Home graphic novel Presentatie Bloesems in de herfst

Presentatie Bloesems in de herfst

Officiële boekpresentatie Aimée de Jongh, stripwinkel Het Beeldverhaal te Amsterdam, op 25 juni 2018.

Tekst en foto’s: Martijn Douma

Aimée de Jongh (1988) beleefde haar doorbraak met de gagstrip ‘Snippers’, die van 2011 tot 2017 in het dagblad Metro werd gepubliceerd. In 2014 bracht ze bij De Bezige Bij de graphic novel ‘De terugkeer van de wespendief’ uit. Dit album, waarin ze een meer realistische stijl hanteert dan in ‘Snippers’, werd goed ontvangen. Zo goed zelfs dat het vertaald werd in 4 talen en dat er een Telefilm van is gemaakt.

Vanwege het succes van ‘De terugkeer van de wespendief’ werd Aimée benaderd door de grote Franstalige uitgeverij Dargaud, die graag met Aimée in zee wilde gaan, en het idee werd geopperd om een nieuwe graphic novel te gaan publiceren. Dit sloot naadloos aan bij Aimées plannen voor de nabije toekomst; het werd tijd voor wat anders dan Snippers. Bovendien kwam Dargaud met het voorstel om een scenarist bij het nieuwe project te betrekken en werd ze, op eigen verzoek, in contact gebracht met de in Spanje vertoevende Belg Zidrou, een van de grootste scenaristen van dit moment.

Zidrou

De ster van Zidrou (Benoît Drousie) is de laatste jaren tot grote hoogten gerezen. Zo omvat zijn rijke oeuvre de scenario’s van onder andere de albums La Mondaine (tweeluik), Ridder Brayard, Lydie, Folies Bergères en De adoptie (tweeluik), en de reeksen Mooie Zomers, Shi, Kale Kop, de Kannibrallen en de ´doorstart´ van Clifton en De Sliert. Een enorme diversiteit aan onderwerpen, tijdperken en locaties passeert in zijn verhalen de revue. Daarbij gaat Zidrou in zijn verhalen bewust op zoek naar verrassing en originaliteit.

De samenwerking met Zidrou heeft geleid tot de graphic novel ‘Bloesems in de herfst’, in Nederland uitgebracht onder het label Blloan. Het verhaal is een liefdesgeschiedenis tussen twee zestig plussers. Een recensie volgt begin juni uiteraard op deze site.

Presentatie Bloesems in de herfst

De presentatie van het boek vond plaats in stripwinkel Het Beeldverhaal te Amsterdam en was open toegankelijk. Het eerste exemplaar van ‘Bloesems in de herfst’ zou officieel aan Aimée worden uitgereikt door een ‘speciale gast’. Dit bleek Peter van Dongen te zijn, de winnaar van de Stripschapprijs 2018. In de beschutte setting van de ‘achtertuin’ van Het Beeldverhaal verhaalde Peter hoe hij Aimée ruim 10 jaar geleden heeft leren kennen: een 16-jarige striptekenares die zeer leergierig was. En hoe ze een goede band hebben opgebouwd tijdens een gezamenlijke expositie in Jakarta in 2017.

Van Dongen had het boek de dagen voorafgaand aan de presentatie gelezen en was onder de indruk geraakt van het scenario van de, voor hem onbekende, Zidrou. Maar nog meer van de tekeningen van Aimée, helemaal toen hij zich bedacht dat de tekeningen volledig digitaal zijn gemaakt en ingekleurd. Zelf geeft hij de voorkeur aan tekenen op papier, maar dat zal de generatiekloof wel zijn, grapte hij. Om er vervolgens nog aan toe te voegen dat Aimée goed bezig is: waar veel tekenaars het niet, of pas na een jaar of 30 redden om albums vertaald te krijgen of te mogen samenwerken met grote buitenlandse uitgeverijen, heeft Aimée dit al voor haar dertigste bereikt met haar tweede graphic novel.

Eerste exemplaar

Vervolgens ging Peter van Dongen over tot de overhandiging van het eerste exemplaar, onder applaus van de aanwezigen. Nu nam Aimée zelf het woord. Ze bedankte de aanwezige familie, vrienden, collega’s en belangstellenden voor de opkomst en vertelde vervolgens over de totstandkoming van het boek. Ze gaf daarbij eerlijk toe dat ze het in eerste instantie best moeilijk vond om met de prestatiedruk om te gaan: het tekenen voor een gerenommeerde uitgeverij in combinatie met een topscenarist is niet niks. Nadat ze de schroom van zich af had weten te werpen was de inspiratie gekomen en kwamen de tekeningen van het album tot stand. De samenwerking met Zidrou is Aimée goed bevallen: Zidrou kwam met een per pagina uitgewerkte versie van het verhaal. Vervolgens was er sprake van een wisselwerking tussen schrijver en tekenares: allebei konden aanpassingen of voorstellen inbrengen.

Opnieuw inkleuren

Op het laatste moment, in januari, zag de tekenares zich genoodzaakt om het album opnieuw in te kleuren:  de inkleuring was niet wat het zou kunnen zijn. Één dag voordat het album naar de drukker moest, eind april, was de nieuwe inkleuring gereed. Nog net op tijd dus! En het resultaat mag er zijn: de definitieve inkleuring is, net als de tekeningen overigens, erg fraai en passend bij het verhaal.

Na Aimées speech nam ze plaats achter een tafel, waarna zich een rij vormde van mensen die het boek graag door haar wilden laten voorzien van een tekening. De eerste 50 albums zijn voorzien van een genummerde ex-libris die ter plekke door de auteur werd gesigneerd. Dit alles in een zomerse ambiance: bier en wijn stonden koud en de zon stond hoog aan de strakblauwe hemel. En wat voor de fans altijd prettig is: tijdens het signeren maakte Aimée graag een praatje met de omstanders.

aimee de jonghDe opkomst tijdens de presentatie was overigens niet overweldigend. Dit had vermoedelijk te maken met de openingsceremonie van De Stripdagen te Haarlem, die op hetzelfde moment plaatsvond, en met de voorbereidingen op de Stripdagen in het algemeen.

Bloesems in de herfst is vanaf 5 juni verkrijgbaar.

[bol_product_links block_id=”bol_5b0dbe187673c_selected-products” products=”9200000091690350″ name=”bloesems in de herfst” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]