Home Nieuws De Strip Speeddates van maart 2024

De Strip Speeddates van maart 2024

Een stripverhaal kan over werkelijk álles gaan wat je je maar kunt bedenken. Westerns, science fiction, superhelden, historie, biografie… Dat zie je ook weer terug in deze editie van de Strip Speeddates! Lees snel verder om erachter te komen wat de Striptip!-redactie van de nieuwe lading strips vindt!

Door Martijn Douma, Bastiaan van Esch, Gerriën Groen, Liselot Wolters en Gabi Berkers


De schakel

Scenario: Sylvain Runberg naar Gataca van Franck Thilliez
Tekeningen: Luc Brahy
Inkleuring: Hugo S. Facio (pag. 5-49) en Greg Lofé (pag. 50-104)

Uitgeverij: Daedalus
104 pagina’s / softcover / € 15,40

Lucie Henebelle en Sharko komen weer samen in het vervolg op Het weeshuis. In het tweede deel worden weer regelmatig mensen vermoord en dat gebeurt niet op lichtzinnige wijze.

Er is een onderzoeksvraag dat het tweetal bezighoudt en dat is of er een verband bestaat tussen elf linkshandige psychopaten en een cro-magnonmens. De ontdekking van het lichaam van een jonge vrouw, een wetenschapper die is doodgeslagen in het verblijf van een aap, zet alle seinen op rood. De twee rechercheurs zijn op hun best en komen tot ongekende ontdekkingen.

Het eerste deel was zeer de moeite waard. Ook in De schakel werd ik snel gepakt door het gelaagde verhaal. Enige punt van kritiek is opnieuw het vele Vlaamse taalgebruik. De tekeningen zijn van een goed niveau en brengen de sfeer goed in beeld die het scenario over wil brengen. (BvE) ****½


Identiteitsstoornis

Scenario: Benoît Rivière
Tekeningen en inkleuring: Philippe Scoffoni
Uitgeverij: Lauwert
144 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 29,95

2050, Los Angeles. Een vrouw wordt op klaarlichte dag op straat doodgeschoten. Uit de identificatie van het slachtoffer genaamd Flora volgt iets vreemds: ze lijkt zowel de vrouw van chemisch onderzoeker Jan Nesbitt als van tandchirurg Camille Cinil te zijn. Criminagent Milo Deckman start een onderzoek en komt langzamerhand de waarheid op het spoor. Er blijkt veel meer aan de hand te zijn dan een eenvoudige moord. Maar hij is onverschrokken en zeer vasthoudend van aard.

Er spelen meerdere krachten een rol in dit verhaal, waaronder de georganiseerde misdaad. Dat maakt het plot complex en enigszins origineel, al doet het ook sterk denken aan de vele, vele thrillers die er zijn. Via flashbacks kom je meer te weten over het verleden van onder andere Flora. De nabije toekomst is realistisch neergezet, met technologische ontwikkelingen die geen ver-van-je-bedshow zijn. Degelijke realistische tekeningen, met sterke cameraposities die het filmische aspect versterken. (MD) ****


Mademoiselle J. 3: ‘1945 – Tot het einde van de wereld’

Scenario: Yves Sente
Tekeningen: Laurent Verron
Inkleuring: Isabelle Rabarot
Uitgeverij: Dupuis
64 pagina’s / hardcover / € 19,95

De strip vertelt het indringende verhaal van de zoektocht van journaliste Juliette, ‘mademoiselle J’, naar haar joodse vriendin Lea. Lea is in 1942 door de Duitsers gedeporteerd naar het Poolse concentratiekamp Majdanek. Maar Juliette is ervan overtuigd dat Lea de gruwelen van de oorlog heeft overleefd en besluit haar te zoeken. Met hulp van een Amerikaanse vriend vliegt ze naar Polen om van daaruit een barre zoektocht te beginnen naar haar verdwenen vriendin.

De tekeningen zijn gedetailleerd en levendig. Ik vind vooral het gebruik van de kleur zwart en de contrasten die daardoor ontstaan heel sterk. Het verhaal verloopt vlot en weet tot het eind toe te boeien. Het mist naar mijn mening soms wel wat diepgang. (LW) ****


De verloren tijden 2: ‘Het land der Meutes’

Scenario: Jérôme le Gris
Tekeningen: Didier Poli
Inkleuring: Bruno Tatti

Uitgeverij: Daedalus
56 pagina’s / softcover / € 10,25

In het tweede verhaal van het vierluik over ‘de verloren tijden’ gaat de reis verder. In het eerste deel heeft de clan van Elaine haar verbannen na de gebeurtenissen in het Heidefort. Nu ze alleen nog naar het zuiden kan vluchten moet ze de Arendszee oversteken. Dit is nog niemand gelukt. Toch komt Elaine aan wal en wordt na een aanval gered door Mara.

De roodharige strijdster is afkomstig van het land der Meutes en hoort bij geen enkele clan. De twee dames trekken verder en komen daar gevaar op gevaar tegen, maar Elaine raakt ook verwonderd over de prachtige ruïnes die ze op haar pad tegenkomt. Het gevaar loert echter achter elke boom en rots en van rust is geen sprake.

Het scenario zit sterk in elkaar en je wordt zo weer opgezogen in het originele verhaal. De kwaliteit van de tekeningen en vooral de inkleuring is overtuigend. De landschappen en gevechten zijn indrukwekkend te noemen. Wow! (BvE) *****


Het weeskind van Perdide 1: ‘Claudi’

Scenario: Régis Hautiere
Tekeningen en inkleuring: Adrián
Uitgeverij: Lauwert

56 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 21,95

De ouders van Claudi runnen een boerderij op de onherbergzame en verlaten planeet Perdide. Wanneer zij om het leven komen, moet de kleuter in zijn eentje zien te overleven. De smokkelaar Max, een vriend van zijn ouders, houdt contact met het jochie via een radiozender. Hij reist zo snel als hij kan met zijn ruimteschip met drie passagiers aan boord naar Perdide om Claudi te kunnen redden.

Een geweldige verstripping van de gelijknamige SF-klassieker van de Franse schrijver Stefan Wul (1922-2003). De tekeningen zijn sprekend en dynamisch, de invloed van Munuera is zichtbaar. De verschillende werelden komen voor je ogen tot leven. Prachtig ingekleurd ook. Kom maar op met deel 2! (MD) ****½


Black Squaw 4: ‘Secret Six’

Scenario: Yann
Tekeningen: Alain Henriet
Inkleuring: Usagi
Uitgeverij: Dupuis
56 pagina’s / softcover / € 9,99

Door een incident tijdens een vlucht waarin pilote Bessie een bommenwerper vol illegale drank begeleidt, komt ze in kwaad daglicht te staan bij haar opdrachtgever Al Capone. De ‘Secret Six’, zes hoogwaardigheidsbekleders die Capone’s misdaadorganisatie de ‘Chicago Outfit’ willen ontmantelen, bieden haar een nieuwe identiteit aan als ze aan hun doel bijdraagt. Tegelijkertijd organiseert de Ku Klux Klan een aanslag op ‘Black Squaw’ Bessie, uit wraak.

Een actierijk, passend slot van dit vierluik, waarin feiten en fictie omtrent Bessie alleraardigst vermengd zijn. De heldhaftige pilote komt flink in de nesten maar staat haar mannetje. De realistische tekeningen van Alain Henriet zijn geweldig, hooguit wat aan de statische kant. De ontmaskering van Capone lijkt wel erg gemakkelijk tot stand te komen. Qua taalgebruik valt het (on)nodige Vlaams her en der op. Bovendien vliegen de damns, OMG’s en vergelijkbare termen je om de oren: classy… (MD) ****


De Grizzly 1: ‘Een enorme rotzooi’

Scenario: Matz
Tekeningen en inkleuring: Fred Simon
Uitgeverij: Lauwert
64 pagina’s / hardcover / € 25,95

1967, Parijs. Na een roerig leventje in de misdaad leeft een voormalig bokser bijgenaamd ‘De Grizzly’ een burgerleventje als autoverkoper. Kameraad Toine zit in hetzelfde schuitje en houdt zich met paarden bezig. Wanneer ‘Bébert de Danser’ vervroegd wordt vrijgelaten uit de gevangenis moeten ze hun vriend Jo te hulp schieten. Want Bébert heeft een rekening met hem te vereffenen vanwege een mislukte kraak. Wanneer Jo ineens verdwijnt, loopt de boel flink uit de klauwen. Terwijl inspecteur Gourmé het drietal nauwlettend in de gaten houdt.

Dit stripboek doet aan als een crime noir qua setting en taalgebruik, met voice-over en al. Maar is daarvoor te luchtig getekend en te vrolijk ingekleurd. De vertaler heeft voor de juiste sfeer Bargoens gebruikt als vertaling van de Franse dieventaal Argot: een origineel idee! Tegelijkertijd past het platte Amsterdamse gevoel dat hierdoor veroorzaakt wordt niet bij Parijs. Een recht-toe-recht-aan verhaal met veel leesplezier. (MD) ****


Scotland deel 3

Scenario: Leo & Rodolphe
Tekeningen: Marchal
Inkleuring: Sébastien Bouët
Uitgeverij: Dargaud
48 pagina’s / softcover / € 9,99

Eind jaren 1940, Schotland. Geheim agente Kathy Austin komt erachter dat er een uitgebreid grottenstelsel bij het stadje Oban aanwezig is, dat vroeger door smokkelaars gebruikt werd, maar nog steeds geheimen bevat. Ze wordt geconfronteerd met diverse verschijnselen die mystiek zijn of buitenaards, of allebei. De aanwezigheid van de Russen doet vermoeden dat er meer aan de hand is.

De suspense neemt per deel toe in dit mysterie. De setting in het Schotse stadje draagt hier uitstekend aan bij, met alle geheimzinnige dingen die er gebeuren. Het tempo van het verhaal ligt niet hoog, maar dat past goed bij het karakter van het verhaal. De realistische tekeningen van Marchal zijn van prima niveau. (MD) ***


Wild West 4: ‘Modder en bloed’

Scenario: Thierry Gloris
Tekeningen en inkleuring: Jacques Lamontagne

Uitgeverij: Dupuis
Softcover / 56 pagina’s / € 9,99

Het werk aan de nieuwe spoorlijn vordert gestaag, maar wanneer de spoorwerkers een Indiaanse begraafplaats schenden willen de Indianen wraak. Ze gaan zelfs zover dat ze Mud City belegeren. ‘Wild’ Bill Hickok, hoofd beveiliging van de aanleg van het spoor, komt voor hete vuren te staan. Samen met Calamity Jane en de welbespraakte Charlie Utter is hij bovendien op zoek naar een seriemoordenaar.

‘Wild Bill’ maakt zijn naam waar in dit redelijk klassieke verhaal, en we zien Calamity Jane langzaam aan de hare vestigen. Goede opbouw en spanning, geweldige tekeningen. Opvallend dat de figuur die pontificaal op de cover staat slechts een bijrolletje in het verhaal heeft. (MD) ***½


Zij schreven geschiedenis 18: ‘Alexander de Grote’

Scenario: David Goy en Luca Blengino
Tekeningen: Antonio Palma
Inkleuring: Flavio Dispenza

Uitgeverij: Daedalus
Softcover / 56 pagina’s / € 10,25

Een geniaal strateeg of een ordinaire fantast? Twee voormalige strijdmakkers worden het er maar niet over eens. De één is schrijver en zwoer Alexander van Macedonië eeuwig trouw. De ander, een hopliet, bleef gedesillusioneerd achter na de zoveelste teleurstelling in zijn vorst. Voor hem is Alexander de Grote niet meer dan een praatjesmaker. 300 jaar voor Christus ontmoeten ze elkaar opnieuw, in Memphis aan de voeten van een kolossaal standbeeld van hun heer en meester. Herinneringen worden opgehaald en bekeken vanuit beide perspectieven. Wie heeft het gelijk aan zijn zijde, wordt Alexander met recht De Grote genoemd?

Palma heeft veel aandacht besteed aan de close-ups. Gelaatsuitdrukkingen van grimmige strijders komen prachtig tot uiting. De shots van verderaf zijn beduidend minder detailrijk. De kleurstelling is met name in de nachtelijke scenes erg fijn. Voeg aan het vermakelijke verhaal een zeven pagina tellend dossier op en we hebben een prima strip te pakken die uiteraard niet mag ontbreken in de reeks. (GG) ****


Rectificando 3: ‘De erfenis’

Scenario: Didier Convard
Tekeningen: Denis Falque
Inkleuring: Angélique Césano
Uitgeverij: Glénat
56 pagina’s / hardcover / € 17,95

Terwijl Jean Nomane op het Franse platteland geniet met zijn nieuwe liefde Anaïs treft hij het onafgeronde onderzoek van zijn vader aan, naar de mysterieuze organisatie Skull and Bones. Die is erop uit de macht in de Verenigde Staten te veroveren. De miljardair Kendrick Goodwell staat op het punt zich namens hen verkiesbaar te stellen voor het presidentschap. Het Triumviraat, Nomane’s werkgever, stuurt hem met een team naar de VS, om te voorkomen dat Goodwell president wordt.

Mysterieuze organisaties, machtsspelletjes, complotten en infiltranten moeten haast wel leiden tot een spannend verhaal. Dat is in de hele reeks De Geheime Driehoek het geval, en ook in dit afsluitende deel van Rectificano. Op het puntje van je stoel zal je niet gaan zitten, daarvoor is het niet spannend genoeg. De tekeningen zijn realistisch, maar de inkleuring had beter gemogen. Vooral het schaduwwerk doet er afbreuk aan. (MD) ***½


Nero 2: ‘Verduisterde zon, gedoofde sterren’

Scenario: Emiliano Mammucari en Matteo Mammucari
Tekeningen: Alessio Avallone
Inkleuring: Luca Saponti en Adele Matera
Uitgeverij: Dupuis
80 pagina’s / softcover / € 9,99

Syrië, 1173. De burcht Tell Bashir wordt belegerd door de Franken, de spanning binnen de muren loopt flink op. Nero laat zich van zijn slechtste kant zien door met diverse mensen op de vuist te gaan. Zijn oom, de ‘Kadi’ (heer van de burcht), hoort van de gevangen Frankische kruisvaarder hoe het ritueel kan worden uitgevoerd om djinns op te roepen. Deze wezens met verschrikkelijke krachten kunnen de langdurige oorlog met de Franken beslechten. De gevangene blijkt veel van Nero’s familiegeschiedenis af te weten. Nero heeft zelf met djinns te maken gehad en zet samen met de kruisvaarder de achtervolging op de Kadi in, om een ramp te voorkomen.

De Kruistochten vanuit moslimperspectief: origineel! De belegering en naderende overrompeling van de burcht worden sterk verteld. Het bovennatuurlijke krijgt in dit deel een grotere rol. De tekeningen zijn dynamisch en flitsend en fraai ingekleurd. Dat Alessio Avallone dit album getekend heeft en niet Emiliano Mammucari is bijna niet te zien. Het verhaal mist wel de nodige diepgang en blijft aan de veilige kant zonder grote verrassingen. (MD) ***½


Helden van het volk 2: ‘Het laatste experiment’

Scenario: Olivier Vatine en Régis Hautière
Tekeningen: Patrick Boutin-Gagné
Inkleuring: Isabelle Rabarot
Uitgeverij: Lauwert
56 pagina’s / hardcover op klein formaat / € 21,95

De kinderen met bijzondere krachten blijken nakomelingen te zijn van proefkonijnen van de Chinese overheid. Het gevolg van experimenten om supersoldaten te creëren. De moordenaar waar inspecteur Wan Chen naar op zoek is, lijkt erop uit te zijn de kinderen om te brengen. Professor Tsu weet veel over deze zaak en probeert ze in het hele land op te sporen, om ze te kunnen beschermen. De moordenaar te pakken krijgen blijkt geen eenvoudige klus.

Bij ‘Helden van het volk’ dacht ik aan een team Chinese superhelden. Dat klopt niet helemaal, want de kinderen hebben wel krachten, maar een superheldencomic is dit qua verhaal ook weer niet. De tekeningen zijn in een realistische stijl: goed gedaan, maar wel wat houterig. Boeiend  en toch wel origineel tweeluik! (MD) ****


Mademoiselle J. 3: ‘1945 – Tot het einde van de wereld’

Scenario: Yves Sente
Tekeningen: Laurent Verron
Inkleuring: Isabelle Rabarot
Uitgeverij: Dupuis
64 pagina’s / hardcover / € 19,95

In dit derde deel worstelt Juliette met het veranderende politieke klimaat in Parijs tijdens de Duitse bezetting. Wat begint als een verstoring van haar dagelijks leven, eindigt in een
hartverscheurende reddingsmissie. Het gehele verhaal benadrukt de gelaagdheid van beide kanten van het conflict. Vooral voor de burgers. Waar de één kiest voor wraak, laat Juliette in haar keuzes een alternatief zien: het vertellen van de waarheid. Dit doet ze net zoals haar eigen held (Robbedoes): met pen én fototoestel.

De gebeurtenissen rondom de oorlog worden hier rooskleuriger verbeeld dan de realiteit, mede door het sepia kleurenpalet in combinatie met de verfijnde pennenstreek. Het verhaal komt daardoor meer sprookjesachtig over dan bedoeld.

Toch jammer dat er vragen overblijven aan het eind. Bijvoorbeeld over wat vriendin Lea nou echt is overkomen in het strafkamp. De waarheid weergeven maakt in dit geval dus ruimte voor een positieve afsluiting. (GB) ****


Judee Sill

Scenario: Juan Díaz Canales
Tekeningen en inkleuring: Jesús Alonso Iglesias
Uitgeverij: Lauwert
96 pagina’s / hardcover / € 27,95

De eigenzinnige Judee Sill weet met haar intieme folkliedjes enige indruk te maken in de jaren ’70. Ze is opgegroeid in de hippietijd en op een bepaalde manier losgeslagen geraakt. Via gebeurtenissen van enkele pagina’s, die niet per se in chronologische volgorde verteld worden, word je in haar roerige leven meegenomen. Voorbij komen haar strubbelingen als opkomende artieste, haar alcohol- en drugsgebruik, gewapende overvallen en gedoe in de liefde, tot aan haar dood door een overdosis.

De manier waarop het verhaal verteld wordt maakt niet dat je gaat meeleven met de hoofdpersoon. Ze had een typisch karakter en haar leven was niet bepaald florissant. Het roept wel de nodige vragen op over de redenen waarom iemand aan het leven zo’n invulling heeft gegeven. Een gevoel van medelijden ontstaat achteraf ook wel, al is dat ook omdat . Want het is zonde dat een getalenteerde muzikant haar leven in wezen te grabbel heeft gegooid.

In de fraaie tekeningen van Alonso Iglesias (De Daltons, In de geest van Gaudí) wordt de jaren 1970-sfeer goed neergezet. Wanneer Sill aan het trippen is door haar drugsgebruik nemen de tekeningen en inkleuring trippy vormen aan. De tekenstijl bevalt me heel goed, maar op een aantal pagina’s is de inkleuring dusdanig wazig dat ik dacht dat het aan mijn ogen lag. Een triest verhaal over een zangeres die al snel in de marge verdwenen is. (MD) ****