Home Nieuws De laatste reis van De Vrijheid

De laatste reis van De Vrijheid

kapitein Rob

Het is dan toch eindelijk gelukt. Na enkele mislukte pogingen in de jaren 1970 en 1980 vaart De Vrijheid van Kapitein Rob nog eenmaal uit. Deze laatste reis van De Vrijheid is definitief de laatste. Rob mag met pensioen.

Uitgever Seb van der Kaaden van Personalia is trots op de productie. ‘Dankzij de toestemming van de dochters van Pieter Kuhn (de oorspronkelijke tekenaar, red) kregen wij de grote eer de Kapitein Rob saga af te sluiten met een 74ste verhaal’.

Actuele insteek
Hoe mooi gemaakt ook, de serie is natuurlijk al wel een paar decennia oud. Een muf of gedateerd sfeertje hangt dan al snel in de lucht. Gelukkig is daar op geanticipeerd door scenarist Frank von Hebel. ‘Het moest een fijne mozaïek van bestaande en populaire personages in een gloednieuw verhaal worden’, vertelt hij. ‘Kortom: een echt eerbetoon. Maar ik wilde ook de link met het heden maken. Het verhaal begint daarom met Kapitein Rob als oude man in het hier en nu.’ Meer verklapt Von Hebel uiteraard niet.

Fred de Heij
Tekenaar van dienst is Fred de Heij. Aan hem de uitdaging om de zeebonk in ruste weer als vanouds tot leven te wekken. De gelauwerde illustrator slaagt hier cum laude voor, kunnen we alvast meedelen. De stijl is authentiek, de inktzwarte tekeningen lijken rechtstreeks uit het na-oorlogse Parool te komen en zullen lezers van toen misschien een gevoel van heimwee geven naar die opbouwjaren. Tenminste, dat kan ik me zo voorstellen. Ik heb geen marktonderzoek gedaan. Lezers van nu moeten het ook een kans geven: het verhaal is dat van een heerlijk jongensboek, met een vleugje romantiek van toen weliswaar… Maar van klassiekers herontdekken is nog nooit iemand minder geworden. Bovendien verdient dit boek een nieuw publiek.

Maarten van Rossem
Nederlands troetelklager Maarten van Rossem is een groot liefhebber van Kapitein Rob, zo schrijft hij ook in het voorwoord. ‘Kuhn kon voortreffelijk schepen, en dan vooral zeilschepen tekenen. Zijn auto’s zijn erbarmelijk slecht. Daarvoor moet je bij Franquin zijn,’ doceert hij. ‘Wat mij als jongetje sterk aansprak in Kapitein Rob was zijn zeemans-eenzaamheid. Jarenlang heb ik het verlangen gekoesterd later ook zelf over de wereldzeeën te zwerven.’

De laatste reis van De Vrijheid
Tekeningen: Fred de Heij
Scenario: Frank von Hebel