Uur U 12: kruisvaarders versus horde

Uur U 12: kruisvaarders versus horde

197
DELEN
Uur U 12 cover uitsnede

In het jaar 1241 staat Europa aan de rand van de afgrond: de Mongoolse horden van Dzjengis Khan hebben een aantal steden, waaronder Rome, geplunderd, met de grond gelijk gemaakt en alles van waarde meegenomen naar hun rijk, inclusief honderden slaven. Elk jaar komen ze terug om meer angst te zaaien, te vernielen en te plunderen. De paus roept vanuit zijn vluchtoord Avignon op tot de ultieme kruistocht, waarna de Frankische ridders zich nog één keer verzamelen, in een uiterste poging om het tij te doen keren… 

Door Martijn Douma 

Reis naar het hart van het rijk
Direct na de oproep tot de kruistocht tegen de steppehorden krijgt de jonge, opvliegerige Kathaarse monnik Willem de opdracht om met broeder Matteo een levensgevaarlijke missie uit te voeren: het ondernemen van de lange reis naar Karakorum, de hoofdstad van het Mongoolse rijk, om Ögedei Khan, zoon van Dzjengis, ervan te overtuigen zijn plundertochten te stoppen.

Doorgewinterde vechtjas
Het kruisvaardersleger komt bij elkaar en bevat ridders uit onder andere Engeland, Spanje en Frankrijk, Paltsprinsen uit Duitsland, en hun manschappen. Onder hen bevindt zich ook een vrije compagnie , die bestaat uit mannen die niet per se christelijk zijn en die maar een ding willen: zoveel mogelijk Mongolen doden. Hun leider is ridder Aleksandar van Kestutis, een doorgewinterde vechtjas die al 10 jaar tegen de horde vecht. Wanneer de ridders het over het strijdplan hebben, waarschuwt hij de aanwezigen dat ze zullen verliezen wanneer ze hun aloude tactieken niet aanpassen. Hij wordt echter niet serieus genomen… 

Kathaarse en nestoriaanse monniken
Wanneer Willem en Matteo per schip in Tana, de laatste christelijke handelpost, aankomen voordat ze de landen betreden in de richting van het stepperijk, ontmoeten ze een nestoriaanse monnik die bekend is in het land en verder met ze optrekt. Alhoewel hij niet bijster vriendelijk is, zijn ze blij met zijn aanwezigheid vanwege zijn kennis en ervaring met de streek. Per karavaan begint het gezelschap aan de laatste etappe, waar tijdens de reis ook een slaaf wordt opgeduikeld. 

Clash met de horde
Het album eindigt in een climax: de kruisvaarders komen in gevecht met de gouden horde en de karavaan met Willem en Matteo arriveert in de Karakorum… Wordt vervolgd in het te verschijnen slot van dit tweeluik getiteld Stupor Mundi 

Heftige beelden
De sfeer zit er van meet af aan goed in: al op de eerste pagina heftige beelden van een brandend Rome en plunderingen door de horde. Het wordt allemaal goed in beeld gebracht: de onderlinge spanningen tussen de kruisvaarders, de arrogantie van de ridders, het gebras, gebral, gezwoeg en geploeter van de manschappen – waarvan velen nog nooit gevochten hebben en de toekomst in angst afwachten. 

Indrukwekkende kruisvaarders
Bovendien blijft het indrukwekkend om een leger kruisvaarders, in hun witte kleding voorzien van rode kruizen, op pad te zien gaan. Ook de weergave van de horde Mongolen vind ik goed getroffen: snel, wendbaar, de kledingstijl die zo uit een geschiedenisboek lijkt te komen.  

Grimmige sfeer, dijk van een album
De setting van het kamp van de kruisvaarders, die in plaats van na te denken over hoe ze wèl van de Mongolen zouden kunnen winnen onderling lopen te bekvechten, en de dialogen dragen bij aan de grimmige sfeer. De reizende monniken Willem en Matteo zorgen tussendoor enkele keren voor wat luchtigheid, maar ook zij zijn hun leven niet zeker. Een dijk van een album! Het ‘wat als’-scenario maakt dat ik uitkijk naar het slot van dit tweeluik!

Tekenaar: Guéra
Scenario: Fred Duval & Jean-Pierre Pécau, met assistentie van Fred Blanchard
Inkleuring: Jean-Paul Fernandez
Vertaling: Mariella Manfré
Uitgever: Silvester Strips
48 pagina’s / € 16,95 / hardcover / ISBN 9789463064408


Uur U – de reeks
De reeks Uur U draait om alternatieve geschiedenis: wat als Duitsland de Eerste Wereldoorlog gewonnen had? Wat als het zwaartepunt van de Koude Oorlog niet in Berlijn maar in Parijs lag? Wat als de aanslag op John F. Kennedy in 1973 was gepleegd in plaats van in 1963? De auteurs maken hierbij gebruik van historische feiten en geloofwaardige theorieën. In Frankrijk telt de reeks, die in 2010 is gestart, inmiddels 34 albums: een flink publicatieschema dus! Het scenaristentrio dat hiervoor verantwoordelijk is schrijft dan ook stug door. Omdat deze snelheid van publiceren niet te realiseren is met één tekenaar hebben er inmiddels al 19 tekenaars een of meerdere albums getekend. De albums zijn op zich staande verhalen en dus goed los te lezen. Wel zijn er enkele tweeluiken en drieluiken bij.