Home Recensies Het Weeshuis is bloedstollende thriller

Het Weeshuis is bloedstollende thriller

Op een videotape is iets angstaanjagends te zien en de kijker wordt letterlijk verblind. Dit mysterie moet onderzocht worden. De rechercheurs Lucie Henebelle en Franck Sharko pakken de zaak op nadat er ook nog een aantal stoffelijke overschotten gevonden wordt bij graafwerkzaamheden en er een verband lijkt te bestaan met de videotape…

De zorg voor Lucie’s kinderen drukt al te lang op haar moeders schouders. Ze vindt dat ze haar werk altijd boven haar haar geliefden stelt.

Als blijkt dat ze tijdens haar welverdiende vakantie door een vriend gebeld wordt met een ronduit bizar verhaal, staat ze met haar rug tegen de muur.

Alarmerende overeenkomsten
met een andere cold case zaak in Algerije zet de broodnodige vakantie van Lucie en haar dochters in de ijskast. Haar vriend is blind geworden na het kijken van een oude videotape. Ze gaat op onderzoek uit en ze wil de de krankzinnige beelden met eigen ogen aanschouwen. Lucie besluit in gesprek te gaan met de voormalige erfgenaam van de controversiële opname.

Rechercheurs slaan handen in een
De ontmoeting met de erfgenaam leidt naar een samenwerking met de schizofrene rechercheur Franck. Hij is in het verleden beschadigd geraakt en onder druk komt zijn schizofrenie naar boven. Een denkbeeldige dame verwoordt zijn werkelijke gedachten en ze probeert hem uit het veld te slaan. Hij vindt haar ronduit irritant en daar valt wat voor te zeggen… Lucie en Franck besluiten na een gesprek op neutraal terrein om elkaars bevindingen te koppelen en samen op zoek te gaan naar aanknopingspunten.

Bewerking
Het Weeshuis is een bewerking van Sylvain Runberg en Luc Brahy. Auteur Franck Thilliez heeft het oorspronkelijke verhaal geschreven, maar nu trekken beide rechercheurs in dit tweeluik voor het eerst samen op. De twee hebben allebei hun eigen geschiedenis en slepen dat allebei met zich mee. Het verhaal wordt goed opgebouwd en houdt ook op een spannende wijze de aandacht vast. De vertaler bezit blijkbaar een behoorlijke Vlaamse tongval, want de tekst bevat een overvloed aan Vlaams taalgebruik, maar dat bleek voor mij geen obstakel om te verdwijnen in dit bloedstollend spannende verhaal.

Lugubere tekeningen
De tekeningen zijn van een goed niveau en bij tijden behoorlijk eng. Het is een stripverhaal buiten mijn comfortzone en dat is ook weleens prettig. Ik ben zelf niet zo van het occulte genre, maar ik ben aangenaam verrast. Mijn kinderen vragen bij elk stripboek of zij hem ook mogen lezen, maar dat is in dit geval zeer af te raden.

Het Weeshuis
Scenario: Sylvain Runberg
Tekeningen: Luc Brahy