Bloesems in de Herfst

Bloesems in de Herfst

320
DELEN
bloesems

Het is algemeen bekend, een open deur die ook door de statistieken van het CBS bevestigd wordt: de bevolking wordt steeds ouder. Enigszins denigrerend beschreven als ‘vergrijzing’ levert deze demografische ontwikkeling uitdagingen op, kansen, mogelijkheden, bedreigingen. Maar al snel lijkt vergeten dat ouderdom ook levenservaring en wijsheid betekent. En wordt eraan voorbij gegaan dat het leven niet ophoudt na je zestigste.

Door Martijn Douma

In deze graphic novel, geschreven door Zidrou (56) en getekend door Aimée de Jongh, staan Odysseus en Mediterranea centraal. Hij is 59, al 15 jaar weduwnaar en vader van een zoon, die huisarts is. Wanneer hij vroegtijdig ontslagen wordt vanwege een reorganisatie volgt een zwart gat: wat nu? Hij is zijn hele werkende leven verhuizer geweest. Zij (Mediterranea) is 61, single, geen kinderen en heeft een kaaswinkeltje. In het begin van het verhaal is haar moeder, waarvan ze mantelzorger was, zojuist overleden.

In de eerste helft van het album wisselen de standpunten van Odysseus en Mediterranea zich meerdere keren af: monologen van beide kanten, terugblikken op vroegere gebeurtenissen en gedachten over het hier en nu en over hoe nu verder. Dan volgt een spontane ontmoeting tussen de twee, er is een klik tussen twee mensen die op zoek zijn naar menselijk contact. De monologen en het filosoferen worden vervangen door gesprekken, het uitwisselen van ervaringen en het samen creëren van nieuwe herinneringen.

bloesems in de herfstAimée de Jongh weet via een subtiliteit in haar tekeningen – een blik, het vasthouden van een hand, een beweging – een extra laag realisme aan haar tekeningen toe te voegen. Al lezend voel je de vonk tussen de beide geliefden bijna knetteren.

Het verhaal barst niet van de actie maar laat juist de meer ‘gewone’ gebeurtenissen zien. Dit maakt dat het allemaal relatief ‘klein’ blijft, realistisch, en je erin wordt meegevoerd. De tekeningen zijn fraai: vanuit diverse perspectieven op papier gezet en op momenten wordt er letterlijk ingezoomd op de karakters. Het is bijna niet te geloven dat dit allemaal digitaal getekend is, en ingekleurd.

Toch nog een kritische noot: Zidrou is een Franstalige Belg, Blloan is, als imprint van Ballon Media, onderdeel van een Vlaamse uitgeverij. De vertaling is door de (overigens zeer grondige) Vlaming James Vandermeersch gedaan. Dat valt een heel aantal keren duidelijk op. ‘Sta eens recht’ (ga rechtop staan), ‘maandstonden’ (menstruatie) en de uitdrukking ‘parking’ voor parkeergarage. Een minpunt, vind ik. Bij een Nederlandse tekenares verwacht ik toch wel een Nederlandse tekst. 

In een reactie laat James Vandermeersch ons weten dat in de toekomst specifieke uitdrukkingen in Vlaamse vertalingen van zijn hand ook geredigeerd worden door een Nederlandse redacteur voor de Nederlandse markt, uit respect voor de Nederlandse lezer.

bloesems in de herfstAl met al een goed, meeslepend verhaal over het al achter de rug hebben van een leven. Zidrou heeft ook hier zijn stempel gezet en ook in dit verhaal een verrassende wending. En dit alles is fraai in beeld gebracht door Aimée de Jongh, die hiermee aantoont een dergelijk hoog niveau aan te kunnen. Deze samenwerking smaakt naar veel meer!

Zidrou en Aimée de Jongh, L’obsolescence programmée de nos sentiments.
Vertaling: James Vandermeersch
Uitgever: Blloan
144 pagina’s  / € 22,50 / softcover

 

RECENSIEOVERZICHT
ARTWORK
9
SCENARIO
9
DELEN
Vorig artikelPresentatie Bloesems in de herfst
Volgend artikelDe Jaren Eppo