Home graphic novel De Bom als vernietiger van werelden

De Bom als vernietiger van werelden

De Bom

Op 6 augustus 1945, vandaag precies 76 jaar geleden, veegt een Amerikaanse atoombom Hiroshima van de kaart. Een tragische en historische gebeurtenis die een abrupt einde maakte aan de Japanse activiteiten op het internationale oorlogstoneel. De bom was niet zomaar een kwestie van ‘dat hadden ze veel eerder moeten doen’. Er gaat een indrukwekkend verhaal aan vooraf.

de bom cover‘Een ongelooflijk, waargebeurd verhaal’ lees ik op de achterkant van de imposante graphic novel die me al een tijdje aanstaarde vanaf het dressoir. ‘Dikke pil’ is de omschrijving die het eerst opkomt. Hoe treffend. 472 Pagina’s zijn er uitgetrokken om deze geschiedenis te vertellen. De scenaristen van dienst, Didier Alcante & Laurent-Frédéric Bollée, nemen ons in de proloog mee naar het begin der tijden. Via de ontdekking van Uranium in 1789 belanden we echter snel in 1933, tijdens de opkomst van Nazi-Duitsland.

de bomSleutelrol
De atoombom, een massavernietigingswapen, speelt een sleutelrol in onze moderne geschiedenis. Maar hoe kwam deze tot stand? Wie heeft haar gemaakt? Dit mega-boek, dit grafische naslagwerk, tracht op alle vragen een antwoord te geven. Er is door de schrijvers uitgebreid onderzoek gedaan, in samenwerking met de Franse kwaliteitskrant Le Monde. We volgen de race om de ontwikkeling van de atoombom van het allerprilste begin tot de fatale momenten waarop op 6 en 9 augustus 1945 de bommen op Nagasaki en Hiroshima vielen.

De BomWereldreis
We maken letterlijk een wereldreis. Van de uraniummijnen in Katanga (Congo), naar Duitsland, Engeland, Noorwegen, de USSR en tot slot de Verenigde Staten. Er wordt stilgestaan bij alle ontwikkelingen tijden de route naar de fabricage van de verschillende bommen, de realisatie van The Manhattan Project. Nooit eerder kwamen wij dichter bij deze allesbepalende geschiedenis. Natuurlijk, iedereen heeft de feiten op school gehoord. Maar nu kijken we mee over de schouders van de mensen die beslissingen namen. Gaan we letterlijk mee in de cockpit. Zien we hoe een Japanse vader van zijn kinderen naar de vallende bom staart. Een welhaast hallucinante sfeer, door het hele werk heen.

de BomZwart-wit
De tekeningen van Rodier zijn uitgevoerd in hard zwart-wit – qua stijl doet het ergens denken aan comics uit de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Ze zijn ronduit geweldig. Vaak met originele standpunten en bijzonder gedetailleerd. Desondanks, of wellicht juist daardoor, worden we hier geconfronteerd met de logische makke. Omdat het zo’n omvangrijk boekwerk is, mis je op den duur de subtiele mogelijkheden van kleur. Dat had deze geschiedenis nóg imposanter gemaakt. Ik merkte dat je het album ook wat sneller weglegt om even bij te komen. Tegelijkertijd zou inkleuren maanden extra werk kosten, waardoor alleen een onbetaalbare luxe editie nog te verantwoorden is. Keuzes… Wie weet worden we daar nog eens op getrakteerd.

Standaardwerk
Niet elke dikke graphic novel is zomaar een standaardwerk. Daar komt meer bij kijken. Het moet een aangrijpend scenario kennen, het artwork moet van een fenomenaal niveau zijn en je moet er wat van leren. Ofwel van de grafische mogelijkheden, ofwel van het verhaal. De Bom voldoet ruimschoots aan al die criteria. Als kers op de taart is de zware hardcover tiptop verzorgd. Van het printwerk tot het informatieve nawoord. Dit boek mag simpelweg niet ontbreken in de collectie van een serieuze stripliefhebber. De volle vijf sterren.

De Bom
Tekeningen: Denis Rodier
Scenario: Alcante & L.F. Bollee