Home Recensies Moordenaar op maat 1: Jugendstil

Moordenaar op maat 1: Jugendstil

De tegenstelling tussen arm en rijk is groot, in het Wenen van het jaar 1900 – middenin de periode van de kunststroming Jugendstil. Waar het overgrote deel van de bevolking hard moet werken, geniet een kleine elite van een onbezorgd bestaan. Twee rijke vrienden kijken neer op de schilderkunst, die door zovelen wordt aanbeden. In een opwelling waar een dranklucht aan kleeft besluit een van beiden dat een levend kunstwerk interessanter is dan een beschilderd doek. Ze sluiten samen een weddenschap af. De opdracht: maak van een willekeurig aangewezen, rechtvaardige en goed geïntegreerde burger een vijand van de maatschappij. Hoe ondermijnend en decadent zou dat wel niet zijn?

Van overleven naar luxe

Het lot wijst Victor aan, een jongen die het thuis zwaar heeft en die zijn best moet doen om te overleven. Victor wordt door zijn mecenas in de watten gelegd en getrakteerd op etentjes, kleding en het meest chique bordeel van Wenen. Hij geniet met volle teugen, tot afgunst van zijn omgeving. Dan worden al deze gunsten ineens van hem afgenomen. De grote vraag is: hoe reageert Victor op het feit dat hij ineens weer een arme sloeber is?

Gemiste kans

Yannick Corboz heeft een leuke eigen stijl, hij besteedt veel aandacht aan gezichtsuitdrukkingen en aan het standpunt van waaruit hij een scene laat zien. Goed getekend. Het viel mij op dat aan de decors duidelijk minder aandacht is besteed. Gebouwen en mensenmassa’s bijvoorbeeld zijn niet in detail uitgewerkt. Dat is ronduit jammer omdat de Jugendstil in Wenen volop vertegenwoordigd was. En de titel van dit eerste deel van een vierluik daarmee bepaalde verwachtingen schept. Toch doet het ook weer niet af aan de sfeer.

Experiment

Het verhaal toont een schril contrast tussen arm en rijk in die tijd. De arbeidersklasse versus de ‘upper class’. Het geeft wel stof tot nadenken dat een mens bij wijze van experiment wordt gemanipuleerd, met als enige doel te kijken hoe ver het slachtoffer gepushed kan worden. Een leuk verhaal, in een interessante setting met dito ontwikkelingen, dat eindigt met een cliffhanger. Ik ben niet gecharmeerd van het aandeel van het bordeel in het verhaal (moet dat nou?). Verder vond ik het verhaal net wat aan de lange kant. Maar dat komt misschien wel door gewenning aan de standaard 44 à 46 pagina’s.

Tekeningen: Yannick Corboz
Scenario: Wilfrid Lupano
Inkleuring: Cathérine Moreau & Yannick Corboz