Home Nieuws De straatkinderen van Montmartre: Prugne blaast Poulbot nieuw leven in

De straatkinderen van Montmartre: Prugne blaast Poulbot nieuw leven in

Ruzie met je ouweheer? Dan neem je wraak. Je overhandigt  jouw overvallers de sleutel tot het ouderlijk huis. Wat volgt is het kleurrijke verhaal over de onmogelijke vriendschap tussen een Franse jongeman uit de gegoede burgerij en de straatkinderen van Montmartre. Een schilderachtige vertelling over een dode overgrootmoeder die onbedoeld de hoofdrol grijpt.

Door Gerriën Groen

Jean
Het is 1905 als de jonge Jean door een groep kwajongens, Poulbots genaamd, wordt beroofd. Plaats delict is één van de heuvels in de Parijse wijk Montmartre. Ondanks zijn gegoede afkomst blijkt de knaap geen rooie cent op zak te hebben. Tot overmaat van ramp ligt Jean compleet overhoop met zijn ouweheer, dus kunnen de Poulbots een leuke smak losgeld op hun buik schrijven.

Bismarck
Helemaal nutteloos is Jean nu ook weer niet. De rijkeluiszoon draagt de oplossing aan voor het kikkerprobleem. Op de heuvel waar Paolo, Trois Pouces, La Ficell, L’Aspic en de charmante Manon rondhangen, is ook een kikkerpoel te vinden. Elke kikker levert een leuke geldsom op. Er is één probleem: Bismarck de fokpad weigert de overige kikkers te bevruchten.

Urn
Jean verschaft het gezelschap daarnaast zonder al te veel moeite de sleutel tot zijn ouderlijk huis. Veel meer dan een waardeloze pot met de asresten van grootmoeder levert dit niet op. De urn echter blijkt waardevoller dan gedacht. Een zoektocht wordt op touw gezet, deze leidt geleidelijk tot een onmogelijke vriendschap tussen de zoon van een rijke projectontwikkelaar en de arme vrienden.

Poulbots
Francisque Poulbot was een tekenaar en posterontwerper van Franse komaf. In 1879 zag hij het levenslicht in Saint-Denis, een van de vele Parijse buitenwijken. Na 1900 verschenen veel van zijn illustraties in de pers. Hij had zich inmiddels in de wijk Montmartre gevestigd. In veel van zijn werken pronken de straatschoffies die kattenkwaad uithalen in de wijk. Deze etterbakjes krijgen de naam Poulbots opgespeld. In 1946 overlijdt Francisque.

Prugne
Scenario, illustraties en inkleuringen komen van de hand van beeldend kunstenaar Patrick Prugne. In 1961 werd hij geboren in het Franse Clermont-Ferrand. Via de reclamebranche belandde Prugne in het stripwereldje. In 1990 werd zijn stripparodie op het sprookje De schildpad en de haas opgemerkt. Het leverde hem een mooi project bij Vents d’Ouest op. Na de grappige dierenreeks Nelson et Trafalgar volgde de heroïsche fantasiereeks Fol. Hier verzorgde Prugne zowel het scenario als het tekenwerk. Voor uitgever Daniel Maghen heeft hij de western one-shots Frenchman (2011) en Pawnee (2013) geschreven en getekend. Beide albums zijn vorig jaar in het Nederlands verschenen. Het origineel van deze strip, Poulbots genaamd, dateert overigens uit 2014.

Braaf
Het scenario is hartverwarmend. Het rijkeluiskind en de straatschoffies die samen optrekken. Een verhaal over verbondenheid, kwajongensstreken en het straatleven. Hierbij moet wel direct de kanttekening geplaatst worden dat het ‘harde leven’ op een kindvriendelijke wijze wordt gepresenteerd. De karakters worden niet verder uitgediept dan nodig is en het plot blijft erg braafjes. Dit maakt de strip dan wel weer bijzonder geschikt voor de jonge lezers. Al moeten die af en toe een oogje dichtknijpen bij een aantal weinig verhullende schetsen met de adembenemende Manon als stralende middelpunt.

Prachtig penceelwerk
Kunstenaarswijk Montmartre verdient het om op passende wijze verbeeld te worden. Dit heeft Patrick Prugne duidelijk begrepen. Geheel in stijl van Poulbot verft hij Montmartre zoals het was aan het begin van de 19e eeuw. Detailrijke schetsen worden overtrokken met sferische penceelstreken en voeren de lezer mee naar vervlogen tijden.

Toegift
Na het 58 pagina’s tellende verhaal wordt de lezer getrakteerd op een indrukwekkend aantekeningendossier van Prugne. Oude pamfletten van de oude Poulbot zelf blijken een prominente rol in het scenario van De straatkinderen van Montmartre te spelen. Verderop zien we schetsen van Prugne waarop hij karikaturen transformeert naar karakters. Een aantal historische foto’s die als decor dienen voor de strip, zijn eveneens aan het dossier toegevoegd. Het bewijs dat de illustrator grondig te werk is gegaan. De geschilderde tableaus en het rijk gevulde dossier tillen de strip naar een hoger niveau.

Poulbots: De straatkinderen van Montmartre
Scenario: Patrick Prugne
Tekeningen: Patrick Prugne