Home graphic novel De Gouden Eeuw Boek 2: grafisch hoogstandje

De Gouden Eeuw Boek 2: grafisch hoogstandje

De troon van prinses Tilda werd door haar broer Edwald ingepikt en ze werd verbannen. Inmiddels heeft ze voldoende medestanders verzameld om haar broer te verslaan. Met haar leger getrouwen drijft ze Edwald terug zijn kasteel in, waarna een zware belegering begint… Vormt dit de opmaat naar haar troonsbestijging?

Het geheimzinnige boek ‘De Gouden Eeuw’ is ook nog eens in handen van de prinses gekomen. Men zegt dat er van dit boek macht uitgaat. Maar Tilda kan het niet lezen: het boek verblindt en brandt haar – letterlijk… Wat haar vertrouwelingen ook tegen haar zeggen, Tilda gaat niets en niemand ontziend op haar doel af. Net als haar broer: hard tegen hard. Binnen haar gelederen begint men te morren: zal de coalitie standhouden? De grote vraag is dan ook of prinses Tilda op tijd tot inkeer zal komen…

Waar zijn de idealen gebleven?
Waar Tilda in deel 1 nog streefde naar een perfecte, harmonieuze samenleving en feminisme een belangrijk thema was, draait het in dit vervolg vooral om de strijd tussen broer en zus. Duidelijk wordt dat Tilda in de loop der tijd bezeten is geraakt van macht en niet meer opkijkt van een mensenleven meer of minder. Datzelfde gold al voor haar broer. Ze gaan daarin allebei steeds verder – waanzin ten top dus. Waar zijn de mooie idealen uit deel 1 gebleven? Eens te meer blijkt dat macht corrumpeert, ongeacht de politieke idealen die iemand nastreeft. Met als resultaat dat dit album een stuk duisterder van toon is dan het vorige, en het verhaal meer recht-toe-recht-aan. Met een slot dat zowel filosofisch is als onnavolgbaar – niet iedereen zal dit waarderen!

Een genot voor het oog!
Dit album is net zo knap en origineel in beeld gebracht door Cyril Pedrosa (‘Drie schimmen’, ‘Portugal’, ‘De vier seizoenen’) als het eerste deel: zwarte inktlijnen komen er bijna niet in voor, die zijn vervangen door een bijzonder kleurenpalet. Er zitten heerlijke overzichtsplaten van kastelen, landschappen en legers tussen. Pedrosa’s (verre) verleden in de animatie, bij Disney France, komt ook duidelijk om de hoek kijken gezien de karakters, hun mimiek en de vaart die hij zijn tekeningen meegeeft. Allemachtig, wat kan de beste man tekenen! Een genot voor het oog! Alleen daarom al de moeite van het aanschaffen waard.

Jammer
Het verhaal is dan weer minder verrassend, minder sterk en minder origineel dan het eerste deel. Dat is erg jammer: hadden Cyril Pedrosa en Roxanne Moreil dat niveau weten te evenaren dan waren ze ongetwijfeld overal in de prijzen gevallen. Ik zou het Pedrosa gegund hebben, gezien de pareltjes die hij tot op heden heeft weten te produceren.

Desondanks vormen de beide delen van De Gouden Eeuw samen een zeer lezenswaardig en vooral bezienswaardig tweeluik.

Tekst: Cyril Pedrosa en Roxanne Moreil
Tekeningen en inkleuring: Cyril Pedrosa