Het is hoogzomer, de vakantieperiode is aangebroken! Eindelijk tijd om je leesachterstand weg te werken. Of om je collectie aan te vullen met stripboeken die de afgelopen tijd zijn verschenen. Wij geven je vast wat tips! We knallen deze keer van komisch naar sprookjesachtig en van alternatieve en gewone historie naar fantasy.
Door Jeroen van Esch, Martijn Douma, Gerriën Groen en Bastiaan van Esch
Sonata 2: ‘Het dal van de slapers’
Scenario: David Hine en Brian Haberlin
Tekeningen: Brian Haberlin
Inkleuring: Geirrod van Dyke
Uitgeverij: Arboris
58 pagina’s / softcover / € 9,95
We bevinden ons op de planeet Perdita, die door de volken Tayans en Ran gekoloniseerd wordt. In het eerste deel, ‘Slapende goden’, heeft de jonge Sonata per ongeluk een telepoort geactiveerd. Daardoor bevinden zij en Pau zich nu in serieuze problemen: één van de slapende goden is ontwaakt en kampt met een ochtendhumeur. En dat is dan nog zacht uitgedrukt.
De verschillen tussen Sonata en Pau kunnen niet groter zijn. Hij (Pau) is een afstammeling van het krijgersvolk de Tayans. Sonata op haar beurt is een nakomeling van de vreedzame Ran. Hun bezorgde vaders zijn naar ze op zoek.
Een gestoorde gek uit het Tayanvolk wiens bedoelingen niet helemaal zuiver lijken te zijn, dodelijke slapende reuzen die dreigen te ontwaken en een opbloeiende liefde tussen twee tegenpolen. Het zijn ingrediënten voor een spannend verhaal. Tel daar de prima illustraties en de duistere kleurstellingen, die het verhaal goed ondersteunen, bij op en het resulteert in deze vermakelijke strip. (GG) ****
De Vier van Baker Street 8: ‘De meesters van Limehouse’
Scenario: J.B. Djian & Olivier Legrand
Tekeningen en inkleuring: David Etien
Uitgeverij: Daedalus
58 pagina’s / softcover / € 9,95
De macht in de stad staat in het Londen van 1894 onder grote spanning. In de dokken draait het criminele circuit op volle toeren. Aan de ene kant heb je ‘Oom Wang’ die heerst over Chinatown. Anderzijds heb je het roekeloze geweld van de Mad Dogs die nog een appeltje te schillen hebben met de moordenaar van hun baas.
Billy, Charlie (Charlotte), Black Tom en hun kat Watson krijgen van Sherlock Holmes de opdracht om de explosieve situatie in de gaten te houden. Ze worden onbedoeld midden in het strijdtoneel geplaatst.
Een pittige stripreeks krijgt met dit achtste deel een vervolg. De tekeningen zien er retro uit en pakken uitstekend de sfeer van het Londen nabij de twintigste eeuw. (BvE) ****
De drager 3: ‘De schaduwen die ons binden’
Scenario: Tristan Roulot
Tekeningen en inkleuring: Dimitri Armand
Uitgeverij: Le Lombard
56 pagina’s / softcover / € 9,95
Een vrouw jaagt op de Drager. Ze is wetenschapper en deed onderzoek naar de (paddenstoelen)sporen die bij veel mensen mutaties hebben veroorzaakt. Deze jageres blijkt een bijzondere band met de Drager te hebben. In haar jacht wordt ze vergezeld door de mutant Snuffelaar. Tijdens de gevaarlijke reis vertelt ze haar metgezel wat er in het verleden gebeurd is tussen de Drager en haarzelf.
De post-apocalyptische wereld van de Drager zit goed in elkaar: mutanten, een soort religieuze sekte, de dreiging van de sporen en het mysterie van de Drager zelf vormen een goed doordacht geheel. Dat smaakt naar meer! Doordat je als lezer de achtergrond van de jageres meekrijgt, voel je je met haar lot begaan. Dat was in het vorige deel nog een gemis. Fraaie tekeningen ook, Dimitri Armand kan er wat van! (MD) ****
Kronieken van de Zwarte Maan 18: ‘De troon van de Opaal’
Scenario: Froideval
Tekeningen: Angleraud
Uitgeverij: Arboris
48 pagina’s / softcover / €9,95
In het 18e deel van de Kronieken van de Zwarte Maan stappen wij blind in. Het is dan wel zo prettig om even wat voorgeschiedenis te kunnen lezen. Er is een hele hoop gebeurd en vele oorlogen zijn al uitgevochten. Het maakt het er niet overzichtelijker op.
Wismerhill heeft de oorlog tegen het slangenvolk gewonnen, maar is niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Zijn verstijfde lichaam rust op een dikke laag as en is het enige overblijfsel van zijn tegenstanders. Intussen zitten zijn tegenstanders niet stil en beramen een complot.
Dit is een stripreeks buiten mijn interessegebied. De tekeningen tonen aan dat er veel arbeid in zit, maar het kan mij niet bekoren. Het is echt bedoeld voor mensen die verkikkerd zijn op het fantasygenre. (BvE) ***
Het fortuin van de Winczlavs 2: ‘Tom & Lisa 1910’
Tekst: Jean Van Hamme
Tekeningen: Philippe Berthet
Uitgeverij: Dupuis
56 pagina’s / softcover / € 9,95
Het tweede deel van een drieluik over de voorvaderen van Largo Winch. Tom Winczlav en Lisa Lafleur, een tweeling, groeien gescheiden van elkaar op. Lisa met haar moeder in Frankrijk, flierefluiter Tom in de Verenigde Staten. Wanneer ze in 1910 een Ierse whiskeyfabriek in de buurt van New York erven, krijgen ze allebei de middelen om de dingen te doen die ze zelf willen. Tom vervolgt zijn weg als rokkenjager en runt het bedrijf. Lisa wil pilote worden, belandt in de Eerste Wereldoorlog en komt in aanraking met de Rode Baron.
Van Hamme weet wel hoe hij een verhaal moet vertellen. Actie, spanning en sensatie. Of dit bijdraagt aan de legacy van de reeks Largo Winch is nog maar de vraag. Vooral vanwege de tekeningen: Berthet heeft een strakke lijnvoering, hij tekent geen streepje te veel. Heel knap uitgevoerd – als je van deze tekenstijl houdt is het genieten geblazen. Maar het verschil met de oorspronkelijke reeks is opvallend. (MD) ****
Olivier Blunder 4: ‘Olivier Blunder is weer helemaal de oude’
Scenario en tekeningen: Greg
Uitgeverij: Arboris
46 pagina’s / softcover / €9,95
Vorig jaar hebben we een nieuwe reeks van Olivier Blunder besproken en wij gaven dit album slechts één ster. De reden: een doorstart met Fabcaro en Serge Carrère. Dit is een risico. Maar belangrijker is dat de verhalen totaal niet grappig waren.
Uitgeverij Arboris heeft met ‘Olivier Blunder is weer helemaal de oude’ geprobeerd om de reeks nieuw leven in te blazen. Met nog niet eerder vertaald werk van de oorspronkelijke scenarist/tekenaar Greg.
En hier gaan we toch nog even kritisch zijn. De humor in een andere taal over proberen te brengen is een kunst op zich. Mijn oordeel is dat dit opnieuw niet is gelukt. De verhalen zijn gewoon niet geestig en bovendien vergezocht. (BvE) **
Robbedoes: Hoop in bange dagen deel 4
Tekst, tekeningen en inkleuring: Émile Bravo
Uitgeverij: Dupuis
48 pagina’s / softcover / € 10,50
De laatste verzetsdaad die Robbedoes en Kwabbernoot willen plegen is het opblazen van een trein die op weg naar Duitsland is. Dat gaat niet zonder slag of stoot, en wie zitten er eigenlijk in die trein? Na een emotioneel afscheid van hun vrienden in het verzet keren ze terug naar Brussel. De geallieerden hebben de stad bevrijd, of wat er nog van over is… Robbedoes gaat snel op zoek naar zijn joodse vrienden Felix en Felka.
Émile Bravo heeft met dit vierluik een instant klassieker neergezet. De manier waarop het verhaal verteld wordt, het trage tempo, hoe Robbedoes en Kwabbernoot worden neergezet en de tekeningen zijn in de trant van de klassieke Dupuis-stijl. Dit vierde deel rondt het netjes af, maar legt het qua avonturen en spanning af tegen de eerdere delen. Het verder uitmuntende kwartet wordt daarmee netjes, maar niet bijzonder, afgesloten. (MD) ***½
Losgeld
Scenario en tekeningen: Fred de Heij
Redactie: Rob van Bavel
Uitgeverij: Uitgeverij L
48 pagina’s / hardcover / €19,95
Koekoek! De eerste pagina’s laten meteen de stijl van Fred de Heij zien. Schaars geklede dames. Meiden met een ondeugende blik in de ogen en bepaald niet preuts. Dan hebben we deze mededeling alvast gehad.
Het verhaal gaat direct van start met de mededeling van een brand op een schip. Paul Stark en zijn meiden Julia en Isa vervullen hun plicht. De enige overlevende is de kapitein van het grote schip. Hij vervoerde een explosieve lading, hetgeen overduidelijk in beeld wordt gebracht. Vanaf daar gaat het als een rollercoaster. Losgeld wordt geëist, want de kapitein is de waarde van de verloren lading verschuldigd…
Het is een harde, snel geschreven strip. Het scenario heeft een vlot einde en het leest allemaal lekker weg. Van de tekenstijl ben ik zelf niet zo ondersteboven en de joekel van een spelfout had niet gehoeven. (BvE) ***½
Uur U 21: ‘De laatste musketier’ 1/2
Scenario: Fred Duval en Jean-Pierre Pécau, met assistentie van Fred Blanchard
Tekeningen: Vladimir Aleksic
Inkleuring: Nuria Sayago
Uitgeverij: Silvester Strips
56 pagina’s / hardcover / € 19,95 (voordeelpakket deel 21+22 € 34,95)
In 1651 vond La fronde des princes plaats, een opstand van Franse edelen tegen het beleid van kardinaal Mazarin. Daarbij wordt koning Lodewijk XIV op 13-jarige leeftijd vermoord – hij zal dus nooit de Zonnekoning worden. De musketier d’Artagnan, die de koning niet heeft kunnen redden, duikt vol schaamte onder. De opstand slaagt en Frankrijk raakt verscheurd. De prins van Condé levert prompt een deel van Frankrijk aan Spanje uit. Na 20 jaar wil Mazarin dat deel bevrijden. Hij stuurt jongeman Antoine op pad, om eerst d’Artagnan mee te krijgen en vervolgens samen een belangrijke boodschap naar de havenstad La Rochelle te brengen.
Een spannend avontuur in de 17e eeuw, met gekonkel aan het hof en een musketier op leeftijd die wordt overgehaald te helpen met de bevrijding van zijn land. De tekeningen, in een realistische stijl, passen hier uitstekend bij. Het gebruikte kleurenpalet op zich ook wel, die is wat aan de klassieke kant en hadden wat helderder gemogen. Als je van historische stripboeken houdt èn alternatieve geschiedenis kunt waarderen is dit een aanrader! (MD) ****
De Onderzoeken van Machiavelli 1: ‘Het pad van het kwaad’
Scenario: Jean-Marc Rivière
Tekeningen: Gabriël Andrade Jr.
Inkleuring: Elvire de Cock
Uitgeverij: Daedalus
56 pagina’s/ softcover/ €10,95
Het is het jaar 1498, Machiavelli is nog maar net droog achter zijn oren en van zijn Italiaans diplomaatschap is nog lang geen sprake. Sterker nog, hij brengt zijn dagen in stierlijke verveling door in de stadsarchieven van de stad Firenze (Of Florence, zoals wij haar kennen).
Wanneer het lichaam van een mysterieuze Duitse man uit de Arno wordt gevist, gaat Machiavelli als een detective op onderzoek uit. Daarbij stuit hij op (lands)verraad en een passieve houding van het stadsbestuur van Firenze.
Dit stripboek is een alleraardigste kennismaking met het leven van Machiavelli. Veel van zijn (latere) politieke gedachtegoed wordt op subtiele wijze aangekaart in de strip. Historisch interessant dus! Toch is het verhaal meer een detective, waarbij het hoofdpersonage steeds dieper verwikkeld raakt in een wereld van list en bedrog. De licht/donker-compositie speelt een belangrijke rol in de illustraties, daardoor wordt de sfeer mysterieus en onheilspellend. Dit komt het verhaal uiteraard ten goede. Ook de vele close-ups geven het verhaal extra schwung. Het plot daarentegen blijft een klein beetje achter, het verhaal is boeiend maar (tot nu toe) nog weinig verrassend. (GG) ***½
Uur U 22: ‘De laatste musketier’ 2/2
Scenario: Fred Duval en Jean-Pierre Pécau, met assistentie van Fred Blanchard
Tekeningen: Vladimir Aleksic
Inkleuring: Nuria Sayago
Uitgeverij: Silvester Strips
56 pagina’s / hardcover / € 19,95 (voordeelpakket deel 21+22 € 34,95)
1671: Antoine onderhandelt met Fouquet, de leider van het piratenfort la Rochelle, en gezanten van de Engelse kroon over een alliantie om de prins van Condé en de Spanjaarden Frankrijk uit te verjagen. Intussen zet Condé een plan in werking om Parijs te veroveren. d’Artagnan en twee van zijn oude kameraden moeten een aanslag op koning Filips van Frankrijk zien te verijdelen.
Actie ten overvloede in dit slot van een tweeluik. De belegering van Parijs levert bloederige taferelen op. De hoeveelheid actie komt de leesbaarheid van dit verhaal niet ten goede, je moet het koppie er goed bijhouden. De realistische tekeningen van mensen en paarden zitten goed in elkaar, sommige steden en vergezichten zijn nogal grof neergezet. Al met al een lezenswaardige alternatieve geschiedenis met musketier d’Artagnan. (MD) ***½
Garulfo 6: ‘De prinses en de beesten’
Scenario: Alain Ayroles
Tekeningen: Bruno Maïorana
Inkleuring: Thierry Leprévost
Uitgeverij: Arboris
48 pagina’s / softcover / €9,95
We bespreken een album dat maar liefst 20 jaar geleden al in Frankrijk gepubliceerd is. Garulfo vraagt daarom om enige toelichting. Het is een klassieke ridderstrip over een kikker. Ja, een kikker. Deze amfibie heeft een enigszins naïeve, maar kritische blik op de menselijke samenleving.
Naast de kikker hebben we prins Romuald. Het is hen gelukt om de kamer van prinses Hyphylie te bereiken, hoog in de kasteeltoren. Alleen staat niet de prinses te wachten, maar de geduchte Noémie. Ze worden nu gedwongen aan een toernooi mee te doen.
Het is een redelijk grappige strip. De humor voel je al een paar tekeningen eerder aankomen. De tekeningen schijnen heel goed te zijn, maar ze hebben mij niet volledig overtuigd. Voor aan het zwembad is het een prima tijdsbesteding. (BvE) ***
De belofte van Schildpadeiland 2: ‘Menseneter’
Scenario: Stéphane Piatzszek
Tekeningen: Tieko
Inkleuring: Fabien Blanchot
Uitgeverij: Arboris
56 pagina’s / softcover / €9,95
Quitterie, Apolline en Louise zijn in het eerste deel op Schildpadeiland terechtgekomen. Gouverneur Levasseur kocht Quitterie. Maar daar heeft ze geen trek in, want ze wil terug naar Frankrijk. Ze wil haar zoon terugvinden. Om enige kans van slagen te hebben gooit ze het op een akkoordje met De Poincy.
Apolline leert jagen op wilde runderen en Louise komt samen met pater Enguènes op Martinique terecht om zieltjes te winnen voor het geloof. Maar ze eten het geloof niet als zoete koek, maar hebben mensen op het menu staan…
De tekeningen vind ik hier en daar enigszins statisch, maar bij het overgrote deel is het tekenwerk prima in orde. De spannende verhaallijn werkt toe naar een ontknoping die in het derde en laatste deel tot uiting zal komen. (BvE) ****
Floris van Dondermonde 3: ‘Meer malïenkolder’
Scenario, tekeningen en inkleuring: Remco Polman en Wilfred Ottenheijm
Uitgeverij: Uitgeverij L
48 pagina’s / softcover / €9,95
“Klote middeleeuwen!” reageert een dame die aan Floris vraagt of hij een vuurtje heeft. Dat heeft ie! Hij moet het eerst nog even maken. Zie de cover en je weet wie er allemaal een glansrol vertolken in deze strip met korte verhalen. De edele, zeer duydelick spreekende ridder Floris van Dondermonde regeert over het zooitje ongeregeld.
Al na tekening 2 lag ik dubbel. Ik heb aan deze strip heel veel lol beleefd. Het is soms te flauw, vaak te grappig. Soms heel lomp en oversekst, maar het kan allemaal prima. De korte verhaaltjes over de oliedomme acties van Floris en zijn kompanen laten mij in ieder geval flink genieten.
De tekeningen zijn ook in orde. Het past in de sfeer. Het is niet voor de teerste zieltjes geschikt. Maar houd je van een beetje schuine humor, dan wist ik het wel: kopen! (BvE) *****
Selenie
Scenario & tekeningen: Fabrice Lebeault
Inkleuring: Greg Lofé
Uitgeverij: Silvester Strips
62 pagina’s + 6 pagina’s schetsdossier / hardcover met stofomslag / € 24,95
Omdat de Aarde onbewoonbaar is, bevindt het restant van de mensheid zich op de maan, in grote koepels. Selenie regeert over de maanbasis. Een androïde onderzoekt de Aarde op leefbaarheid. Zolang die het sein ‘veilig’ niet geeft, wil Selenie onder geen beding een testvlucht naar Aarde laten uitvoeren. Dat levert weerstand in haar kabinet op, en plannen om haar af te zetten. Meneer Rimram, een androïde met een manengezicht, steunt haar gelukkig. Hij is een vaderfiguur voor haar, haar broertje Méliès en hun vriend Verne. Wanneer een sonde vanuit de ruimte op de maan landt, gaat het drietal erop af. Een gevaarlijke missie, want onder de oorspronkelijke bewoners van de Maan zijn ook monsters.
Het leven in de maankoepel heeft iets idyllisch, de levensomstandigheden lijken ideaal. Het enige wat er ontbreekt is de vrijheid van de Aarde. Toch broeit er onderhuids iets, er is verzet. Wat er gebeurt en gezegd wordt lijkt niet helemaal te kloppen en dat geeft het geheel iets mysterieus. De tekeningen doen illustratief en zeer klassiek aan, denk aan Winsor McCay en krantenstrips uit begin 20e eeuw. Selenie is een heerlijk verrassend, poëtisch en sprookjesachtig verhaal. (MD) ****½