Home Recensies Het Narrenschip 6: kolderieke wonderwereld

Het Narrenschip 6: kolderieke wonderwereld

In een vreemd bos, ver buiten Gekwater, vindt Arthur eindelijk zijn geliefde Chlorente terug. Maar hoe komen ze nu thuis? En hoe vergaat het de tiran Ambrosius, die de oude koning van zijn troon heeft gestoten? 

Door Martijn Douma 

Arthur en Chlorente besluiten een vreemd mechanisch ding te volgen, dat zegt de weg naar het koninkrijk van Gekwater te kennen. Een lange reis door vreemd gebied volgt. Intussen krijgt Grootcoördinator Ambrosius een hersenspoeling, herstart, of hoe je het ook wil noemen. Hij is zichzelf in ieder geval niet meer, hij weet niet meer dat hij zichzelf tot koning heeft gekroond. Gevolg: veel verwarring en hallucinaties. Dan maar aan de drank… Soldaat Baltimore en zijn sergeant speuren intussen naar verdachte zaken, terwijl de oude koning Clemens XVII zelf op onderzoek uitgaat: hij wil weten wie de nachtelijke bezoekers van zijn kasteel zijn. 

Turf (1966, Marseille) heeft met Het Narrenschip een wonderlijk wereldje tot leven gebracht, waarin humor en absurditeit hand in hand gaan en elk karakter wel íets aimabels heeft. De tekeningen zijn erg mooi en steken knap in elkaar. Bovendien gaat Turf speels om met dingen als kadrering en pagina-indeling. Dit zesde deel vormt de opmaat naar het slot van de eerste cyclus en zo voelt het eerlijk gezegd ook wel een beetje: alle karakters zijn onderweg naar… Naar wat eigenlijk? 

Tekst, tekeningen en inkleuring: Turf
Vertaling: Xmed
Lettering: Daedalus
Uitgever: Daedalus
48 pagina’s
softcover / € 9,25 / ISBN 9789463940016
hardcover /  18,50 / ISBN 9789463940009