Home graphic novel Suske en Wiske – De Blauwe Reeks 1 (integrale)

Suske en Wiske – De Blauwe Reeks 1 (integrale)

Suske en Wiske blauwe reeks integraal

Acht Suske en Wiske-verhalen tekende Willy Vandersteen voor het legendarische weekblad Kuifje, onder de vleugels van artistiek directeur Hergé. Vandersteen reduceerde het aantal personages en tekende de verhalen in de klare lijn van de grote baas. De albums hadden een blauwe cover, zodat de reeks de geschiedenis in ging als De Blauwe Reeks. In twee bundelingen worden die verhalen nu samengebracht. Beide voorafgegaan door een achtergronddossier van Marcel Wilmet en Niels van der Made.

Kromme pootjes
Vier albums vinden we in deze eerste integrale. Het Spaanse Spook, De Bronzen Sleutel, De Tartaarse Helm en De Schat van Beersel. Stuk voor stuk klassieke boeken waarin bovendien veel ontwikkeling te zien is in de karakters. Zo hebben Suske en Wiske in Het Spaanse Spook nog het postuur van mollige kinderen met kromme pootjes. Een album later ziet Suske er afgetraind uit met een bouw om jaloers op te zijn als jongeman. Samen met Lambik gaan ze op avontuur.

Suske en Wiske blauwe reeks integraalLang leesplezier
Een ander opvallend punt vond ik het ‘gewicht’ van de stripverhalen. Met alle respect voor het prima werk van Peter van Gucht en Luc Morjaeu, maar hun strips heb je net wat sneller uit. Deze integrale heb ik bij ieder verhaal verschillende malen weggelegd en opnieuw erbij gepakt bij het herlezen. Ik kon me er de hele week in de vakantie mee vermaken.

Suske en Wiske blauwe reeks integraalLuxe uitstraling
Ook de verzorgde uitvoering van deze verzameling valt op. Nadat Niels van der Made, voorzitter van de Fameuze Fanclub, het imposante full color, bijzonder gedetailleerde dossier op pagina 32 afsluit, volgen de strips. Uitgevoerd op hoogglans papier in een prachtige kwaliteit. Het is gewoon jammer om 264 pagina’s later de hardcover weer dicht te slaan. Over een tijdje maar weer lezen dan maar. Aanrader!

Suske en Wiske – De Blauwe Reeks integraal 1
Willy Vandersteen
Uitgever: Standaard Uitgeverij