Home graphic novel Huis Atreides: zijn de Dune prequels de moeite waard?

Huis Atreides: zijn de Dune prequels de moeite waard?

Er was eens het universum van Dune, waarin de familie Atreides moet onderduiken op de woestijnplaneet… Maar wat ging eraan vooraf? Hoe zijn de vetes en banden tussen de verschillende huizen tot stand gekomen? Hoe zijn de machthebbers in het zadel beland? Dat wordt nader uitgediept in deze reeks prequels.

Deze graphic novels spelen zich 35 jaar vóór de oorspronkelijke boeken van Duin af. Als lezer krijg je meerdere verhaallijnen voor je neus, die allemaal verbonden zijn met de latere gebeurtenissen uit Dune.

Reis naar Ix
Hertog Paulus Atreides, heerser over de planeet Caladan, stuurt zijn zoon Leto voor een jaar naar de planeet Ix. Daar regeert de bevriende graaf Dominic Vernius. Op deze “machineplaneet” zal Leto een opleiding genieten. Hij raakt onder de indruk van de technologieën die op de planeet worden ontwikkeld. Toch vraagt hij zich af of dit valt te rijmen met de conventie van alle grote huizen. Die zegt namelijk “Gij zult geen machines bouwen naar gelijkenis van de menselijke geest”. Met de zoon en dochter van de graaf heeft Leto gelijk een klik: het gaat een leuke tijd worden! Maar toch dreigt het op Ix gruwelijk mis te gaan, dankzij buitenwereldse intriganten.

Genetisch erfgoed
Na vele eeuwen geleden van start te zijn gegaan nadert het genetische plan van de vrouwenorde Bene Gesserit zijn voltooiing. Als sluitstuk hebben ze een dochter nodig, waarvan eerwaarde moeder Gaius Helen Mohiam de biologische moeder is en baron Vladimir Harkonnen de biologische vader. Die laatste zit hier niet bepaald op te wachten. Gezien zijn agressieve aard, vijandigheid tegenover de Bene Gesserit “heksen” en zijn voorkeur voor mannen zal Mohiam haar overredingskracht tot het uiterste moeten drijven.

Opgejaagd wild
Op Giedi Prime, thuisplaneet van de Harkonnen, wordt de 8 jaar oude Duncan Idaho door een groep Harkonnen opgejaagd als een konijn in een jachtpartij. Ze schieten met scherp. Als hij het overleeft krijgt hij de vrijheid, werd hem verteld door “het Beest” Rabban, de neef van Baron Harkonnen. Maar ontsnappen is niet eenvoudig met een tracker die in zijn lichaam is geplant. Ook niet bepaald een kindvriendelijke situatie, zo’n jacht op leven en dood…

Ecoloog op Dune
Pardot Kynes wordt uit het niets door Elrood, de Padishah keizer van het Bekende Universum, benoemd tot planetoloog van Arrakis. Hij reist naar de planeet, die al jaren door Huis Harkonnen geëxploiteerd wordt. Daar raakt hij diep onder de indruk van de woeste schoonheid van Duin. Dolgraag wil hij in contact komen met de geheimzinnige lokale bevolking, de Fremen, om grip te krijgen op de ecologie van de planeet. Maar hoe? Hij gaat naarstig naar de Fremen op zoek.

Keizer Elrood
De machtigste persoon in het universum, Keizer Elrood, blijkt intussen een wraak- en eerzuchtig man. Hij heeft met diverse huizen nog wat appeltjes te schillen en schuwt geen enkel middel om wat rekeningen te vereffenen. Maar ook hij moet op zijn tellen passen: er zijn er die hem liever dood dan levend zien. Zoals zijn eigen zoon Shaddam bijvoorbeeld.

Vaders wereld uitbreiden
Wat doe je wanneer je vader een van de beste science fictionverhalen aller tijden heeft geschreven, terwijl je zelf ook een aantal boeken op je naam hebt staan en het wel ziet zitten om zijn nalatenschap verder uit te breiden? Of er flink aan wil cashen, dat kan natuurlijk ook. Je zoekt er een ervaren schrijver bij en breidt je vaders universum uit. Dat is precies wat Brian Herbert (Seattle, 1947) heeft gedaan. Samen met Kevin J. Anderson (1962), uit wiens koker enkele goed aangeschreven SF-verhalen en meerdere romans uit het Star Wars-universum zijn gerold. In 1999 verscheen hun eerste gezamenlijke werk, Dune: House Atreides. Sindsdien volgden er nog een stuk of 15 en een aantal korte verhalen, en het einde is nog niet in zicht.

Gemixte kritieken
De boeken van Herbert jr. en Anderson werden met gemixte kritieken ontvangen: veel mensen verlangden naar méér van het complexe universum van Dune, maar kregen plattere, meer actiegerichte verhalen. De diehard fans trokken dat als vanzelfsprekend slecht: het mysterieuze en de magie van de oorspronkelijke trilogie zijn nergens te bekennen. Kleine troost daarbij is dat dat bij de oorspronkelijke delen 4 tot en met 6 ook het geval is.

Goed doorwrocht
Deze graphic novels volgen het boek ‘Huis Atreides’ getrouw. In plaats van de 564 pagina’s van het boek door te moeten worstelen zijn de graphic novels veel beter te behappen. Naast dat je heel veel leestijd bespaart, word je getrakteerd op een goed doorwrocht SF-verhaal. De wereld van Dune, de relaties tussen de huizen en hun geschiedenis worden helder uitgelegd. Het heen en weer springen tussen de verhaallijnen blijft wennen, opletten geblazen dus om bij te houden welk karakter er nu weer aan de beurt is.

Vaart
De tekeningen van Dev Pramanik (Calcutta, India) zijn de moeite van het bekijken waard. Hij weet er vaart in te brengen en zet een en ander geloofwaardig neer. De gezichten die hij tekent zijn sprekend. Pramanik heeft de indeling van de pagina’s ondergeschikt gemaakt aan wat er in beeld moet komen – geen vaste kadrering dus. De Braziliaan Alex Guimarães (1975) heeft met zijn inkleuring de nodige sfeer toegevoegd. De covers van zowel de gewone als de luxe albums zijn overigens door andere tekenaars gemaakt. Dat had Pramanik net zo goed zelf kunnen doen, maar goed. Tenslotte bevatten de albums illustraties van andere tekenaars, met hun visie op de wereld van Dune.

Dune: Huis Atreides Boek 1 en Boek 2
Tekst: Brian Herbert en Kevin J. Anderson, naar de boeken van Frank Herbert
Tekeningen: Dev Pramanik