Twee werelden, gescheiden door een kloof. Twee grote rijken die het sinds mensenheugenis tegen elkaar opnemen. En drie dwazen die ervan dromen om ze samen te brengen, door een grote kathedraal te bouwen…
Door Martijn Douma
Sinead was 10 jaar oud toen ze door Simon, een tempelier, werd opgenomen. Omdat de Orde van tempeliers geen vrouwen toestaat moest ze zich voordoen als jongen. Simon bracht haar de ‘Profetie van de Afgrond’ bij: hoe de goden, moe van de oorlogen tussen het Noorden en het Zuiden, besloten om letterlijk een gigantische kloof tussen hen te creëren. Het lijkt ‘Asterix en de broedertwist’ wel – voor wat betreft de kloof dan.
De voorspelling zegt dat op een dag een kathedraal de twee rijken met elkaar zal verbinden en dat de Messias zal komen. Als volwassene begint Sinead een zoektocht naar een codex met daarop het evangelie van Ariathia, horend bij de profetie.
Zwarte magiër en tegenslag
Op hetzelfde moment wordt de architect Pier de la Vita gedwongen met zijn gezin naar de stad Anselme te reizen om zijn recht te halen over een geschil dat hij heeft met een zwarte magiër. Een zeer gevaarlijke reis, want ook deze is verbonden met de profetie. Los daarvan zit het hem niet mee: hij krijgt figuurlijk een enorme bak stront over zich heen.
Dark fantasy
Dit verhaal valt in de categorie dark fantasy, dus verwacht goden, godinnen, magiërs, allerhande profetieën, mirakels en evangeliën. Laten we bloeddorst en duistere praktijken ook niet vergeten.
Ondergesneeuwd
Jean-Luc Istin, scenarist van onder andere Drakenbloed, Elfen, De Meester-inquisiteurs en Conquests, heeft ervaring genoeg als scenarist, ook in dit genre. Het lijkt erop dat hij te veel in dit eerste deel heeft willen proppen: het verhaal schiet alle kanten op, de twee hoofd verhaallijnen raken bij tijd en wijle volledig ondergesneeuwd.
Theatraal
Daarnaast komen de dialogen meer dan eens theatraal of melodramatisch over (wat overigens ook aan de vertaling zou kunnen liggen, maar dat heb ik niet kunnen beoordelen). Dat leest niet echt prettig, de balans is soms ver te zoeken.
Maar het moet gezegd: onder deze janboel schemeren wel degelijk leuke ideeën en zit een lezenswaardig verhaal verstopt. Al gaat het mij persoonlijk dan weer te ver dat er een verkrachting voorbij komt.
Mooi getekend
De tekeningen zijn van Sébastien Grenier, die je kunt kennen van Arawn. Een mooie tekenstijl heeft hij, die goed past bij het genre. Geheel in de stijl van de dialogen zijn de poses waarin hij zijn karakters neerzet óók geregeld theatraal en melodramatisch. Wat niet wegneemt dat er heel fraaie platen tussen zitten.
Interessante ideeën, fraaie tekeningen, rommelig en melodramatisch uitgewerkt, zo vat ik dit album samen. Te dark naar mijn smaak maar misschien denkt de gemiddelde dark fantasy-fan daar anders over.
Tekst: Jean-Luc Istin
Tekeningen & inkleuring: Sébastien Grenier
Vertaling: Christophe Dekoninck
Uitgever: Daedalus
Softcover: 54 pagina’s / € 10,25 / ISBN 9789463941075
Hardcover: 54 pagina’s / € 20,50 / ISBN 9789463941068