Home Recensies Het dagboek van Cerise 3: De laatste van de vijf schatten

Het dagboek van Cerise 3: De laatste van de vijf schatten

Voor het geval je het nog niet wist: Cerise is 11, zit in de brugklas en wil graag schrijfster worden. Omdat de verhalen niet altijd voor het oprapen liggen, houdt ze mensen en opvallende dingen in de gaten. En voor ze het weet komt ze iets bijzonders op het spoor!

Het is kerstvakantie en Cerise kan eindelijk weer eens leuke dingen doen met Erica en Lindsey. Wanneer ze een kijkje nemen in de werkplaats van Sandra, een boekbindster, krijgen ze uitgelegd hoe boekbinden nou precies werkt. Reuze interessant!

Een kistje met een mysterie
Maar dan vindt Erica in een berghok van de werkplaats een mooi kistje waarin een stapel partituren ligt. Die hadden vermoedelijk door meneer Beren, de vorige eigenaar van de boekbinderij, ingebonden moeten worden. Onderin het kistje vindt Cerise een handgeschreven briefje met daarop geschreven ‘de eerste van de vijf schatten’ en de naam van de oude pianolerares van Sandra.

Duik in het verleden
Sandra vindt het maar een vreemd geval. Ook omdat ze zich dingen van vroeger niet goed kan herinneren. Maar Cerise kan dit verhaal natuurlijk niet laten rusten en met zijn vieren gaan ze op onderzoek uit. Ze gaan bij de pianolerares op bezoek. Elke vondst leidt naar een nieuw voorwerp èn een nieuw persoon. Het wordt een verrassend onderzoek naar het verleden van Sandra!

Trauma’s
In dit verhaal van Joris Chamblain wordt op subtiele wijze verwezen naar de trauma’s die iemand opgelopen kan hebben. En dat iemand dat jarenlang met zich mee kan dragen (voor ouders een mooie aanleiding om eens een gesprekje met je kind over dit onderwerp te voeren). Een trauma – dat geldt hier voor Sandra, maar eigenlijk ook voor Cerise zelf. Er wordt een manier getoond waarop dit ten goede gekeerd kan worden – of dat vanuit psychologisch perspectief een goede manier is durf ik overigens niet te zeggen. Het wordt allemaal op een logische wijze verteld, zonder te uitleggerig te worden. Klinkt heftig, zeker, maar de lezer wordt op een luchtige manier door dit leuke avontuur geleid.

Sneeuwlust voor het oog
Ik was al enthousiast over de vrolijke, knappe tekeningen van Aurélie Neyret en de fraaie inkleuring. Het is wederom genieten: in dit album leeft ze zich uit met diverse sneeuwscènes, een lust voor het oog. Laat je kind dit album lezen, vanaf een jaar of 9 zou dat moeten lukken. En lees het zelf ook hè!

Tekst: Joris Chamblain
Tekeningen en inkleuring: Aurélie Neyret
Vertaling: Mariëlla Manfré