Home Recensies De wolf: magistrale strijd tussen mens en dier

De wolf: magistrale strijd tussen mens en dier

In een bergmassief in de Franse Alpen hoedt een oude schaapsherder zijn kudde. Hij komt oog in oog met een grote witte wolf te staan, waarna herder en dier de strijd aanbinden.

De oude schaapsherder Gaspard doodt een wolf die zijn kudde regelmatig aanvalt. Haar welp laat hij in leven. Wanneer de welp opgroeit tot een grote witte wolf haalt deze iets uit waardoor de herder het noodzakelijk vindt om de wolf te doden. Dus gaat hij achter hem aan. Maar het is nog niet zo eenvoudig hem te pakken te krijgen. Voordat Gaspard de kans krijgt valt de winter in en is de herder vier maanden lang bovenin het gebergte overgeleverd aan de natuur en de elementen.

Strijd tussen mens en dier
Vanwege de sneeuw zal de herder pas in het voorjaar weer naar het dal kunnen afdalen. Over de besneeuwde berghellingen en bergtoppen van het Écrinsmassief, waar de wind vrij spel heeft, woedt vervolgens een strijd tussen mens en dier. Voor beiden zijn de hevige weersomstandigheden levensbedreigend. Wie zal overleven: mens of dier? Klinkt als het recht van de sterkste, en dat is het ook. Maar op de achtergrond speelt meer mee, zoals de trauma’s die Gaspard in zijn leven heeft opgelopen.

Jean-Marc Rochette
Auteur Jean-Marc Rochette (Frankrijk, 1956), dit dit verhaal schreef en tekende, is in Nederland vooral bekend van de dystopische beeldroman uit 1984 ‘De IJstrein’, die sinds de verfilming in 2013 en de tv-serie uit 2020, onder de naam Snowpiercer heel populair is geworden. Een heel ander genre dan ‘De wolf’ dus!

NB Het is mij een raadsel waarom een aantal websites vermeldt dat Olivier Bocquet, de scenarist van onder andere Frnk, het scenario voor dit album zou hebben geschreven. Dat is pertinent onjuist.

Grove lijnvoering, dreigende sfeer
De tekeningen bevatten weinig woorden. Als lezer zie je vooral hoe dingen zich afspelen, zich aan je ogen voorbij trekken. Rochette speelt in dit album met de enscenering, hij hanteert shots in een filmische stijl. De grove lijnvoering die hij hanteert, voorzien van zware arceringen, past perfect bij de woestheid van het landschap waarin herder en dieren zich bevinden. De dreigende sfeer die ontstaat komt vooral aan het licht in de scenes die zich op de berghellingen in het donker afspelen, wanneer de herder niet alleen voor de wolf moet uitkijken, maar ook voor de weersomstandigheden. Heftig en indrukwekkend!

Filosofische duiding
Aan het eind van het album volgt een nadere duiding van het verhaal, in enkele pagina’s geschreven door de Franse filosoof Baptiste Morizot.

Dit verhaal van de aloude strijd tussen mens, dier en de elementen komt wel even binnen. Geweldig neergezet! Wat mij betreft een van de beste albums van dit jaar.