grenson kun je kennen van de reeksen Niklos Koda en Carland Cross, het tweeluik ‘Voor het ongeluk geboren’ en de oneshot ‘Geen weg terug’. In dit album hanteert hij een sierlijke, verfijnde tekenstijl. Zijn lijnvoering is erg ‘zacht’, alsof de platen niet geïnkt zijn – zo op het oog zijn ze dat ook niet. Het levert prachtige portretjes op, maar soms ook tekeningen die net de plank misslaan. Storend zijn de wijd opengesperde monden die regelmatig voorbij komen wanneer iemand schreeuwt. Misschien een kwestie van smaak, maar het ziet er niet uit. Negeer je die zwarte gaten dan is het genieten geblazen.
Vermoorde onschuld is een aangrijpend verhaal vol familiedramatiek en kinderleed, dat je recht in het hart kan raken.
Scenario: Sylvie Roge
Tekeningen: Olivier Grenson
Vertaling: Boom Wingene
Uitgeverij: De Lombard Uitgaven / Le Lombard
190 pagina’s / hardcover / € 29,95 / ISBN 9789064218002