Home graphic novel De Generaal gaat integraal 5

De Generaal gaat integraal 5

De generaal integraal 5

‘Vanaf 1975 kun je echt spreken van de gloriejaren van Peter de Smet. Hij tekent voor diverse bladen en wordt overspoeld met opdrachten. Deel 4 zou oorspronkelijk doorlopen tot 1980. Het was echter onmogelijk om daarmee recht te doen na al het werk dat Peter in die periode gemaakt heeft. Een vervolg hierop in dit deel’: De Generaal gaat integraal 5.

Een nuchtere vaststelling aan het begin van het dossier in nummer 5. De wat zonderlinge man – klein van stuk, lang haar en dito jas – werd een begrip. In het 35 pagina’s dikke dossier wordt zijn werk (strips en reclame tekeningen) van de periode 1979-1983 onder de loep genomen. En duidelijk wordt wat de kern is van De Generaal, verwoord door De Smet zelf:

Eenledig
‘De strip bestaat uit elementaire dingen. Er is één agent, één fort en er is één generaal met één soldaat en één professor. Alles wat erbij komt is eenledig.’
Het lijkt wel een ortodoxe geloofsbelijdenis. ‘Ik kan geen ander decor maken dan zo abstract. En pas als ik concreet voor een verhaal attributen nodig heb dan zet ik die er in. En ik laat ze weer wegvloeien als ik ze niet meer nodig heb’, aldus Peter de Smet.

generaal integraal 5
Verhalen

In de opgenomen verhalen, van ‘De Gietijzeren Pieterbaas’ (actueel!!) op pagina 43 tot ‘Vlijtig Liesje’ op bladzijde 121 wordt deze werkwijze, deze overtuiging, duidelijk in de praktijk gebracht. Het is smullen van de kostelijke eenvoud. Of zoals oud-minister Bruno Bruins het in het voorwoord omschrijft: ‘Rondje als neus, twee rondjes als ogen, rondje als oor. Meer heb je niet nodig om een mannetje van de klare lijn tot leven te brengen’.

Cult
Onze beroemde generaal is cult. Striperfgoed van een intrigerende illustrator. Minder bekend zijn de superkorte afleveringen die De Smet maakte voor het tijdschrift Spreek’Buis, een blad voor omroepmedewerkers. Deze zijn verschenen in 1982 en opnieuw opgenomen in dit vijfde deel. Deze prachtig verzorgde integrale reeks is een waardig eerbetoon. Goed bezig, Seb.

Peter de Smet
Uitgever: Uitgeverij Personalia
128 pagina’s / €24,95 / hardcover