Home Recensies Gebroeders Rubinstein: puike nieuwe reeks over onverzadigbaar thema WOII

Gebroeders Rubinstein: puike nieuwe reeks over onverzadigbaar thema WOII

De Jodenhaat in de Franse steden groeit. De gebroeders Salomon en Mozes Rubinstein laten middels meerdere verhaallijnen zien hoe hun leven tussen 1927 en 1948 stevig onder druk komt te staan. Een buitengewoon groot mondiaal drama wordt teruggebracht tot een pijnlijke familiegeschiedenis.

Mozes heeft een ongekend hoog IQ en is de beste student van het jaar. Niets lijkt het ontvangen van de jaarlijkse prijs voor ‘Student van het Jaar’ in de weg te staan, totdat de zoon van de directeur ineens het podium opgeroepen wordt en de eer opstrijkt.

Mozes’ broer Salomon zal het verwende directeurszoontje een lesje leren. Hij doet dit zonder al te veel opsmuk, maar toch komt een knokploeg achter hem aan. Salomon zou het slachtoffer onherstelbaar beschadigd hebben. Er komt een knokploeg bij het ouderlijk huis verhaal halen en werpt een Molotovcocktail het huis binnen. Paniek in combinatie met een intense rookontwikkeling blijkt fataal voor de ouders van de twee broers. Pure Jodenhaat, antisemitisme van de bovenste plank.

Samen sta je niet altijd even sterk
De broers verliezen elkaar om wille van hun veiligheid uit het oog. Mozes wordt ondergebracht bij een kapper en Salomon leert noodgedwongen het vak van kledingreparateur en vervult later met glans de rol van plaatsaanwijzer in de bioscoop. We volgen beide broers afzonderlijk in hun eenzaamheid, gemis en bovenal de vernederingen die ze moeten ondergaan of waar zij getuige van zijn.

Medemenselijkheid hard gelach
De reeks start met de treinreis van Salomon naar Sobibor. Een vrouw in de overvolle wagon staat op het punt om te bevallen. Haar man roept de hulp in van de medereizigers, maar het blijft stil. Heel stil. Aangekomen in Sobibor worden de mannen van de vrouwen en kinderen gescheiden. De kersverse vader heeft net zijn vrouw verloren en staat in het duister wanhopig en eenzaam in het donker met zijn huilende pasgeboren kind in zijn armen te wachten voor de wagon. Een Duitse officier zegt heel vriendelijk even te blijven wachten totdat iedereen verdwenen is. Er wordt door een medereiziger van Salomon gezegd dat je de woorden van de soldaten nooit moet vertrouwen…

Puike nieuwe reeks over onverzadigbaar thema
In dit nieuwe verhaal over het leven van de Joden tussen beide Wereldoorlogen lukt het Brunschwig om een scenario te realiseren dat recht lijkt te doen aan alle pijn en verdriet die veroorzaakt is. Binnen de verschrikkingen van de Holocaust wordt het verhaal teruggebracht tot een paar levens. Het is goed dat er blijvend nieuwe verhalen verschijnen over de duisterste periode van onze moderne geschiedenis.

Hooggespannen verwachtingen
De kwaliteit van deze nieuwe reeks is bijzonder hoog. Het verhaal dat Brunschwig vertelt in de eerste twee delen zorgt bij mij voor hooggespannen verwachtingen voor het vervolg. De verhaallijnen spelen zich af in Frankrijk, Sobibor (Polen) en New York. De wijze waarop alle verhaallijnen in elkaar overlopen is uitstekend gedaan. In New York wordt in vrijheid verhaald over de verschrikkelijke ervaringen in Sobibor, de wijze waarop de broers overleefd hebben en hoe ze zich staande hebben weten te houden, met en zonder elkaar.

Onderscheidende tekenstijl
De tekenstijl is enigszins apart, maar treffend en uitermate toegankelijk. Personages komen tot leven in combinatie met een krachtige inkleuring, waarvan het kleurgebruik warm, sferisch en kil is wanneer het moet. De tekeningen geven het sterke scenario goed weer en ‘De Gebroeders Rubinstein’ is een heel mooie aanvulling op alle verhalen die er al over de Tweede Wereldoorlog geschreven zijn. Opdat wij niet vergeten.

De Gebroeders Rubinstein 1 en 2
Scenario: Luc Brunschwig
Tekeningen: Étienne Le Roux & Loïc Chevallier