De jonge soldaat Charley, die tijdens de Slag aan de Somme gewond is geraakt, is terug in Londen om te herstellen. Na een bombardement door zeppelins van de munitiefabrieken in East End komt hij bij toeval een deserteur tegen, die op de vlucht is. Deze man, Blauw, vertelt wat hij heeft meegemaakt tijdens de Slag om Verdun.
Door Martijn Douma
Blauw: deserteur
John Brown, Blauw (what’s in a name), wordt op de hielen gezeten door één van de meest gevreesde officieren van Londen: de sleper. Deserteren is namelijk strafbaar. Charley, die teruggaat naar de loopgraven zodra hij helemaal hersteld is, vindt het niet meer dan terecht dat deserteurs ook terug naar de loopgraven moeten.
De Sleper en het vreemdelingenlegioen
Terwijl de sleper Londen systematisch afzoekt naar Blauw en steeds dichterbij komt, geeft Charley hem, met tegenzin, de kans zijn verhaal te vertellen. Blauw heeft namelijk de Slag bij Verdun meegemaakt, wat bij Charley een stukje herkenning geeft, ook al heeft hij een hekel aan lafbekken. Blauw verhaalt over de belevenissen van zijn team bestaand uit legionairs van het Vreemdelingenlegioen.
Loopgraven
Duidelijk wordt hoe belangrijk het was om Verdun niet in handen van de Duitsers te laten vallen. Maar ook met welke verschrikkingen de soldaten in de loopgraven te maken kregen: gebrek aan water en eten, hitte, kou, nattigheid, onderlinge spanningen en, niet te vergeten, de Duitse machinegeweren en bombardementen.
Realistisch en expressief
De realistische tekeningen van Joe Colquhoun – in zwart-wit en af en toe met grijstinten – komen weliswaar enigszins gedateerd over, ze zien er fraai uit en dragen flink bij aan de sfeer van het album. Zijn personages tekent hij behoorlijk expressief, op een manier die neigt naar karikaturen. Scenes in de loopgraven, in de regen en in het Londen van 1917 – goed gedaan. Ook speelt Colquhoun veel met de kaders van zijn plaatjes: geen Belgisch ‘wafelijzer’ te bekennen.
Goed onderbouwd, realistisch scenario
Scenarist Pat Mills heeft grondig onderzoek gedaan naar de Eerste Wereldoorlog en dat blijkt uit zo ongeveer alles wat er verteld wordt: het gevoel voor detail druipt ervan af. Het verhaal over de Slag bij Verdun staat centraal in dit boek en maakt de zinloosheid van oorlog duidelijk. De vaart zit er goed in: Blauw en zijn kameraden ondergaan een spervuur aan gebeurtenissen. Omdat de verhalen over Charley destijds (jaren 1980) met vier pagina’s per week werden voorgepubliceerd, ‘hapert’ het verhaal wel wanneer er een episode opzit, maar echt storend is dit niet. Als bonus is het album voorzien van een commentaar over deze stripreeks, een artikel over ‘Verdun’, inclusief foto’s, en een stripcommentaar per episode door Mills.
Meeslepend drama
Ondanks de algehele teneur van het verhaal, met alle verschrikkingen van de oorlog, heeft Pat Mills ervoor weten te zorgen dat er regelmatig wat broodnodige luchtigheid in het verhaal zit. Zelfs het net van de sleper, dat zich steeds meer om Blauw sluit, draagt hieraan bij. Juist omdat het een album is in zwart/wit, met een zwaar onderwerp, is de drempel om eraan te beginnen wellicht hoger dan bij andere oorlogsstrips. Maar heb je eenmaal die ‘horde’ genomen dan tref je een meeslepend verhaal aan, fraai getekend, dat niet alleen historisch verantwoord is, maar ook van het nodige drama voorzien.
Tekeningen: Joe Colquhoun
Scenario: Pat Mills
Vertaling en productie: Erik van Helvoort, Ben Kamphuis
Uitgeverij: Hum!
120 pagina’s / € 19,95 / hardcover / ISBN 9789491593376
[bol_product_links block_id=”bol_5ba69c7732d37_selected-products” products=”9200000030035681,9200000040807550,9200000079638490,9200000090076854″ name=”Charley’s Oorlog” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]