Home Nieuws Fenomenaal getekende dieren in drieluik Scurry

Fenomenaal getekende dieren in drieluik Scurry

De mensheid is verdwenen. De muizen Wix en Pict moeten op reis om hun kolonie te redden van ziekte, honger en gevaarlijke vijanden. De kleine diertjes worden zwaar beproefd in dit actierijke en spannende avonturendrieluik.

De avonturen van de muizen zijn eerst verschenen als webcomic, op de website van auteur Mac Smith (https://www.scurrycomic.com/). Easy Prey Entertainment heeft ze vervolgens in drie albums gepubliceerd. Silvester Strips heeft ze nu in het Nederlands uitgebracht.

Scurry 1: ‘De gedoemde kolonie’

De mens is van de aardbodem verdwenen, de dieren heersen over de aarde. Een kolonie muizen en ratten woont in een mensenhuis. Omdat het voedsel op raakt gaan er stemmen op om naar de stad te verhuizen, waarvan het gerucht rondgaat dat er bergen voedsel zijn. Dat zou een lange reis zijn, en een heel gevaarlijke. Bovendien zouden de zieken en gewonden achtergelaten moeten worden.

Vooral de ratten willen vertrekken. Resher, hun leider, is niet veel goeds van plan. Wanneer het bericht komt dat er een gekantelde vrachtwagen vol voedsel is aangetroffen, krijgt de snelle muis Wix de opdracht om mee te helpen met het ophalen ervan. Zijn vriendinnetje Pict gaat noodgedwongen achter hem aan, het gevaarlijke bos in. En dan begint het avontuur eigenlijk pas echt, want Pict wordt gevangen genomen en weggevoerd. Wix moet alles op alles zetten om haar te redden en zelf uit de klauwen van veel vijanden te blijven.

Scurry 2: ‘Het verdronken bos’

Wix en Pict zijn elkaar kwijtgeraakt. Pict belandt op een eiland waar bevers de dienst uitmaken. De bevers hebben veel handen nodig voor al hun bouwwerken, waar het eiland mee beschermd wordt. Muizen, kikkers, varkens, reeën moeten allemaal meewerken. Er is geen ontsnappen aan.

Wix heeft het spoor van Pict te pakken gekregen, maar loopt in het grote bos tegen allerlei moeilijkheden aan. Gelukkig krijgt hij hulp van de eland Atlas. Ook samen zijn ze niet veilig, want het gevaar loert overal. Bovendien is het altijd maar de vraag of andere dieren vriendelijk of vijandig gezind zijn, of het nu gaat om schildpadden, vossen, slangen, bevers of wolven…

Scurry 3: ‘De vloek van de Schaduw’

Pixt en Wix moeten tot het uiterste gaan om hun kolonie van de ondergang te redden. Maar ze zullen eerst een roedel wolven moeten zien te verslaan, een zeer geduchte tegenstander. Daarnaast schuilt het gevaar in alle hoeken en gaten. En ook de verraderlijke rat Resher heeft nog wat verrassingen voor het duo in petto.

Eten of gegeten worden
Dit drieluik is één groot avontuur, opgedeeld in hoofdstukken. De dieren maken veel mee in korte tijd. Werkelijk overal loert het gevaar. Het is een kwestie van eten of gegeten worden – al is dat eerste bij muizen niet letterlijk het geval. Als lezer voel je de spanning toenemen, in dit verhaal in razende vaart, dat in filmische beelden is neergezet. Veel dieper dan dat en het complot dat gaande is gaat het niet. De recht-toe-recht-aan verhaallijn zou je als minpuntje kunnen zien.

Fenomenaal getekend
Maar wat maakt het uit: de digitaal getekende platen van Mac Smith zijn fenomenaal. Deze kwaliteit verwacht je bij de beste animatiefilms. Alle dieren zien er fantastisch uit, Smith weet ze hun eigen karakters en gezichtsuitdrukkingen te geven. De manier waarop hij speelt met lichtinval en schaduwen, of hoe hij de vijanden van de muizen angstaanjagend weet weer te geven: geweldig, een lust voor het oog! Niet echt geschikt voor tere kinderzieltjes, dus verwacht geen leuk alternatief voor De Reddertjes.

Mac Smith
Auteur Mac Smith is afkomstig uit het zuiden van de Verenigde Staten. Hij was werkzaam als concept artist en illustrator in de gamesindustrie, maar legt zich sinds een aantal jaren toe op zijn eigen strips. Op zijn website zegt hij dat hij, buiten het schrijven om, 2 pagina’s per week kan tekenen, maar dat zes ook wel eens is gelukt. En dat met name het tekenen van de katten zeer tijdrovend is. Gemiddeld is hij 12 uur bezig met een pagina.

Het drieluik Scurry lezen is als kijken naar een spannende animatiefilm. De prachtige tekeningen, vol vaart, komen voor je ogen tot leven. Het ongecompliceerde verhaal nemen we met plezier voor lief.

Scurry 1: ‘De gedoemde kolonie’
Scenario, tekeningen en inkleuring: Mac Smith
80 pagina’s / hardcover met stofomslag / € 24,95 / ISBN 9789463069571

Scurry 2: ‘Het verdronken bos’
128 pagina’s / hardcover met stofomslag / € 29,95 / ISBN 9789463069588

Scurry 3: ‘De vloek van de Schaduw’
112 pagina’s / hardcover met stofomslag / € 24,95 / ISBN 9789463064149

De albums zijn tevens verkrijgbaar als luxe collectors editions, met een andere covertekening, linnen rug, schetsdossier en gesigneerde ex-libris, in oplages van 100 exemplaren per album, à € 49,95 per stuk.

De delen 1 en 2 zijn te koop als voordeelpakket, samen voor € 49,95.