Het Venijn vertelt het verhaal van Emily. Haar vlucht voor de Pinkertons heeft de brunette tot diep in New York gebracht. Voordat ze op haar eindbestemming komt, heeft ze met een paar heren nog een appeltje te schillen. In The Big Apple wacht haar volgende doelwit.
Door Bastiaan van Esch
De bloedmooie Emily heeft twee gezichten. Enerzijds gebruikt ze haar dekmantels om informatie in te winnen en in contact te komen met haar prooien. Anderzijds is ze een koelbloedige scherpschutter die stijf staat van de wraakgevoelens en op de hielen wordt gezeten door de Pintertonagenten.
In het voorgaande deel zijn haar emoties in een rustiger vaarwater gekomen, omdat Emily tot de ontdekking kwam dat haar moeder nog altijd in leven is. Rustig is het allerminst.
Grensoverschrijdend gedrag in 1900
In New York werkt ze als danseres op Broadway. De repetities dwingen de ijskoude powervrouw om op de toppen van haar kunnen te presteren. De wijze waarop de regisseur dit aanpakt kan op weinig sympathie rekenen. Alsof je ene Matthijs van Nieuwkerk tekeer ziet gaan tegen zijn redacteuren, zo gaat hij los tegen Emily.
Broadway ster
De danseres is hier niet van gediend en durft in te gaan tegen zijn uitspattingen. Als het hem lukt haar binnenboord te houden, komt de première niet in gevaar. Emily krijgt zelfs de hoofdrol toebedeeld.
Tijdens de première zitten twee heren van stand op de voorste rij: Stanley Whitman en Charles Dana. Eerstgenoemde heeft een zwak voor de adembenemende Emily. De twee raken na de voorstelling in nauw contact met elkaar en dit zet meerdere verhaallijnen in beweging, maar vooral op scherp.
Mysterieuze indiaan
In Hemelblauw, het vierde deel, gebeurt veel. De scenariokoets heeft een behoorlijke snelheid, maar mede door de afwisseling met de flashbacks naar haar jeugd blijft het goed te volgen. Ook in deze episode speelt een indiaan een beperkte, maar cruciale rol. Net als in de voorgaande delen is zijn gevoel voor timing veelzeggend en schiet hij Emily desgevraagd op essentiële momenten als reddende engel te hulp. Wie deze indiaan is blijft niet alleen voor de lezer, maar ook voor Emily onduidelijk.
Imposant tekenwerk
De kracht van deze reeks is dat Emily als vrouw de hoofdrol heeft in een wereld met voornamelijk schietgrage heren. De ontwapenende dame heeft vele gezichten: ze is intelligent en kil, maar ook zij heeft emoties waar ze moeilijk handen en voeten aan kan geven. In het tekenwerk komt dit sterk tot uiting.
Astier stoomt als scenarist en tekenaar Het Venijn klaar voor het afsluitende vijfde deel. Emily zal uiteindelijk in Washington DC belanden, waar de eindbaas op haar komst mag rekenen. Er mag vuurwerk verwacht worden, want het blijft nu nog behoorlijk ingetogen.
Het Venijn – Hemelblauw
Scenario en tekeningen: Laurent Astier
Uitgeverij: Daedalus
72 pagina’s / € 22,50 / hardcover