Wanneer Betsy een in Zwitserland gekochte auto niet aanmeldt bij de douane is dat het begin van een boel ellende: ze wordt opgepakt door de politie. Vervolgens wordt ze vanuit het politiebureau ontvoerd en opgesloten in een huis op een onbekende locatie. Ze heeft geen idee waarom. Wat is hier aan de hand?
Door Martijn Douma
Niet voor een gat te vangen
Nu is Betsy niet voor een gat te vangen – dit is immers al haar derde avontuur. Dus – spoiler alert – ze weet te ontsnappen. Maar wat nu? Ze weet niet wat de aanleiding is voor haar ontvoering of wie haar ontvoerders zijn. Ze wordt continu achtervolgd. De sleutel die leidt tot de opheldering van het mysterie moet haast wel liggen bij de auto die ze gekocht heeft, een Talbot Lago 26c.
Race in de Haute-Savoie
Met deze auto wil Betsy’s baas, de steenrijke autoverzamelaar Fritz Schlumpf, deelnemen aan een race in de Haute-Savoie. Dan blijken er allerlei politieke factoren in het spel en wordt ook duidelijk dat de Koude Oorlog volop aan de gang is – het verhaal begint in Mulhouse, Elzas, in 1963. De spanning loopt op: weet Betsy uit handen van haar tegenstanders te blijven en het complot waar ze in verzeild is geraakt te verijdelen?
Verzorgd album
Dit album ziet er zeer verzorgd uit – sowieso zijn wij van Striptip! dol op hardcovers. Zoals met bijna alle hardcovers van Silvester Strips is ook dit exemplaar van Betsy deel 3 voorzien van een glanzend folie, waarmee een deel van de cover gehighlight wordt. Sla je het album open dan bevinden zich daar direct 2 pagina’s uit het fictieve autotijdschrift Auto-Revue uit 1963 met daarin een reportage geschreven door Margot over het vorige avontuur van Betsy, waarin zij een Rolls Royce ‘Silver Ghost’ heeft opgespoord. Na Betsy’s avontuur volgen nog enkele pagina’s met meer informatie over een drietal auto’s en wat fraaie affiches voor autoraces.
Overtuigend getekend
Dat Olivier Marin een voorliefde voor klassieke auto’s heeft wisten we al vanaf het moment dat in 2009 het eerste deel van De autoreportages van Margot verscheen. Bij dit soort verhalen is het cruciaal dat het overtuigend getekend wordt: het moet realistisch overkomen en bij voorkeur echte autoliefhebbers aanspreken. Jérome Phalippou (1971) is tekenaar van Betsy en slaagt er goed in de verschillende klassiekers op papier te zetten. Gelukkig maar, want het verhaal barst van de Tarbots, Maserati’s en een Mercedels ‘Zilveren Pijl’ en bovendien ook van de wat normalere auto’s uit die tijd. Prima getekend als je het mij vraagt: veel fraais op autogebied.
Idyllisch
Een deel van het boek speelt zich in de bergen van de Haute-Savoie af en in deze scenes komen idyllische landschappen voorbij met wat dorpjes, houten huizen, kerkjes, hellingen en rivieren. Ook de race aan het eind van het verhaal mag er wezen. De inkleuring, door Fabien Alquier, doet wat ‘ouderwets’ aan, als in: weinig felle kleuren en niet al te strak. Maar dat heeft zo ook zijn charmes: het verhaal speelt zich immers af in 1963.
Betsy 3, “Race tegen de klok!”, leest lekker weg: een verhaal met een sterke vrouw in de hoofdrol, spannende intriges, fraaie klassieke auto’s en een mooi landschap. Leuk om te lezen!
Tekeningen: Jérome Phalippou
Tekst: Olivier Marin
Inkleuring: Fabien Alquier
Vertaling: Frederik Van Wonterghem
Grafische verzorging: Studio MYX
Uitgever: Silvester Strips
56 pagina’s / € 17,95 / hardcover / ISBN 9789463065481
[bol_product_links block_id=”bol_5c41ab54341de_selected-products” products=”9200000114277832,9200000082823267,9200000082823171″ name=”De avonturen van Betsy” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]