Home Recensies Detectives 2: Richard Monroe – Who killed the fantastic Mister Leeds?

Detectives 2: Richard Monroe – Who killed the fantastic Mister Leeds?

Los Angeles, 1935. Richard Monroe is een ervaren detective van middelbare leeftijd. Hij heeft een zekere reputatie bij de politie en wordt ’s nachts urenlang ondervraagd op het politiebureau. Want: klopt het dat hij van de 46e verdieping van een hotel naar beneden is gevallen? En hoe komt het dat hij er zo gehavend uitziet, het hoofd grotendeels in het verband?

De aanleiding van het verhoor is de moord die de avond ervoor in het hotel heeft plaatsgevonden: tijdens de première van het theaterstuk ‘Who killed the fantastic Mister Leeds?’ wordt James Cromly, de mannelijke hoofdrolspeler doodgeschoten. Voor de ogen van een uitverkochte zaal, door zijn tegenspeelster, de beroemde actrice Ava Lamont.

Monroe was door Lamont ingehuurd als beveiliger en heeft haar de voorgaande dag niet uit het oog verloren. Honderden getuigen in de zaal zijn ervan overtuigd dat ze schuldig is; ze hebben het immers voor hun ogen zien gebeuren. Monroe, die het ook heeft zien gebeuren, is de enige die in haar onschuld gelooft.

Onschuldig of niet?

Stukje bij beetje verhaalt Monroe vervolgens tegenover agent Williams wat er gebeurd is vanaf het moment dat hij in het hotel arriveerde. De situaties, conversaties, de aanloop naar de première en de spanning die daarbij kwam kijken komen aan bod. Maar ook de, in de ogen van Monroe verdachte, figuren die meerdere keren opduiken. Is Ava eigenlijk wel zo onschuldig als ze lijkt?

Meeslepend

Vanaf het moment dat je in het verhaal komt wil je nog maar een ding weten: heeft Ava Lamont het nu gedaan of niet? Het scenario is meeslepend en origineel en blijft tot het eind spannend. De tekenstijl van de personages, door tekenaar Nicolas Sure, doet enigszins denken aan Jordi Lafèbre’s ‘Mooie zomers’. Bij de decors en inkleuring gaat die vergelijking niet op, maar het ziet er fraai en sfeervol uit.

Al met al een erg leuke strip!

De reeks ‘Detectives’ zal uiteindelijk 7 delen tellen, alle delen geschreven door Herrik Hanna en ingekleurd door Lou, maar getekend door 7 verschillende tekenaars. Hé, dit doet denken aan een andere reeks van Silvester Strips: ‘Zeven’! En dat kan kloppen: de reeks ‘Detectives’ is gebaseerd op het album ‘Zeven detectives’ – niet geheel toevallig ook geschreven door Hanna.

Tekeningen: Nicolas Sure
Scenario: Herrik Hanna
Inkleuring: Lou
Vertaling: P. Moretti
Uitgeverij: Silvester Strips
56 pagina’s / €16,95 hardcover / € 8,95 softcover

8
TEKST
9
Vorig artikelOne Two Three Four Ramones: punk rock, voor de tekeningen
Volgend artikelMoordenaar op maat 1: Jugendstil
detectives-2-richard-monroe-who-killed-the-fantastic-mister-leedsLos Angeles, 1935. Richard Monroe is een ervaren detective van middelbare leeftijd. Hij heeft een zekere reputatie bij de politie en wordt 's nachts urenlang ondervraagd op het politiebureau. Want: klopt het dat hij van de 46e verdieping van een hotel naar beneden is gevallen? En hoe komt het dat hij er zo gehavend uitziet, het hoofd grotendeels in het verband?