Home graphic novel Aimée de Jongh houdt Zestig lentes overeind

Aimée de Jongh houdt Zestig lentes overeind

zestig lentes

Gender issues zijn hot momenteel. Dat is in de stripwereld niet anders. Ook Vrije Vlucht waagde de sprong. Ze strikten Aimée de Jongh en Ingrid Chabbert voor Zestig lentes.

Het verhaal: op haar zestigste verjaardag ontmoeten we Josy. Ze zit wat mistroostig op haar kamer, stiekem te roken. Ze laat zich nog verleiden om plaats te nemen achter de taart op tafel, maar staat dan resoluut op. En vertrekt. En laat haar man, met wie ze al 35 jaar getrouwd is en kinderen verbaasd achter.

Parkeerplaats
Ze claimt hun (eeuwige) klassieke Volkswagen transporter en rijdt de wereld in. Nu ja, ze zet het busje een paar dorpen verderop neer op een bijna lege parkeerplaats. Er staat nog een vrouw, die er samen met haar kind al maanden bivakkeert in een oude caravan. Ze sluiten binnen no-time vriendschap.

zestig lentes

De avontuurlijke moeder, Camélia, introduceert Josy bij een club vrouwen, die allemaal het nodige meegemaakt hebben. En je verwacht het niet, met één van hen bloeit een romance op. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar in dit geval is het een overduidelijke rode loper die de lezer nadrukkelijk voorbereidt op de amoreuze ontwikkelingen. Geen enkele kritische noot (‘waarom praat je niet eerst met je man voor je er vandoor gaat?’) maar enkel begrip: ’tuurlijk kies je enkel voor jezelf’. En de – vooruit, iets stugge – familie bekijkt het maar.

Geforceerd
Dit alles maakt dat het verhaal erg geforceerd aanvoelt. Alsof Chabbert is opgedragen: wij willen een lhbtq-titel, graag over drie maanden klaar. En dat is jammer, want het had ook veel subtieler verteld kunnen worden. Bijvoorbeeld door een vriendin te introduceren op de verjaardag of iets dergelijks. Maar goed, ik ben geen scenarist dus zal het bij deze kritische noot houden.

Opgetild
Want het inschakelen van Aimée de Jongh is natuurlijk altijd een slimme zet. Ze is op het niveau dat ze een constante hoge kwaliteit levert. Haar naam op een cover staat garant voor een goede oplage. En dat is in dezen niet anders. Haar tekeningen zijn subtiel, zacht en vriendelijk. Het winterse landschap (maar waarom nog zo’n strenge winter in de lente?) voelt koud aan maar geeft ook iets gezelligs en hoopvols aan het verhaal. De Jongh speelt waar ze kan met passende, hittegevoelige details zoals rook, adem en verdamping. Het zorgt dat het boek wordt opgetild tot een acceptabel niveau, maar in mijn optiek is Zestig lentes helaas geen hoogvlieger, ondanks de mooie vormgeving.

Zestig lentes
Scenario: Ingrid Chabbert
Tekeningen: Aimée de Jongh
Uitgever: Vrije vlucht
112 pagina’s / €21,95 / hardcover

TEKENINGEN
Vorig artikelDubbele integrale van Peter Pan is grandioze prequel
Volgend artikelDe Strip Speeddates van juli 2022
aimee-de-jongh-houdt-zestig-lentes-overeindGender issues zijn hot momenteel. Dat is in de stripwereld niet anders. Ook uitgeverij Vrije Vlucht waagde de sprong. Ze strikten Aimée de Jongh en Ingrid Chabbert voor Zestig lentes.